Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1182 ggr
Honestyisdead
12/6/16, 5:36 AM

Low carb

Går det att vara Vegan och äta Low carb?

Annons:
Odd
12/6/16, 7:20 AM
#1

Följer pga nyfikenhet, jag kan faktiskt inte komma på några vegetabiliska fettkällor förutom kokosolja/smör, vegetabilisk olja, nötter och avokado… Tänker att det borde vara möjligt, även om mycket måste uteslutas (frukt och spannmålsprodukter blir väl den största boven) men det borde ju gå att komplettera alla måltiderna med någon fettkälla för att få en högre mängd fett än kolhydrater under dagen. Även om grönsaker innehåller kolhydrater får du ju en liten mängd per 100 gram och det blir ju en rejäl portion

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Honestyisdead
12/6/16, 7:22 AM
#2

Fettet är enkelt. Men hur får man i sig protein?

Odd
12/6/16, 7:36 AM
#3

#2 Enkelt för dig kanske, haha, jag har total hjärnsläpp xD Vad finns det fler för fettkällor?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Honestyisdead
12/6/16, 7:54 AM
#4

Menar att de saker du tar upp är lätta att dosera i rätt mängd.  Low carb betyder inte mycket fett som i lchf.

Proteinet är svårare för mig att hitta inom växtriket.

Odd
12/6/16, 8:35 AM
#5

#4 Ja men det känns lite tråkigt att äta det om och om igen, undrade mer om det fanns alternativ. Proteinet blir väl också mest från nötter? Eller soja, många som tränar använder sig ju av sojaprotein som supplement

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annielle
12/6/16, 8:59 AM
#6

Jag har sett en bok i det ämnet, men kan tyvärr inte länka eftersom jag inte minns vad den heter, det är i alla fall inte LCHF för vegetarianer som jag syftar på.

Som jag minns det äter man väldigt mycket gröna bladgrönsaker…

Kan hända att jag knallar förbi en bokhandel senare i dag där jag har sett boken, ser jag den återkommer jag med vad den heter.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Odd
12/6/16, 9:04 AM
#7

Såg precis att det finns ju en flik för LCHF recept för veganer här på sidan, där finns några trådar där folk frågar om protein

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

parsley
12/6/16, 9:38 AM
#8

Tror det är svårt att kombinera Vegan och LCHF, eftersom många av proteinkällorna också innehåller en del kolhydrater. En del anser också att soja inte ingår i LCHF.  Det är möjligt att du kan få ihop kombinationen LCHF - Vegan om du väljer proteinpulver som huvudsaklig proteinkälla och inte väljer någon av de striktaste varianterna av lågkolhydratskost. Använd t ex kostbevakningen.se för att räkna.

Annielle
12/6/16, 2:38 PM
#9

Här finns en bok om Low carb för veganer

http://www.bokus.com/bok/9781909815384/low-carb-amp-gluten-free-vegetarian/ (inte den jag menade heller), om du kan franska hittar du mer information om den via google (eller använder översätt) 

Här är en till, men verkar bara finnas på tyska…

http://sverige.bokus.com/bok/9783942491556/vegan-low-carb/

Den här finns också, men är kanske troligt att den innnehåller mjölkprodukter?!?

http://www.adlibris.com/se/bok/low-carb-gluten-free-vegetarian-9781909108738

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
12/6/16, 3:01 PM
#10

Jag är inte ute efter böcker om det. Undrade bara om någon här visste. Jag tycker nämligen att allt innehåller för mycket kolhydrater för LC

[Túrwen]
12/6/16, 10:49 PM
#11

Tofu, fröer/nötter och soya får man nog vara beredd att få det mesta av sitt protein ifrån. 

Bönor och linser har ju inte super mycket kolisar men ändå för mycket för att räknas som Low carb..

Honestyisdead
12/7/16, 7:15 AM
#12

Hur mycket innehåller soya? För mig är lågt kolhydratsinnehåll om det är under 5 gram  men kan sträcka mig till 16-20.

tlover
12/7/16, 9:24 AM
#13

#12 Kokta sojabönor innehåller 5,8 g kolhydrater/100g

Proteinkällor som inte tagits upp tidigare i tråden är seitan (nästan rent gluten), mörka bladgrönsaker (inte mycket protein men bra kvalité) och svamp (samma som bladgrönsaker).

Dessutom så innehöll inga bönor, linser och ärter som jag sökte på kolhydrater över 20 g/100g i kokt tillstånd. Det högsta tror jag var gula ärter på 16,1g

l'm back

Annons:
Honestyisdead
12/7/16, 9:39 AM
#14

Ok tack

Upp till toppen
Annons: