Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 5172 ggr
veggie4every1
12/10/16, 3:19 PM

Veganskt julgodis - tips och recept

Ska ni göra något godis till jul eller har ni tips på veganskt julgodis i butik?

Jag tänkte göra kola i år efter det här receptet från ICA (utan vinäger).

Tänkte också på rischoklad 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Carmarino
12/10/16, 3:37 PM
#1

Det är precis den kolan jag också hade tänkt testa i år. 🙂
Sedan tror jag att jag även ska testa denna chokladfudge. Kanske jag även gör paleobollarna med lakrits. Fredrik Nylén har en massa paleorecept som verkar hur goda som helst. De finns samlade under Fredriks paleo. Visserligen är det mest kakor, men en del godis finns det med också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
12/10/16, 8:21 PM
#2

Veggie4every1 tipsade mig om >detta recept på puffkola< för flera månader sen och därför tänker jag tipsa om det nu 😃 När jag gjorde det bytte jag upp riset med hackad mandel, det blev så otroligt gott och juligt 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/11/16, 1:40 PM
#3

#1 Tack, det fanns mycket goda tips på den sidan🙂

#2 Ja veggie4every1 brukar ha suveräna tips, så det måste jag prova!

🤔😃😜

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Thiah]
12/11/16, 1:54 PM
#4

Så goda tips! Kommer absolut bli veganskt godis den här julen(ska även ge bort åt kollegorna).

veggie4every1
12/11/16, 2:12 PM
#5

#4 Vad har du tänkt att göra för något?🙂

Jag tänker att man nog måste göra ett prov innan jul på den här kolan, så att man vet hur den blir…😇😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
12/11/16, 2:18 PM
#6

Varför vill du inte ha i vinägern? Det är ju den som gör kolan seg liksom!

Tack för recepttipset för övrigt! Det skall jag också prova att göra för jag älskade ju smörkola förut!🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
veggie4every1
12/11/16, 2:23 PM
#7

#6 Jaha är det så. Anledning är enkel, jag har inte någon hemma och vill inte köpa en hel flaska bara för den här kolan för jag använder det aldrig annars. Men om det är en viktig ingrediens så måste jag väl.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
12/11/16, 2:41 PM
#8

#7 Tror inte du behöver köpa en flaska vinäger bara för att göra kola. Det brukar gå bra ändå. Såg att ICA har ett annat recept på mjölkfri knäck-kola, och där finns det ingen vinäger med i receptet. Grundreceptet är det samma, så om man inte tar i hackad mandel blir det kola istället för knäck.

De flesta recept jag har sett på kola (oavsett om den är mjölkfri eller ej) innehåller ingen vinäger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
12/11/16, 2:50 PM
#9

#8 Ja det vore ju bra om jag slapp det, blir det segt ändå? Får prova utan och hoppas det blir bra och det andra receptet ser ju jättefint ut också. Blir det segt eller hårda bitar?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
12/11/16, 2:58 PM
#10

Nej #8 anledningen till att det blir knäck och inte segt är för att man inte har i vinägern! Kola kan också ha hackad mandel i sig! Skillnaden mellan knäck och kola är ju just segheten! 

I kola har man vinäger eller ättika samt att man kokar lite kortare tid än med knäck.

Knäck har mina INTE i vinäger eller ättika och kokar längre!

Så Veggie, vill du ha sega kolor skall du ha i vinäger eller ättika. Men jag håller med om att det känns onödigt att köpa en hel flaska för bara en tesked att använda liksom. 

jag hade istället knackat på hos någon granne och frågat om de har vinäger eller ättika och kan tänka sig bjuda på en matsked.

Tar man ättika istället kan man ta lite mindre av det än om det varit vinäger helt enkelt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
12/11/16, 3:00 PM
#11

#10 Ok, men ättika har jag hemma så då tar jag ju det istället🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
12/11/16, 3:28 PM
#12

Jag har aldrig använt varken vinäger eller ättika i någon av de kolor jag har kokat, och de har blivit väldigt sega ändå. Det beror nog snarare på vilken temperatur man kokar dem till. Här är en bra sida med information om knäck och kola.

Kollade grundreceptet för kola från Pärlans konfektyr, som i princip lever på att göra kola, och det finns ingen vinäger med där. De använder bara vispgrädde, smör, havssalt, strösocker och glykos. Vad jag kan se så har de inte vinäger i något av sina kolarecept.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
12/11/16, 3:33 PM
#13

#12 det kanske heter något annat där, dvs att de använder något annat "mjukgörande" medel E---- av något slag eller så?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
TicTac
12/11/16, 3:41 PM
#14

Vi gör knäck, men det är allt.


You'll never walk alone

Carmarino
12/11/16, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Nej, bara de ingredienser jag räknade upp. Det är istället temperaturen det beror på om kolan ska bli seg. Kokar man den till ca 125 grader så blir den seg. Se listan i länken till tidningen Hembakat i mitt förra inlägg.

Gjorde de här kolorna för några veckor sedan. Kokade dem till 123 grader och det räckte för att de skulle bli väldigt sega och goda, trots att jag inte hade varken vinäger eller ättika i dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
12/11/16, 4:54 PM
#16

#15 smidigt i så fall! Tja kanske att vinäger och  ättika skyddar kolan lite från att bli hård då ifall man råkar koka på lite för hög temperatur?

Ättika i maräng var min farfars knep för att få marängen kolaseg istället för bara torr och spröd. 

Undrar om de där kikärtssafts-marängerna någon gav recept på här förra året skulle kunna bli sega och goda med lite ättika? *funderar*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
12/11/16, 4:58 PM
#17

#16 Du får testa kikärtsmarängerna med ättika, och sedan berätta för oss andra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
12/11/16, 5:10 PM
#18

Det är viktigt då att inte koka på för hög värme förmodar jag. Säg inte att jag måste ha en sån där termometer nu också…😟

Då får det väl bli knäck istället och det är ju också gott, men var verkligen sugen ¨på att göra kola i år…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
12/11/16, 5:34 PM
#19

#18 Man brukar rekommendera "medelvärme" och en tjockbottnad, vid kastrull. Det är samma för både knäck och kola. Jag tror inte det finns någon direkt skillnad mellan knäck och kola. Oftast brukar det väl vara att man tillsätter hackad mandel i knäck, men grundrecepten brukar vara likadana.

Det underlättar med en termometer, men man kan ju också göra kulprovet. Se länken i #12 hur man enklast gör det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
12/11/16, 5:45 PM
#20

#19 Ok, tror du att det skulle gå bra att göra med en gjutjärnspanna?

Men bra, då finns det hopp om seg kola ändå🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Tant Grön
12/11/16, 5:52 PM
#21

Skulle man kunna byta vinägern mot citron, citronkola?

Carmarino
12/11/16, 5:53 PM
#22

#20 Hittade den här tråden om att koka i gjutjärnsgryta, så det borde funka - men passa den noga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
12/11/16, 5:58 PM
#23

#22 Toppen, tack för hjälpen🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
12/11/16, 6:02 PM
#24

#21 Det går säkert. I boken från Pärlans konfektyr finns en citronkola, där de använder 50 g färskpressad citronsaft. Fast det är ju inte istället för vinäger förstås, men det funkar nog ändå. Annars kan du nog ha samma mängd citronsaft som vinäger, och komplettera med rivet citronskal för mer smak. (Tvätta skalet noga bara.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
12/11/16, 6:28 PM
#25

#5 kolorna som du och vendelay tipsar om. Ena kollegans son har även celiaki så de recepten blir ju prima. (Försöker hela tiden ta till mig av era veganska recept och tips så man iaf ändrar lite hela tiden trots att vi är köttätare. Att fixa veganskt godis, använda vegansk matgrädde osv… Gör ingen skillnad för oss egentligen men det hjälper världen, iaf lite(vet att det borde bli mycket mer men många bäckar små) )

veggie4every1
12/12/16, 7:01 PM
#26

#25 Då hoppas jag att du blir inspirerad och önskar du eller saknar något på sajten så är det bara att säga till 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Thiah]
12/13/16, 4:27 PM
#27

Ni som bakar. Vilken sorts mjölk använder ni? Jag har alltid mandelmjölk i smoothies och sonen gillar att dricka det men sen då? Bara bakar ni med det som vanligt?

Annons:
vendelay
12/13/16, 4:38 PM
#28

#27 Personligen använder jag Alpro Soya Lätt för jag gillar att dricka den och tycker den funkar bra i allt. Den är sötad men jag har den i mat ändå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Thiah]
12/13/16, 4:48 PM
#29

#28 åh jag har inte alls testat soya dryck. Bara mandel.

vendelay
12/13/16, 5:47 PM
#30

#29 Alla gillar olika men jag tror absolut att mandeldryck passar i mat och definitivt i bakning! Jag fastnade för just den drycken för jag gillar företaget Alpro och jag tyckte den smakade gott så.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
12/13/16, 6:00 PM
#31

#30 Nyfiken, varför gillar du Alpro? De verkar vara ägda av Dean Foods Company som enligt Wikipedia verkar vara som ett amerikanskt Arla.

[Thiah]
12/13/16, 6:08 PM
#32

#30 jag ska pröva. :) Har en annan fråga om mjölk men tar det i en egen tråd. :)

vendelay
12/14/16, 2:00 AM
#33

#31 Många gillar The Body Shop för att de är ett av de största företagen som verkligen skriker ut att vi inte bör djurtestas men samtidigt ägs av L'Oréal. Jag anser att det är bra att stödja företag som verkar för en mer vegansk vardag även om de kanske ägs av ett ickeveganskt företag. Jag handlar även i många affärer som säljer ickeveganskt (t.ex. mataffärer) men då väljer jag ju att bara stödja (köpa) de veganska produkterna.

Dels gillar jag verkligen produkterna, smakerna och konsistenserna. Tycker att det är trist att de inte vågar vara tydligare med djurrättsaspekten men samtidigt vet jag ju att det lätt får ickeveganer att låta bli att köpa produkten. Jag gillar att de har bra argument för att köpa deras grejer, står ofta tydligt på deras förpackningar och på hemsidan. Jag gillar att de inte skövlar regnskog och att de är tydliga med att det är ickeveganer som bidrar till att regnskogarna försvinner.

Gillar såklart många företag som är "bättre" men eftersom jag aldrig gillat komjölk tycker jag att det är gott med "mjölk" som inte smakar just mjölk 😃

Hoppas det besvarade din fråga, kanske blev lite virrigt. Skyller på att det är sent och att jag borde sova… Om något är oklart får du gärna fråga igen!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
12/14/16, 5:25 PM
#34

#33 Förstår precis hur du menar med body shop och har ingen aning om hur fristående Alpro är. Jobbigt att de större företagen alltid ska köpa upp de mindre och bättre företagen. Däremot tycker jag att det finns en skillnad i vad man kan tänka sig att köpa jämfört med vilka företag man rekomenderar till andra. Och att man är medveten om att större företag ofta får saker att låta väldigt fint och bra men sedan finns det en massa skit bakom kulisserna. Dean Foods Company har ju kritiserats för en av sina andra sojadrycker, Silk, då konsumenter tyckte att de smög med att de slutade använda ekologisk soja.

Annons:
vendelay
12/14/16, 7:17 PM
#35

#34 Nej, jag vet inte heller hur fristående de är men Alpro är ju ändå tydliga med vart deras soja kommer ifrån. Skulle de smyga med att de börjar använda soja från skövlade regnskogar eller liknande skulle jag sluta köpa av dem! 

Du har helt rätt i att en ska tänka sig för vad en rekommenderar, jag tänker mycket på det. Anledningen till att jag ofta skriver ut hela produktnamnet på det jag äter eller använder är för att det finns så otroligt många olika sorter av allt och när jag precis blivit Vegan visste inte alls vad jag skulle testa och smaka.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
12/14/16, 7:35 PM
#36

#35 Appropå galna uppköp i affärsvärlden såg jag nu att Alpro inte längre hör till Dean Foods utan till ett företag som heter WhiteWave som tidigare var en del av Dean Foods. Och WhiteWave verkar nu vara uppköpta av Danone. Helt galet och sjukt svårt som konsument att hålla koll på.

Sarafiaklara
12/14/16, 8:00 PM
#37

Jag är sugen på att göra brända mandlar till jul. Har nån av er gjort det? Undrar om det går att byta ut eller blanda mandlarna med ex. hasselnötter…

Tjeja
12/14/16, 9:10 PM
#38

Mums Brända mandlar!

Varför vill du byta ut dem mot hasselnötter för? Visst går det att göra det!

Sockersmeten runt mandlarna är ju den samma oavsett liksom. Men jag har svårt att tänka mig att det kan vara godare än med mandlar! (men så gillar ju jag inte hasselnötter så mycket då rå..)😉

Förresten, menar du norska brända mandlar som man typ "wookar" i socker? Eller menar du de man kan köpa på marknader i rosa "deg" liksom?

Att rosta hasselnötter i socker borde gå lika bra som med mandlar tror jag! De med "smet" runt använder jag mandelmassa och då blir det ju lite annat liksom. Mandel och hasselnötter ihop blir det liksom då.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sarafiaklara
12/14/16, 9:37 PM
#39

#38 Hahaha. Jag älskar hasselnötter! Tänkte sorten som man "wookar". Tror nog att jag ska prova att blanda hasselnötter och mandlar då.

Tjeja
12/14/16, 9:55 PM
#40

#39 😉

Tja.. nötter och mandlar blandas ju friskt i mycket annat julgodis så gillar man nötterna så varför inte?

Finns olika recept och bud på hur man gör dem. Endel använder bara socker och glukossmet liksom. Andra recept använder marsipan, eller som jag föredrar, mandelmassa.

Här är ett recept jag använder:

Brända mandlar på mandelmassa eller marsipan

Antal portioner
ca 30 st

Ingredienser
Ca 30 st sötmandlar
150 g mandelmassa/marsipan
1 dl florsocker
1 msk vatten
1/2 msk raps eller solrosolja eller flytande margarin (mjölkfritt)
ett par droppar röd hushållsfärg

Gör så här:
Skålla och skala mandeln. Riv mandelmassan grovt på rivjärn eller matberedarens grova rivskiva. Blanda med florsocker och vatten.

Häll margarinet i en stekpanna. Tillsätt massan i den varma stekpannan och låt småkoka under omrörning i ca 2 minuter. Tillsätt färgen. Rör i mandlarna. Skulle massan bli grynig, tillsätt 1 msk vatten och sjud upp på nytt. 

Häll ut mandlarna på oljat smörgåspapper. Låt svalna. Forma och tryck massan runt mandlarna, en och en försiktigt.

  -----------------------------------------

Här på bara sockersmet:

Brända mandlar 
100 g sötmandel 
3 ½ dl socker 
100 g glykos 
1 dl vatten 
röd karamellfärg 

Gnid mandeln mellan dubbelvikt hushållspapper (för att sockermassan skall fastna på den). Blanda socker, glykos och vatten i en tjockbottnad kastrull och koka utan lock i ca 5 minuter. 

Pröva att massan är färdig genom att doppa fingrarna i kallt vatten och ta en droppe sockerlag mellan fingrarna och för isär dem. Om droppen trådar sig är lagen klar. Använder man en termometer skall den visa 115 grader. 

Färga massan röd med karamellfärg och häll den i en rostfri bunke eller en porslinsskål. Rör om med en gaffel och lägg i mandeln när den börjar tjockna. Vänd ner mandlarna i massan och stjälp upp på plåt. 

Obs! De stelnar ganska fort. Täck varje mandel helt med massa, forma och tryck massan runt mandlarna en och en försiktigt. Låt dem stelna på smörpapper.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sarafiaklara
12/14/16, 10:11 PM
#41

#Tack ! Trodde det var mycket svårare att göra brända mandlar med sånt rosa runt 🙂

Annons:
Tjeja
12/14/16, 10:31 PM
#42

Äh… det är inte svårare än kola egentligen! Det gäller att ta av smeten vid rätt tillfälle för att det skall bli rätt konsistens liksom. Man får prova sig fram och öva.

Oftast blir det helt ok oavsett men kan alltid bli liite bättre nästa gång typ. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultronfia
12/14/16, 10:33 PM
#43

Tänk på att kolla så den röda livsmedelsfärgenen inte innehåller löss. Står som antingen karmin eller e120.

Carmarino
10/31/18, 5:06 PM
#44

Hittade ett recept på veganska marshmallows. Lade in det här, eftersom det är gjort på aquafaba. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
11/4/18, 7:47 PM
#45

godaste julgodiset tycker jag nog ändå är russinchoklad…

Bred ut russin på ett smörpapper.

Smält en chockladkaka i ångbad och häll över russinen!

Alternativt, blanda i russinen direkt i den smälta chokladen och bred sedan ut på en plåt.

Mumma! 🤤😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sp0ngeb0b
11/7/18, 9:44 PM
#46

Om nu lussekatter räknas som julgodis måste jag tipsa om att pressbyrån och 7-eleven har veganska lussekatter i år, och åtminstone pressbyrån har även en vegansk lusserulle! Testat både lussekatt och rulle från pressbyrån redan och de var väldigt goda. Det gör mig väldigt glad för lussekatter är julens godaste sötsak enligt mig 😍

Upp till toppen
Annons: