Annons:
Etikettveganprat
Läst 1528 ggr
veggie4every1
12/14/16, 3:35 PM

Lussebullar med bröstmjölk

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Carmarino
12/14/16, 3:40 PM
#1

Ska man vara helt strikt så är inte bröstmjölk veganskt, även om hon själv anser det. Den kommer ju fortfarande från "djurriket".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annielle
12/14/16, 3:48 PM
#2

! # Om det kommer i från en själv, man har tagit ett eget beslut om det och lider inte av det förstår jag verkligen inte hur det kan vara ickeveganskt.

Ingen har ju lidit av det och nja, en människa tycker jag i alla fall inte är ett djur.

Men du kanske syftar strikt på att det inte är av vegetabiliskt ursprung helt enkelt?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Effie
12/14/16, 3:51 PM
#3

Vegetariskt, absolut inte. Veganskt ur den synvinkeln att man inte utnyttjar något djur…tja.

Annars är min reaction: Sjukhusen har väl alltid behov av bröstmjölk. Hade jag kunnat hade jag ju hellre lämnat mjölk till för tidigt födda än bakat lussekatter av den.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[rumelle]
12/14/16, 3:52 PM
#4

Det är ju lite lustigt att folk tycker att tanken på att dricka/äta ngt med bröstmjölk är äckligt medan de inte alls har problem med mjölk som kommer från en helt annan djurart.

Annielle
12/14/16, 3:54 PM
#5

# 3

Håller med om att det vore bättre att skänka bröstmjölken till sjukhusen!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

molbojse
12/14/16, 3:58 PM
#6

#2 Människan tillhör eukaryoter.
Rike: djur (animalia)
Stam: ryggsträngsdjur (chrodata)
Understam: ryggradsdjur (vertebrata)
Klass: däggdjur (mammalia)
Ordning: primater (primates)
Och så vidare. Människan är i allra högsta grad ett djur.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Carmarino
12/14/16, 3:59 PM
#7

#2 Ja, jag menar att det inte är av vegetabiliskt ursprung. Mjölk är bara vegansk om den kommer från växtriket (havre, mandel, soja etc.).

Har för övrigt inga synpunkter på att hon använder den till att baka med, men jag håller med övriga här som tycker att det vore bättre att skänka den till sjukhusen om hon nu har så otroligt mycket mjölk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jessR
12/14/16, 4:02 PM
#8

#4. Tänkte precis samma sak. Vi dricker ju också bröstmjölk, fast från kor.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

RobinEH
12/14/16, 4:25 PM
#9

Jag hade inte blivit förargad av att se pastöriserad bröstmjölk saluföras.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Smultronfia
12/14/16, 4:41 PM
#10

Man får bara ge bröstmjölk första sex månaderna till sjukhuset sen man fött ett barn. Efter det är mjölken gjord för ett större barn eftersom det ändras efter ens eget barns ålder.

vendelay
12/14/16, 7:14 PM
#11

Hahahaha, alltså. Det är väldans vad ickeveganer tycker att begreppet är svårt men för att klargöra: det är helt veganskt att konsumera sin egen bröstmjölk, att svälja sitt eget saliv, att använda sin egna mens som kroppstvål eller whatever. Det är ingen som har utnyttjats och du kan själv välja att göra det. Herregud.

Rolig idé med bullarna!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
12/14/16, 8:14 PM
#12

#11 Lite roligt är det. Utbyte av kroppsvätskor är inte veganskt… Bye bye världens billigaste nöje… 😃


You'll never walk alone

DogeLove
12/14/16, 9:11 PM
#13

Jag ser det som veganskt kan dock inte låta bli att bli äcklad av tanken på barn och vuxna över 2 år som dricker bröstmjölk

Annons:
[Tänkpådet]
12/14/16, 10:49 PM
#14

Kul grej! Jag blir fascinerad över hur många människor som blir "triggade" över en sån här sak…. Vill du inte käka lussebullar med människomjölk gör inte det då! Men tänk på att komjölk är i princip samma sak bara från en annan art…

Smultronfia
12/15/16, 5:48 AM
#15

#14 ja visst är det konstigt. Påpekar ibland för folk att komjölk är tuttmjölk och då tittar de märkligt på mig och ser ut som de aldrig tänkt på det innan. Vilket är väldigt konstigt tycker jag.

jackiejohn
12/15/16, 1:16 PM
#16

Ser inget fel i att använda sin bröstmjölk till att baka lussebullar som denna personen gör. Dock förespråkar jag alltid donation till neonatalvården om man har överflöd av mjölk, och det är mjölken man donerar inom de 3 första månaderna som de använder och det är väldigt strikt hurvida du får donera men kan och får du donera så tycker jag att man ska göra det i första hand. Fick själv min dotter prematurt (9veckor) och jag är oerhört tacksam över att hon kunde få donerad mjölk innan jag kunde chocka igång min kropp att börja producera. Men efter att de 3 första månaderna så kan du ju spara och baka eller laga mat med det är upp till var och en, mjölk som mjölk liksom :p

TicTac
12/16/16, 1:35 PM
#17

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag nog hade tyckt det vara lite olustigt att äta lussebullar med bröstmjölk i. Om jag inget visste hade jag säkert mumsat på förutsatt att någon försäkrat mig om att de var vegan-vänliga… 🤐


You'll never walk alone

thenewbreed
12/17/16, 5:37 PM
#18

Hon sa i en intervju på Svt opinion att hon inte kunde skänka den överblivna bröstmjölken just på grund av att hennes egenbarn var äldre än 3 månader. Så då gjorde hon lussebullar istället för att slänga den. Det tyckte jag var en otroligt bra idé. Ekonomiskt, miljövänligt och veganskt :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Ominous
12/17/16, 7:11 PM
#19

Jag hade personligen inte ätit det, men ser såklart inget "fel" i det (Är väl ioch försig ganska uppenbart att det inte är fel). 
Jag behöver inte modersmjölk, oavsett vilket djur det kommer ifrån. Jag tycker det är lite olustigt och äckligt att konsumera som vuxen. Det är såklart helt naturligt för ett barn att äta bröstmjölk, men det är även naturligt att bajsa i blöja, det skulle jag helst inte vilja göra heller :)

Självklart är det veganskt, men inte vegetariskt per sig. Men det känns som att det finns en del människor som inte förstått att Vegan inte är alltid är vegetariskt + lite till. Det är i många tillfällen helt annorlunda. Ganska intressant, nästan lite filosofiskt att fundera på!

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
12/18/16, 3:02 PM
#20

Som sagt får man inte skänka efter 3 månader.  Så hon kunde inte.

Vegansk är det inte i mina ögon. Vi är djur vi med.

Annons:
vendelay
12/18/16, 5:52 PM
#21

Alla ni som tycker att det är så svårt att förstå att bröstmjölk är veganskt:

#19 förklarar det jättebra. Nej, det är inte vegetariskt, eftersom det ändå kommer från djur, men jo, det är definitivt veganskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
12/18/16, 5:56 PM
#22

Jag menade så klart vegetariskt.

Ninja99
12/23/16, 2:20 PM
#23

Tycker att det är ett kul påhitt att använda sin egen bröstmjölk i matlagning, förhoppningsvis får det några att tänka till. #21 Vet inte om jag håller med om att det var en jättebra förklaring.. Jag tycker inte att det är direkt naturligt att vi i vår del av världen låter våra bebisar ha blöjor av plast, textil eller annat material på sig som de får bajsa och kissa i. Praktiskt ja, men naturligt nej. Att Vegan inte alltid är vegetariskt + lite till utan "i många tillfällen helt annorlunda" får du #19 gärna utveckla genom att nämna åtminstone några av de många förslagen, för jag vet inte riktigt vad du syftar på. Att någon annans bröstmjölk så självklart är veganskt håller jag inte med om. Kroppsvätska från ett djur är animaliskt, det är fakta. Just i det här fallet ser jag dock inget större problem att konsumera bröstmjölken från henne ändå (trots att jag enbart äter veganskt annars), då kvinnan inte har tvingats eller utnyttjats på något sätt, utan frivilligt och på egen hand lämnat sin mjölk. Men att kalla det veganskt, njae. Det kallar jag bara vegetabiliska produkter, utan animaliskt ursprung. Se det i ett större perspektiv; hur skulle ni klassificera bröstmjölk från människor om det vore så att vi, precis som korna i vårt land, hölls inspärrade större delen av året, tvångsinseminerades, blev fråntagna vår bebis strax efter födseln och tvingade att lämna vår bröstmjölk för att någon annan skulle sälja den vidare till andra människor för att tjäna pengar på den. Är det fortfarande veganskt då? Nej, inte enligt min åsikt. Nu är det såvitt jag vet ingenstans på jorden som det går till så, men jag vill bara twista till diskussionen lite, för att det så självklart är veganskt håller jag som sagt inte med om. Det finns människor i vissa delar av världen som idag fängslas för sina åsikter och sedan försvinner för att deras kroppar används för organtransplantation, vilket några tjänar stora pengar på. Om det går att tjäna pengar på människans bröstmjölk vet jag inte, men om det gör det så är jag övertygad om att vissa människor skulle se till att utnyttja andra svagare individer för sin egen vinnings skull och det är inte en vegansk handling - och inte heller en vegansk produkt.

vendelay
12/23/16, 7:21 PM
#24

#23 Det har vi tagit upp i tråden, att det självklart inte vore veganskt om människan hamnade i "mjölkfabriken" istället för korna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
12/23/16, 9:36 PM
#25

Ja, om du utnyttjar fattiga i en utsatt situation eller med våld tar någon annans bröst mjölk är det inte okej. Att köpa bröstmjölk(där man omöjligt kan veta exakt vart den kommer ifrån) skulle jag tycka var lite shady, och det hade nog lätt kunnat bli någon ny hälsogrej där fattiga utnyttjas. Det hade fortfarande varit veganskt dock, eftersom det inte handlar om ickemänskliga djur. Men moraliskt fel, såklart. Veganism handlar inte om hur man behandlar människor, utan om djur.

Om du läst artikeln så handlar det ju dock om en kvinna som bakat med SIN EGEN bröstmjölk, och det är ju det som diskuteras här. 

Som jag nämnde är det många som har missuppfattningen om att Vegan är nästa nivå av lakto-ovo/vegetarian rakt av. Vegetariskt är ganska simpelt, om det innehåller något icke-vegetabliskt är det inte vegetariskt. Svamp är dock ett undantag, men det är en annan diskussion. 

När något är "veganskt" är det lite mer filosofiskt, och inte lika självklart. Om vi säger såhär. En chokladkaka innehåller spår av mjölk, det anses av majoriteten vara veganskt. Men det är inte nödvändigtvis vegetariskt, för innehåller den mjölk är det inte vegetariskt. Men är mjölken inte en tillsatt ingrediens  är den vegansk, oavsett om den faktiskt innehåller mjölk eller ej. 

Ens egen eller någon annans bröst är per definition inte vegetariskt, men eftersom inga djur har utnyttjats så är den veganskt. Annars skulle man ju kunna hävda att saliv inte är veganskt, då de producerats av människo-djur, då skulle ju ingen vara Vegan. Låter ju helknasigt! :) som tur är så är det inte så det fungerar!

Finns såklart andra exempel, men känns som att diskussionen skulle dra lite åt fel håll och skapa en filosofisk debatt om jag tex yttrade att äta självdöda djur är veganskt, eller dumpstrat kött.

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: