Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1440 ggr
vendelay
2016-12-16 21:23

Ekologiskt = bra?

Vad innebär ekologiskt? Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna?

Jag köper ekologiskt ofta, på vissa varor (t.ex. bananer) alltid. Jag vet dock inte varför, tror att det har med gifter att göra? Har hört att ekologiska odlingar inte är bra för att det blir för små skördar, eller någonting liknande. Vad säger ni?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
abcö
2016-12-16 21:44
#1

Bananer och vindruvor är de frukter som besprutas hårdast och därmed innhåller mest gifter. För grönsaker hör paprika, lök potatis dit. Därför köper jag dessa livsmedel alltid ekologiska.

Anonym.ifokus
2016-12-16 21:46
#2

Vet inte vad det jag säger är rätt

Men även om en vara ha ekologisk märke så betyder inte det att den är ekologisk på alla sätt. Det finns till exempel vissa ekologiska märke  som odlas utan bekämpningsmedel (eller något liknande) men den bidrag till utsläpp för att den kommer från ett land långt borta och måste då färdas längre sträcka vilket gör att den släpper ännu mer koldioxid.

Som sagt, jag är inte säker på att det jag säger är 100% korrekt, rätta om jag har fel :)

Smultronfia
2016-12-17 10:35
#3

Att köpa ekologiskt betyder att du slipper få i dig en massa bekämpningsmedel som kan göra dig sjuk. Samt att man gynnar de som faktiskt slutat med bekämpningsmedel i andra länder. Utan för eu är det fortfarande vanligt med bekämpningsmedel som varit förbjudet i Sverige sen femtio sextio talet. Tex kaffe och banan odlingarna ger arbetarna cancer och barnlöshet m.m. Jag ser det lite som en win-win grej att både jag, andra människor samt naturen mår bättre.

[Thiah]
2016-12-17 10:49
#4

Banan och vindruvor är det jag ALLTiD köper ekologiskt. Men resten blir ekologiskt om jag har råd.(eller fairtrade) Däremot har jag löst nånstans om att hissa ekologiskt odlade saker var lika giftiga som "normala". Minns bara inte var…

Annielle
2016-12-17 10:50
#5

Man har även sett i undersökningar att ekologisk mat innehåller mer näring 🙂

Sen är det ju så klart inte bara vi människor som drabbas av gifter i maten på grund av besprutning, m.m.

Djuren påverkas ju så klart också när detta kommer ut i naturen .

Var dig själv, det finns redan så många andra.

landsbygdsbo
2016-12-17 12:02
#6

Ekologiskt låter bra.

Kan vara det, men inte alltid.

Att avstå från konstgödsel o bekämpningsmedel innebär lägre skörd

Ofta en besvärliga och dyrare skörd pga ojämn mognad och ogräs.

Sedan tillkommer en kraftigt ökad bränsleåtgång o jordpackning eftersom ogräs måste bekämpas fysiskt. Harvning, hackning etc.

Genom att acceptera fulare frukter så skulle vi kunna minska bekämpningsmedlen i fruktodlingarna exempelvis.

Grönsaksodlingarna skulle även de kunna dra ner kraftigt, med återspegling i pris o utseende.

Ris , hirs , potatis o spannmål skulle stiga rätt kraftigt i pris om bidrag för EKO odling togs bort o konstgödsel samt bekämpningsmedel förbjöds.

Vi har nog råd med det men för en familj som idag lägger 80% av sin inkomst på dessa produkter skulle en prishöjning på 20% resultera i svält.

Annons:
Gen
2016-12-17 12:14
#7

Finns lättillgänglig information på Livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/ekologisk-mat1/ Inte belagt att det är någon skillnad i näringsvärde, eller att det finns några negativa hälsoeffekter med icke-ekologisk odling. Ekologiska skördar är i genomsnitt 80% av icke-ekologisk. Man använder inte konstgödsel i ekologisk odling, så fosfor, kalium och kväve måste komma från andra källor. Starkaste poängen är att värna om hälsan för utom-europeiska arbetare, tycker jag.

Smultronfia
2016-12-17 12:20
#8

Har kan man få en rätt tydlig bild på åtminstone en familj med tre barn som testar ekologiskt i två veckor. Deras testresultat innan de går över till ekologiskt är läskigt. https://youtu.be/d1fvRvdq3dw

landsbygdsbo
2016-12-17 12:28
#9

Ekologisk odling är på sikt ett bättre alternativ än konventionell odling.

Men som GEN säger i #7 så måste jorden tillföras fosfor och kväve från andra källor (kalka får man väl göra i krav-odlingar)

Tillgången på brytbart fosfor är begränsad.

Vilket då oundvikligen nödvändiggör djurhållning.

Vilket i sin tur ställer veganer utanför krav-produkterna eftersom dessa behöver växtnäring i form av gödsel från djurbesättningar.

vendelay
2016-12-17 19:21
#10

Har kikat på länkarna och videon, mycket intressant alltihop! 

Förutom bananer och vindruvor, är det några andra varor som är särskilt viktiga att köpa ekologiska?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2016-12-17 19:50
#11

Potatis besprutas 4ggr innan de är klara. Kaffe är också att föredra samt bananer och vindruvor. Sen är det kött och mejeriprodukter men det känns rätt meningslöst att säga här :) Men man kan ju försöka välja de produkter som inte är så mycket dyrare. Jämföra och byta ut. Skafferiet tar ju ett tag att byta ut om man gör det när saker tar slut. Men då blir det inte allt på en gång.

landsbygdsbo
2016-12-17 20:02
#12

konventionell odling e län 7900 kg vete /ha

kravodlat 4200kg/ha

läg därtill fördyrade skördekostnader så blir kravodlat dubbelt så dyrt om man inte tar hänsyn till bidrag….

vendelay
2016-12-17 20:21
#13

#11 Potatisen hade jag ingen aning om, det äter jag ju faktiskt väldigt mycket. Jag vet inte ens om potatisen jag har hemma är ekologisk… Ska kolla det nästa gång jag är i affären. Banan och vindruvor köper jag alltid ekologiskt, kaffe dricker jag inte och inte heller animalier (såklart) 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Annielle
2016-12-18 15:03
#14

paprika och citrusfrukter hör till de mest besprutade också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
2016-12-18 17:52
#15

#14 Tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: