Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2517 ggr
Swadika
2016-12-18 19:28

Hjälp med recept på Löklåda

På julbordet brukar vi alltid något som min familj kallar löklåda, vilket i stort sett är köttfärs, kryddor och en massa lök blandat för att sen vara i ugnen en stund, påminner lite om köttfärslimpa fast hälften är lök. Det är min första jul som Vegetarian och detta är verkligen något vi i min familj "måste" ha på julbordet så det skulle vara kul att kunna göra den (och gärna god så man kan imponera på familjen lite 😉)

Jag tänker någon form av sojafärs , men det behöver väl nästan vara något mer i så det blir mer som en "smet" än vad det bara blir med färsen (köttfärs går ju att knåda och forma vilket inte sojafärs gör) Är det någon som har något tips, eller kanske till och med ett superbra recept?

Naturligtvis utan ägg och mjölk 😃

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Smultronfia
2016-12-18 21:50
#1

Hmm alltid svårt när man inte har testat det man pratar om men finns några tips. Röda linser eller mixade bönor. Då tänker jag att du skulle ha sojafärs och blanda ihop det. Man kan alltid ha lite vetegluten i om man tål. Det binder bra. Chiafrö ägg fungerar också. Man maler 1msk chiafrön och blandar med 3msk vatten. Låt stå en stund och använd som ett ägg. Dock kan man bara ersätta upp till tre ägg. Hoppas nåt kan fungera. Dela gärna med dig om du lyckas, låter väldigt spännande :-)

vendelay
2016-12-18 23:56
#2

Jag vet faktiskt inte ens vad löklåda är så jag kan inte rekommendera något men jag googlade på "vegan löklåda" och fick bland annat fram detta:

http://www.vegetarian.se/GonaMatBoken.html
På sidan 40 finns det två olika recept på löklådor. Du kan antingen bläddra eller bara söka på ordet "löklåda".

https://dagensvego.wordpress.com/2009/08/24/squash-loklada/
Det borde gå relativt lätt att byta ut animalierna, fraiche och grädde mot vegetabiliska varianter (exempelvis Oatlys produkter på havre) och fetaosten mot kanske tofu?

Hoppas du hittar något recept som du gillar! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Swadika
2016-12-19 16:50
#3

Tack båda två, jag får kanske experimentera lite om inte annat ^^

Jag har sökt runt lite och det är nog något vi egentligen kallar så fast som kanske inte finns, eller heter något annat. Det närmsta jag hittat är kålpudding, fast det är ingen kål i utan bara lök så jag får om inte annat testa ett recept på vegansk kålpudding som jag hittade, fast byta ut kålen mot lök och se om det går 😛

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
2016-12-26 09:40
#4

Det blev helt OK tillslut 😃

Jag följde Jävligtgott recept på k*ttbullar men när jag stekt klart färsen så hällde jag den inte i en bunke med ströbröd och potatismjöl utan blandade i en massa lök (ungefär 3-4 stycken lite mindre lökar), kryddade med vitlökskrydda. Hällde upp i en ugnsform och in i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Smultronfia
2016-12-26 11:43
#5

Vad roligt att det blev bra. Man får exprementera sig fram ibland.

Upp till toppen
Annons: