Annons:
Etikettvegankost
Läst 1162 ggr
Snuffles
12/13/16, 10:17 PM

Snabb mat

Vad finns det för mat som man inte behöver anstränga sig så mycket för att göra och som är nyttig? Jag mår inte så bra mentalt just nu och har bara orkat äta mackor och frukt, och det är antagligen inte så bra för hälsan.

Annons:
Smultronfia
12/13/16, 10:31 PM
#1

Om du mosar färdiga bönor och sen har i lite kryddor och örtsalt och ev näringsjäst så blir mackorna genast lite nyttigare men utan så mycket extra jobb. Frysta blandade grönsaker, nudlar och buljong. Bara koka upp i samma gryta och äta. Varmt och gott. Kan ha i extra kryddor om man vill, vitlökspulver och paprika gillar jag. Brukar ibland ha i bönor också, ibland svamp. Om jag orkar. Banan om du gillar det med kanel och ha i yoghurt. Går att mosa på knäckebröd och ha kanel över också. Lite nötter att äta bredvid för att få i dig lite nyttigheter också? Annars funkar nötsmör på macka. Havregrynsgröt i micro med frysta bär. Några tips iaf. Hoppas du mår bättre snart.

greenseng
12/13/16, 10:42 PM
#2

  Träffade en brutta en gång som var helt torsk på någon slags vegetarisk pasta (dyr som skam) som hon brukade ha på smörgåsen. Den har en smak som påminner om leverpastej. Jag tycker själv att den är  himmelskt god. Och jag är inte Vegan eller något liknande.

Minns inte vad den heter men jag tror att alla veganer och vegetarianer är välbekant med den. Finns t.om. på ICA. Och trots min ignorans när det gäller ämnet i fråga så har jag en känsla av att den är späckad med nyttigheter.

Katten också! 😐 Nu blev jag sugen på den. Får köpa en tub imorgon. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

veggie4every1
12/13/16, 10:51 PM
#3

#2 Tartex kanske? 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Túrwen]
12/13/16, 10:54 PM
#4

Jag hade det så under största delen av sommaren och brukade slänga in rotfrukter i ugnen .. mest sötpotatis då och äta det med salsa. Kräver inte så mycket egentligen än att man skivar rotfrukterna.. vill man inte göra det kan man bara kasta in dem med ett snitt och baka dem hela. Bakad sötpotatis räddade mig som inte äter gluten när jag inte orkade eller hade lust att laga mat.

greenseng
12/13/16, 11:20 PM
#5

#3

  Jaa… Tror faktiskt att det var så den hette.

I morgon kommer jag att veta. 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Gen
12/13/16, 11:24 PM
#6

nötter!

müsli med valfri vegomjölk/vegoyoghurt funkar också. kan kombineras med frukt och bär. går att äta när som helst på dygnet… inte bara till frukost. 

Det bästa är såklart om du kan hitta ett sätt att finna inspirationen igen eftersom humöret bara kommer bli sämre och sämre utan riktig mat. 

Jag brukar tvinga mig att bläddra i någon vegotidning även fast jag är helt utan lust, brukar kunna locka fram lite inspiration. Men att skriva här inne är ju också bra! 🙂 

Om du orkar sätta på spisen så rekommenderar jag risentas färdigpaket för vegobiffar. De är supergoda och bara tillsätta vatten!

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/kikartsbiffar-hasselnot-mandel

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/kikartsbollar

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/quinoaburgare

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/sjogras--kikartsbollar

Till det kan du ju köpa färdigkokad potatis om du inte pallar göra något mer + nån sås du gillar och sallad.  

Plocksallad kan vara en annan strategi. 

Falafel marrakech är en klassiker för micron: http://www.findus.se/produkter/falafel-marrakech

Annons:
vendelay
12/14/16, 2:16 AM
#7

Varma koppen har en jättegod tomatsoppa som bara är att tillsätta vatten och värma i micron. 

Rotfrukter i ugn är ju ganska nyttigt och väldigt mättande. Potatis, sötpotatis, morötter.

Bakad potatis är enkelt. Jag brukar skära ett kors på toppen och värma i micron i typ 10 minuter (går att göra i ugnen också, säkert godare). Antingen gör jag någon röra på iFraiche eller tar någon färdig röra (typ pestoliknande) eller bara äter med en klick margarin.

Stora vita bönor tycker jag är jättegott, och kan äta bara som de är, men går ju att äta tillsammans med potatis och ev. någon sås kanske.

Några enkla produkter att stoppa in i ugnen är ju olika färdiga frysprodukter som schnitzlar. Många produkter som "bör" stekas går att värma i ugnen istället, jag gör det ibland för det blir mindre disk och kräver lite mindre energi för mig. Bara att slänga in, ställa timern och ta ut. Jag kan köra allt från Garants bitar till vegobullar till korv till burgare i ugnen. Blir inte lika gott men det jämnar ut sig tycker jag.

Annars som många sagt är nötter. Om du har en mixer kan du snabbt göra nötsmör (bara valfria nötter och mixa, eventuellt tillsätta lite olja om du vill ha den rinnigare) eller så kan du köpa nötsmör färdigt (vissa innehåller en massa tillsatser och även om jag inte brukar bry mig om sånt vill jag ändå rekommendera de som bara består av nötter). Frön kan du rosta i stekpannan om du orkar, det är också gott att äta som det är eller ha på smörgås. 

Hoppas du mår bättre snart, vännen. ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
12/14/16, 2:18 AM
#8

Just ja,

Ekko Gourmet har frysta fyllda pastagrejer som bara är att koka upp. Jag brukar faktiskt bara äta dem som de är men annars går det ju att köpa färdig tomatsås / pastasås och blanda runt. På GoodStore säljer de ravioli med seitan eller grönsaker i sås, jättegott och bra när en inte orkar mer än att värma maten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
12/14/16, 8:41 AM
#9

Tack alla!! 🙂

sp0ngeb0b
12/15/16, 12:04 PM
#10

När jag inte orkar laga något "ordentligt" gör jag wok med tofu. Riktigt gott och enkelt! Först skär jag tofun i tärningar och steker den med sötsur sås. Sedan tar jag en färdig wokmix, antingen frusen eller färsk, och steker den också i sötsur sås. Sen blandar jag allt och slänger på lite cashewnötter. Riktigt gott, mättande och snabbt! 🙂

TicTac
12/16/16, 1:43 PM
#11

Hoppas du mår bättre snart. 🌺


You'll never walk alone

Schhh
12/16/16, 6:01 PM
#12

Fick också lite inspiration till enkla lösningar från denna tråden. Tack ska ni ha och hoppas #0 mår bättre snart!!

Upp till toppen
Annons: