Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 782 ggr
vendelay
12/22/16, 9:35 PM

Ersätta ägg i detta recept?

Ska göra detta recept till nyår:

http://www.koket.se/sweet-food-and-photography/linda-lomelino/chocolate-chip-cookies-i-gjutjarn/

Vad tror ni att jag ska byta ut ägget mot? Har inte tid att provbaka den innan (och inte råd heller, den är hemskt dyr 😛)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Stallmima
12/22/16, 9:43 PM
#1

Du kan ju alltid pröva "no egg"  googla så får du se vad det är om du inte vet

vendelay
12/22/16, 9:46 PM
#2

#1 Har sett det men dels är det ju jättedyrt och dels är det ju bara ett enda ägg… Borde gå att ersätta med något annat eller bara ta bort helt, väl?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Stallmima
12/22/16, 10:00 PM
#3

Fast det går att baka fler saker med "no egg"  dock tyckte jag den var väldigt söt när jag bakade sockerkaka, men helt okay!

veggie4every1
12/22/16, 11:35 PM
#4

#2 Jag använder bara tapioka istället för no egg, det har samma effekt tycker jag.

Jag har också ibland bytt ut tapiokan mot majsstärkelse eller potatismjöl med bra resultat. 

Inte för att jag är någon expert på bakning, men det har funkat för mig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
12/23/16, 12:05 AM
#5

Ägg har väl övergripande två funktioner i matlagning, dels emulsionsbildande, dels koagulerande. För emulsion är ju numer kikärtsspad en klassiker. För koagulerande (binda ihop) kan kokosolja, agar, karagen, tofu, havregryn, vetemjöl/gluten användas. 

När jag läser receptet verkar inget av det behövas, men om något för att binda ihop det. Jag tror ägget gör vare sig till eller från. Lite kokosolja lär bidra med kladdighet och även hålla ihop det något om den serveras vid rumstemperatur. Jag är dock heller inte mycket för bakning så vad vet jag :)

vendelay
12/23/16, 6:22 AM
#6

#3 Ja, sött gör ju inget - min kaka lär ju bli ganska söt 😃 Bakar dock aldrig någonting som ska innehålla ägg utan det är ju bara detta recept så känns onödigt. Men ska testa någon gång har jag väl tänkt.

#4 #5 Tack! Jag tror att jag testar att skippa ägget helt och om något behövs får jag väl experimentera med kokosolja och mjöl. Hoppas det blir ätbart 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Smultronfia
12/23/16, 9:27 AM
#7

Prova att ha lite bakpulver i. Det är ju antingen potatis eller majsstärkelse i så hjälper till att binda. Lite kokosolja kan ju hjälpa kanske men det bästa är att vispa upp bönspad. Fungerar med alla bönor inte bara kikärtor men de vita är bra då de smakar minst om spadet. Du tar 3msk för ett ägg och vispar det lite. Inte så de blir maräng dock :) Lycka till. Den blir nog super god!

Upp till toppen
Annons: