Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Ersätta ägg i detta recept?

2016-12-22 21:35 #0 av: vendelay

Ska göra detta recept till nyår:

http://www.koket.se/sweet-food-and-photography/linda-lomelino/chocolate-chip-cookies-i-gjutjarn/

Vad tror ni att jag ska byta ut ägget mot? Har inte tid att provbaka den innan (och inte råd heller, den är hemskt dyr Lipar)

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-12-22 21:43 #1 av: Stallmima

Du kan ju alltid pröva "no egg"  googla så får du se vad det är om du inte vet

Anmäl
2016-12-22 21:46 #2 av: vendelay

#1 Har sett det men dels är det ju jättedyrt och dels är det ju bara ett enda ägg... Borde gå att ersätta med något annat eller bara ta bort helt, väl?

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-12-22 22:00 #3 av: Stallmima

Fast det går att baka fler saker med "no egg"  dock tyckte jag den var väldigt söt när jag bakade sockerkaka, men helt okay!

Anmäl
2016-12-22 23:35 #4 av: veggie4every1

#2 Jag använder bara tapioka istället för no egg, det har samma effekt tycker jag.

Jag har också ibland bytt ut tapiokan mot majsstärkelse eller potatismjöl med bra resultat. 

Inte för att jag är någon expert på bakning, men det har funkat för migGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-12-23 00:05 #5 av: Gen

Ägg har väl övergripande två funktioner i matlagning, dels emulsionsbildande, dels koagulerande. För emulsion är ju numer kikärtsspad en klassiker. För koagulerande (binda ihop) kan kokosolja, agar, karagen, tofu, havregryn, vetemjöl/gluten användas. 

När jag läser receptet verkar inget av det behövas, men om något för att binda ihop det. Jag tror ägget gör vare sig till eller från. Lite kokosolja lär bidra med kladdighet och även hålla ihop det något om den serveras vid rumstemperatur. Jag är dock heller inte mycket för bakning så vad vet jag :)

Anmäl
2016-12-23 06:22 #6 av: vendelay

#3 Ja, sött gör ju inget - min kaka lär ju bli ganska söt Skrattar Bakar dock aldrig någonting som ska innehålla ägg utan det är ju bara detta recept så känns onödigt. Men ska testa någon gång har jag väl tänkt.

#4 #5 Tack! Jag tror att jag testar att skippa ägget helt och om något behövs får jag väl experimentera med kokosolja och mjöl. Hoppas det blir ätbart Tyst

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.