Annons:
Etiketthälsa
Läst 1239 ggr
Tjeja
2016-12-07 08:39

Vegetariskt blod kan bli verklighet!

Wow kolla! Så häftigt för framtiden! Tänk så häftigt om de lyckas producera veganskt blod framöver? Tänk allt man kan göra med det från blodtransfussioner för människor till veterinärvård.! ..och vad kan det innebära matmässigt och näringsmässigt för veganer om man kan producera hemoglobin veganskt? 😀 Lustigt i kråksången att det dessutom tillverkas av tobak… som ju annars inte är speciellt hälsosamt liksom. 😁 http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hon-gor-vegetariskt-blod-av-tobak-1

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Annielle
2016-12-07 09:32
#1

Det låter ju väldigt bra på ett sätt, men jag tycker att det är läskigt med genmodifiering och de risker det skulle kunna ge, jag hoppas verkligen inte att de börjar ge detta blodsubstitut till någon innan det är riktigt väl kontrollerat så att ingen råkar väldigt illa ut.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tjeja
2016-12-07 10:01
#2

#1 Ingen risk för det i sverige i alla fall… det är lång väg kvar från grundforskning till en godkänd produkt. Ett evinnerligt testande innan man ens får testa "på riktigt". Det tar många många år. Tyvärr i många fall. ..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2016-12-07 11:11
#3

Man har ju redan börjat producera kött i laboratorium.

Med levande celler…

Tjeja
2016-12-07 12:57
#4

#3 ja jag känner till det. 😊 det kan än så länge enbart användas som mat. Blodet skall fungera som syretransportör och samtidigt ändå passa alla blodtyper och fungera utan att orsaka koagulationsproblem. Vilket ytterligare komplicerar det hela. #1 Ett stort bekymmer på utvecklingsvägen är bara a tt det görs en massa djurförsök på vägen däremot. 😣

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
2016-12-07 15:45
#5

Jag vet inget om det här egentligen, men jag tycker spontant att det låter väldigt bra🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Schhh
2016-12-08 22:03
#6

Jag har inget emot genmodifiering, om det tjänar ett gott syfte och görs med försiktighet. Vegetariskt blod verkar lovande för framtiden. Tråkigt att de ska testa det på möss bara. :(

Annons:
Sindri
2016-12-08 23:24
#7

Men…gener från människor…är det verkligen veganskt?

Schhh
2016-12-09 00:29
#8

#7 Det är nog inte mindre veganskt än alternativet, att ge en massa blod. (Förutsatt att människor ger sitt DNA frivilligt och inte lever under slavliknande förhållanden)

vendelay
2016-12-09 13:41
#9

#7 Det finns ingenting oveganskt med det, vad skulle det vara? Det är ju inte, som #8 säger, att människorna hålls i burar och tappas på blod 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-12-09 14:41
#10

Gener från människa är helt klart en animalisk produkt. Eftersom människan är ett däggdjur.

Sedan kan man diskutera om konstlat blod , konstlat framtaget kött efter ett antal generationer av celler som man konstlat håller vid liv kan betraktas som en animalisk produkt.  Vi får väl animaliska produkter, vegetabiliska och glaskolv-istiska produkter i framtiden 😉

Tjeja
2016-12-09 15:04
#11

Mallarna/ritningarna för blodet är förstås från mänskliga gener men produkten sedan är på intet sätt taget från varken människor eller andra djur. Karvar man ut något som ser ut som ett djur ur ett äpple är det ju inte kött du äter när du äter upp äpplet för det! Blodet är enbart tillverkat av växter.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TicTac
2016-12-09 16:39
#12

Heh… Läs alla inlägg från början till slut och vem som helst inser att om jag tar emot blod vid en operation så är jag inte bara icke-vegan, jag är också kannibalisk. 😃

I vilket fall så ger jag inte blod, så om de kan lyckas ta fram det på vegetarisk väg är det väl bara bra. Men som med allt inom medicinen så går inte djuren fria från forskningen. 😐


You'll never walk alone

Tjeja
2016-12-09 17:02
#13

#12 Kannibalism handlar om att äta, inte använda organ eller kroppsdelar, det är något annat (minns inte vad det heter).

Oavsett ord, så är det en stor skillnad på när en människa medvetet och med vilja ger bort en del av sig själv till att användas av någon annan (ge blod), än när människan tar något av en individ som inte fått välja själv.

Men visst, man är väl inte fri från användandet av animaliska produkter om man tar emot blod från någon annan människa. Så då är man ju förstås omöjligt Vegan om man skall hårdra det --> animalisk produkt = ej Vegan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
TicTac
2016-12-09 17:06
#14

#13 Konstig grej det där. För mig handlar det inte om animalisk produkt utan mer om utnyttjandet av djur. En människa ger förhoppningsvis sitt blod frivilligt.


You'll never walk alone

Tjeja
2016-12-09 17:11
#15

#14 Det du säger är hjärtat i veganismen. Men definitionen "ej använda animaliska produkter" utesluter även frivilligt givna produkter! (se gärna i diskussionstråden om vem som är Vegan eller inte)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-12-09 23:07
#16

Äsch då. Jag som brukar hångla med min pojkvän, är jag inte Vegan då längre? 😕 Brukar svälja mitt eget saliv också 😕 Skit också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2016-12-09 23:33
#17

#16 😭😃

Jupp.. det är helt enkelt väldigt gott att vilja vara Vegan, men det är egentligen helt omöjligt att vara helt ren! Vi äro alla SYNDARE! 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-12-10 00:23
#18

Jag tror att du är lite sarkastisk nu men för säkerhets skull vill jag bara påpeka att ja, det är veganskt att exempelvis ta emot bloddonationer från andra människor som frivilligt skänkt sitt blod 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2016-12-10 00:50
#19

#18 hur kan du säga det? Vad i vegangrundarens definition gör att du så säkert kan säga det? Människan är också ett djur och även våra produkter är animaliska!

För övrigt var kommentaren i #17 menat som ett skämt då det, i alla fall i min mening, faktiskt är svårt att vara helt Vegan om man skall vara helt ärlig och samvetsgrann! Därmed inte på något sätt sagt att det skulle vara fel på något vis att försöka leva så veganskt man bara kan, utan precis tvärt om!

Ju mer veganskt man lyckas leva ju bättre är det ju för alla inblandade inivider! ❤️🌺

Men om du envisas med att anse att det är enkelt att vara Vegan så ja, då går våra åsikter diametralt isär på den biten! INTE om att det är bra att vara Vegan. Vill bara tydliggöra det! Vegan är bra, ju mer som går desto bättre!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-12-10 01:00
#20

"The word veganism denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude — as far as is possible and practicable — all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."

=

"Ordet veganism betecknar en filosofi och sätt att leva som syftar till att utesluta - så långt det är möjligt och praktiskt - alla former av utnyttjande av och grymhet mot djur för livsmedel, kläder eller något annat ändamål, och i förlängningen främjar utveckling och användning av djurfria alternativ till förmån för människor, djur och miljö. betecknar det kost termer praxis att avstå alla produkter som framställts helt eller delvis från djur. "

Översatt via Google Translate men du fattar. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att utnyttja en höna och att som människa frivilligt ge blod? Det här är en helt absurd diskussion, jag vet faktiskt inte ens vad vi pratar om här? Är du allvarlig eller är jag jättekorkad som verkligen inte fattar skämtet? 

En Vegan UTNYTTJAR inte andra för egen njutning. Ett exempel på detta är att föda upp djur för att ta deras ägg, mjölk, skinn eller päls. Eller att döda en älg som springer i skogen. Eller att föda upp husdjur för att få en kompis.

En människa kan självmant och medvetet välja att, exempelvis, ge blod. Människan förstår konsekvenserna av detta och har alltid möjlighet att avbryta. Människan kan välja att gå därifrån och i värsta fall anmäla om någonting går snett.

Människan har ett val. De andra djuren har inget val. Det är skillnaden.

Det är INTE svårt att vara Vegan så fort du lärt dig att alla har samma rätt att leva, men fram tills dess kan det såklart vara det (det kändes omöjligt för mig att vara Vegan för bara tre år sen).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tjeja
2016-12-10 01:07
#21

Jag håller fortfarande inte med dig! Så lätt är det faktiskt inte!

Det är väldigt lätt att förstå att alla har samma rätt att leva och ha respekt för liv. Det betyder inte att man per automatik har lätt att undvika animalier i sitt liv. Det som är lätt är att VILJA undvika animalier och VILJA leva veganskt. Det VILL man så snart man anser att allt liv är heligt och har rätt att leva goda liv. 

Det du säger i din fetade mening ovan är som att påstå att det är lätt att leva bara för att man inser att man existerar. Så är det ju verkligen inte! 

Det är långt ifrån alla gånger du har möjlighet att göra något rätt utan att något annat samtidigt blir väldigt fel! Livet är fullt av dilemman och veganismen belyser dem extra mycket i många situationer! Dilemman är inget som man löser per automatik bara för att man VILL det, tyvärr!

Alltså.. ärligt talat.. jag tror du blandar ihop att leva veganskt liv med att sluta äta stek och dricka mjölk liksom! Det är inte ett dugg svårt att få tag på livsmedel som är goda ersättningar för både stek, färs, ägg, mjölk och you name it, vanliga livsmedel rent generellt.

Men det är inte lätt för alla att ersätta allt i livet med veganska produkter hela vägen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-12-10 01:15
#22

Alltså.. ärligt talat.. jag tror du blandar ihop att leva veganskt liv med att sluta äta stek och dricka mjölk liksom! Det är inte ett dugg svårt att få tag på livsmedel som är goda ersättningar för både stek, färs, ägg, mjölk och you name it, vanliga livsmedel rent generellt.

Men det är inte lätt för alla att ersätta allt i livet med veganska produkter hela vägen!

Tycker du till exempel att typ 1 diabetiker som är beroende av insulin har det enkelt då tillexempel? För frågan är nämligen vart gränsen går i alla sammanhang!

Tar man insulinet för att underlätta ett enklare liv istället för att gå ner i vikt (Diabetes typ 2)? Tja då är insulin kanske inte ok att använda över huvud taget!

Men har man typ 1 är det en fråga om överlevnad! Så ok.. säg att det är ok att ta för att överleva. Men var går gränsen då? Är det bara så att man precis överlever som är ok då? Eller får man använda så mycket man behöver för att må bra också?

Hur bra i så fall är det värt? Och vad är att må bra?

Nej min vän Vendelay, att bli Vegan är inte lätt! Att VILJA väl är lätt! Att hitta alternativa produkter till kött är lätt! Men att leva är mer komplicerat än så tyvärr!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-12-10 01:32
#23

Jag vet överhuvudtaget inte vad jag ska säga. Självklart får en sjuk människa ta medicin. Jag äter själv medicin varje dag. Hela samhället är uppbyggt på djurutnyttjande, det går inte att komma undan - men det går att påverka och i största möjliga mån undvika. 

Du själv kommer alltid komma först i ditt eget liv, det är ren överlevnadsinstinkt. Efter det kommer antagligen de som står dig närmast - oavsett om det är dina föräldrar, vänner eller husdjur. Sen kommer resten. Det är inte oveganskt att vara sjuk och behöva medicin, och alla veganer är ju för att djurförsök och animaliska produkter ska försvinna från läkemedelsindustrin / vården. 

Nej, jag vet inte vad vi pratar om här, men jo. Jag står fast vid att det är lätt att vara Vegan. Du kanske måste uppoffra vissa saker, du kanske måste byta ut vissa saker, du kanske inte kan göra vissa saker längre. Men är dina smaklökar eller din hud eller whatever mer värda än någon annans liv? Vad är det som är svårt att förstå?

Någon annan får ta över den här "diskussionen" för jag tror inte att vi förstår varandra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2016-12-10 03:18
#24

Vendelay, jag ser och vet att du har mycket kunskap , är intelligent, har goda avsikter och vill väl. Du har kommit långt i insikter och mognad i många delar av livet! Men jag ser också att du har svårt att förstå en del fortfarande på grund av livserfarenheter du uppenbarligen inte hunnit göra än. Förstås! Ingen har all erfarenhet och mycket kommer med tiden. Men det är just det, att tiden behöver gå först för en del insikter och förståelse. Förhoppningsvis får du behålla din entusiasm och glädje utan att bli allt för bitter med tiden. Det behövs eldsjälar som ser med tillförsikt på nya möjligheter istället för problemen som varje ny god lösning ändå för med sig som ett solkigt kölvatten. Förlåt om jag talar svårbegripligt här nu. Men du värmer mitt hjärta med din tillförsikt att det är enkelt ändå! För så länge du verkligen känner så kommer det underlätta för dig när det kommer motiga saker i ditt liv och tillvaro. Jag förstår dig nog mycket mer än du tror o kan föreställa dig tror jag. För jag har varit precis där du är nu, (fast i andra områden i livet än veganism). Jag hoppas att du får behålla din glädje och energi livet ut istället för att fastna i groparna på vägen även när du inser att gränser inte är varken så tydliga och självklara som du upplever det i dagsläget! En liten fråga avslutningsvis för i natt för min del. Vad är mest veganskt att göra? Att döda en varelse för att flera andra ska få leva, eller tvärt om? Kan det vara mer eller mindre veganskt? Kan det vara en vegansk handling att döda ett annat djur över huvud taget någon gång? Stor kram till dig och godnatt 💕🌼

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultronfia
2016-12-10 09:17
#25

"Ordet veganism betecknar en filosofi och sätt att leva som syftar till att utesluta - så långt det är möjligt och praktiskt.." Så långt det är möjligt och praktiskt..så om du är sjuk tex så måste du ta mediciner. Även om det innehåller animaliska produkter. I texten på engelska så delar man faktiskt upp djur och människor i olika kategorier. Dvs det är inte samma sak men mänskliga saker som blod, saliv, bröstmjölk m.m.

landsbygdsbo
2016-12-10 09:58
#26

Då innebär det alltså att individen själva avgör vad som är "vegan" och vad som inte är det.

Behöver jag animaliska produkter för att överleva så är det ok .

Låter intressant.

Det betyder ju att de Inuiter eller de Massajer som tar livet av djur för att få livsnödvändig föda kan göra det och ändå kalla sig för veganer?

Gen
2016-12-10 10:02
#27

#24 väldigt förminskande diskussionsstil Tjeja att säga att andra inte har tillräckligt med livserfarenhet för att förstå vissa saker. Om man utgår ifrån vad ni två skriver så är det du som ger det förvirrade intrycket. Förvirring är inte det typiska tecknet för erfarenhet. 

Jag tycker de frågor du tar upp som om de på något sätt skulle vara krångliga att svara på, tyder på att det är ganska nytt för dig att tänka på de här frågorna. Det är i alla fall intrycket jag får. Om du tar till dig lite mer av vad Vendelay säger tror jag du kan få bättre förståelse för ett veganskt perspektiv och lära dig saker, även om det är svårare för "gamla hundar" 😉

Ville också bara sticka in att insulin inte kommer från djur. Det har producerats rekombinant sedan början av 80-talet.

Annons:
Tjeja
2016-12-10 10:03
#28

#25 Precis det där du citerat "så långt det är möjligt och praktiskt" är just den biten som lämnar utrymme för tolkningar och som med sträng tolkning kan göra det väldigt svårt för en del. Samtidigt som det skapar tvister om vad det egentligen är och vad som räknas som möjligt och praktiskt! Gränserna blir luddiga oc h otydliga och många radikala personligheter har svårt att acceptera att något som är självklart möjligt och praktiskt genomförbart för dem kan vara svårt, opraktiskt eller rent av omöjligt för någon annan. För mig är det lätt att låta bli att äta alldeles. Jag skulle lätt svälta ihjäl om jag inte tvingade mig själv att äta över huvud taget. Eller på sin höjd att jag skulle bli fet men totalt undernärd om jag enbart åt det jag tycker om eller inte känner avsmak för att äta. Bara dricka blåbärssoppa, mandelmjölk och typ välling resten av livet för det enda jag får i mig någorlunda lätt alltid är drickbara saker. Färdiggjort skall det vara isf dessutom, allra helst serverat t o m eftersom jag inte har orken att bry mig om mat alls egentligen. När jag var barn tvingade man helt resolut i barnen som matvägrade mat ändå på något vis eller så blev de sjuka. En del barn överlevde inte ens. Nu för tiden sätter man in sond och matar de barnen med sondmat istället tills de växer till sig nog att själva förstå vikten av mat och lär sig äta på ren vilja. För andra är det svårt att INTE äta och hålla sin aptit i schack istället. För mig är det konstigt eftersom att göra mat och att äta kräver arbete, engagemang och ekonomi. Emedan att inte äta inte kräver något alls rent materiellt eller energimässigt annat än självdisciplin att låta bli. Något majoriteten av västvärldens folk har mest svårt med konstigt nog. Handlar man inte finns det inte hemma. Finns det inte är det bara avstå som är alternativet. Dvs man får det inte i sig . Ja.. Detta var bara exempel på hur mycket det kan skilja mellan vanliga människor vad man upplever som möjligt och praktiskt. Enklare exempel kan vara om man står ut med huvudvärk eller inte. Eller vad man har för förutsättningar att förflytta sig från a till b på egen hand. Få tag på något specifikt etc. Listan är oändlig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TicTac
2016-12-11 14:54
#29

#15 Jag räknar inte människor till gruppen animalier, då människor inte är en annan art. Om alternativet är ett vegetariskt blod som kräver djurförsök så kommer fortfarande ingen att kunna vara Vegan med ditt resonemang. 🤔


You'll never walk alone

Tjeja
2016-12-11 15:06
#30

#29 Precis, frågan är var man drar gränserna helt enkelt. Och det beror ju på hur man tolkar den definition som finns. Eftersom jag själv alltid blir utesluten i alla fall eftersom jag i min "praktiska möjlighet" är realistiskt att genomföra ändå får i mig animalier i bland så kan jag lika gärna dra gränsen ordagrant. Animalier är animalier, Människan är ett djur alltså är våra egna produkter så som blod och bröstmjölk etc också animalier.  Så säger jag att mitt mål är total veganism så långt som jag kan och klarar av. För perfekt går inte att bli, vi är ju själva djur liksom. 😉

Hade jag fått bestämma hur defenitionen skall tolkas av alla generellt så hade det handlat mer om personernas inställning och vilja som avgör vem som är Vegan istället för att sätta en exakt gräns som ändå inte finns och fungerar i alla fall.

Men nu är vi OT! Tillbaka till ämnet!

Jag tror ändå att alla veganer skulle uppskatta att få blod som är gjort på vegetariska ingredienser än på blod från andra människor och djur. (ja även djur) Man kan få blodprodukter från gris och ko också så väl som många mediciner som inte bara är provade på djur utan dessutom består av animalier.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: