Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 4016 ggr
DogeLove
12/23/16, 8:00 PM

Gödsel

Hej! Undrar hur ni ser på det här med naturgödseln (gjort på djur lik och bajs) och konstgödsel (innehåller gifter som dödar massa djur) tycker nu att man kan kalla sig för Vegan om man äter eko? *Jag undrar hur ni ser på det! ;3

*redigerad på ts begäran

Annons:
Ominous
12/23/16, 8:30 PM
#1

Vegan handlar om att undvika att utnyttja och skada djur som bäst man kan. Att undvika ALLT som på något sätt skadar djur är rimligtvis omöjligt, blotta asfalten vi går på är gjort av animaliska produkter.
Bara för att man inte kan vara perfekt behöver man inte sluta försöka.

Finns såklart alternativ till de två du nämnde, någon mer kunnig här kommer säkert länka bra med info :) Ville bara säga mitt

I wish I could write as mysterious as a cat

landsbygdsbo
12/23/16, 8:33 PM
#2

Det är väl ett av de stora problemen men en till fullo genomförd vegansk livsstil. Nämligen bristen på naturgödsel.

Det rötslam som kommunerna tillhandahåller innehåller ju ett hopkok av kemikalier o tungmetaller.

Och utan de djur som idag utgör grunden för animalieproduktion har vi inget gödslel till de jordar som ska producera de vegetabiliska livsmedel veganerna i framtiden ska leva av. Det tar väl kanske 20 år att laka ur jordarna , men sedan då?

tlover
12/23/16, 8:41 PM
#3

#1 Fast eftersom det dör fler djur om du äter mat odlad med konstgödsel än om man äter djur + annan mat som inte är odlad med konstgödsel utan att jorden blivit bearbetad så vore väl det veganskt korrekta då vara det senare alternativet? (tänker rent teoretiskt nu)

För hur mycket djur är värda att leva räknas väl inte i hur söta djuren är eller?

l'm back

Annette
12/23/16, 8:53 PM
#4

Ett alternativ är ju att tömma sig eget utedass och använda det som naturgödsel. Det borde väl vara ett naturvänligt alternativ med tanke på veganernas sunda mathållning.

tlover
12/23/16, 8:54 PM
#5

#4 Människogödsel är inget alternativ tyvärr, delvis innehåller det för mycket gifter, tungmetaller osv och delvis så behöver även växter en "varierad kost" så gödsel från endast en djurart funkar inte

l'm back

vallhund
12/23/16, 9:51 PM
#6

#1 Vilka vi? Jag går ytterst sällan på asfalt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Ominous
12/23/16, 10:00 PM
#7

#6
;)

Borde skrivit mobilen/datorn vi använder, innehåller också animaliska produkter.

I wish I could write as mysterious as a cat

[Tänkpådet]
12/23/16, 10:00 PM
#8

#5 människobajs är väl godkänt än så länge? Det finns skeptiker men det är väl som sagt fortfarande godkänt?

landsbygdsbo
12/23/16, 10:08 PM
#9

#3 inga djur ingen gödsel , på sikt utarmade jordar…om inte konstgödsel tillförs. problemet är väl att pikat vad det gäller jordens fosfortillgångar…

fakta inte fiktion ;)

landsbygdsbo
12/23/16, 10:09 PM
#10

#5 människogödsel i sig är prima gödsel..den blir kontaminerad i det kommunala avloppssystemet.

landsbygdsbo
12/23/16, 10:11 PM
#11

# 8 jag tror inte att du får tömma ev trekammarbrunn och köra ut innehållet på åkern. Däremot är det nog ok enligt kommunen att använda den brunna träcken från torrdasset.

tlover
12/23/16, 10:17 PM
#12

#8 det är starka restriktioner om det och dessutom så ändrar det inte att växterna behöver varierad kost på samma sätt som djur behöver det

l'm back

tlover
12/23/16, 10:18 PM
#13

Tillägg till #13 dessutom så betyder inte det att det är bra att använda människogödsel bara för att det är tillåtet

l'm back

Annons:
vallhund
12/23/16, 10:19 PM
#14

#2 Det tar mindre än 20 år. Vilda Vittra har beskrivit det flera gånger i inlägg om jordarna i Storbritannien under WWII.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

landsbygdsbo
12/23/16, 10:24 PM
#15

#13 mänskligt träck är utmärkt gödsel.

Det enda man måste tänka på är att den måste få "brinna" ordentligt.

Då dör alla eventuella parasiter och sjukdomsalstrande bakterier.

Fins system för det som introducerats i tredje världen och då sjönk antalet mag/tarmsjukdomar drastiskt.

Tack vare att människan idag äter synnerligen näringsrikt och har ett enkelt tarmsystem så innehåller träcket mycket växtnäring.

landsbygdsbo
12/23/16, 10:25 PM
#16

#14 skörden sjunker redan samma år som man avstår från konstgödsel. Men när jag talar om urlakade jordar så menar jag urlakade…

tlover
12/23/16, 10:27 PM
#17

#15 det kan vara bra som en del av gödslet men inte allt. Även växter behöver som sagt varierad "kost". Det kan då vara bra om man lever så gift och medicinfritt som möjligt alltså Edit det är gifterna m.m som jag menar är dåligt främst plus att det är ensidigt

l'm back

[Tänkpådet]
12/23/16, 10:32 PM
#18

Har för mig att man kan varva med typ klöver för att slippa använda så mycket gödsel? Konstgödsel och människoskit på det så kommer det väl funka eller?

veggie4every1
12/23/16, 10:38 PM
#19

#0 Det här ämnet har ju diskuterats förut här, jag kopierar in ett av mina svar från en annan tråd.

"Vi lever tyvärr i en icke-vegansk värld för tillfället och veganer har inte alltid möjlighet att helt avstå från allt där djur är inblandat eftersom hela samhället är genomsyrat av djurutnyttjande. I fallet med ekologiska grönsaker så kan vi förstås välja icke-ekologiska grönsaker men konstgödsel och bekämpningsmedel är inte heller ett hållbart alternativ och det är inte heller djurvänligt.

Det finns de som menar med detta att det är omöjligt med en vegansk värld eftersom vi behöver gödsel från djur till våra grödor.
Det går dock utmärkt att använda mänsklig gödsel, det gör man bland annat i Haiti ,USA, England och på andra platser i världen.  Det är på gång i Sverige också och det kan givetvis utvecklas ytterligare. I ett veganskt samhälle skulle den utvecklingen prioriteras. I Kina har man använt så kallad nightsoil (mänsklig avföring) i tusentals år. Lite axplock av länkar om man är intresserad att läsa om det:
http://caminomagasin.se/bloggar/tobias-jansson/sa-funkar-det-bajs-ar-najs

http://natgeo.se/vetenskap/teknologi/haiti-mansklig-avforing-anvands-som-godning

http://michiganradio.org/post/human-waste-farming-fertilizer-detroit-may-become-top-producer-dried-biosolids

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/merseyside/8306261.stm

Nu handlade ju inte tråden om mänsklig gödsel, men i en vegansk värld utan djurutnyttjande så finns det alltså annan gödning än konstgödsel att använda. 

I dagsläget så tycker jag att ekologiska grönsaker är vegansk mat om man ser till alternativen med konstgödsel och bekämpningsmedel. Vi kan ju inte välja bort grönsaker och det mesta vi äter är ju odlat från början. Framtidens ekologiska odlingar kommer dock att kunna gödslas utan djurens avföring."

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
12/23/16, 11:05 PM
#20

#19

To de, to de 😎

Annons:
tlover
12/23/16, 11:10 PM
#21

#18 konstgödsel är bara ett alternativ om man vill döda miljontals levande varelser

l'm back

[Tänkpådet]
12/23/16, 11:15 PM
#22

#21 vad är det för varelser vi talar om?

tlover
12/23/16, 11:19 PM
#23

#22 de djur, svampar, bakterier, virus och växter som lever i jorden (matjorden består till största delen av levande varelser som lever i symbios. Förstörs symbiosen tex genom att vissa sorter svälts genom konstgödsel så dör stora delar eller hela delen av det som lever i jorden. Sker detta så kan inte växter växa i jorden)

l'm back

[Tänkpådet]
12/23/16, 11:22 PM
#24

Jag själv är virusian så då går inte konstgödsel för mig. Virusian=vägrar döda virus

Gen
12/24/16, 12:29 AM
#25

#0 Jag tycker inte man behöver krångla till det så mycket. Fosfor i djur kommer från samma ställe som fosfor i människor. Det är inte så att djur är någon magisk fosfors-producent. Ju fler man håller vid liv, ju mer fosfor behöver omsättas och återföras. 

Nu när vi har djur (eftersom folk envisas med att äta dem) är det såklart bra att vi återför det som går att återföra.  Stallgödsel är därför såklart bra och inget problem för en Vegan. All återföring minskar behovet av konstgödsel som är en ohållbar källa till växtnäring.  

I de få fall där stallgödsel uteslutande producerats av djur från föda som människan inte skulle kunnat äta (ex vall eller restavfall), så skulle det istället i större utsträckning än idag kunna rötas i bioreaktorer. Det är mycket effektivare än exempelvis kornas magar. Där blir det biogas att driva samhället på som i sin tur minskar fossilberoendet, och restprodukterna återförs till markerna. 

Men vi kommer inte ifrån att vi måste öka användningen av slamgödsel för att det här ska gå ihop. Största problemet med slamgödsel är inte att det kommer från människor (vi är ju djur som alla andra) utan att reningsverken också har att ta hand om all annan skit som åker ut i avloppen. Så som städning inomhus, konstnärsfärger, spillvatten från bilvårdsanläggningar, dagvatten etc. Det händer dock mycket på den fronten så i framtiden kommer slamgödsling bli säkrare och användas i allt större utsträckning.

Missförstå mig inte, det här är ett stort problem idag. Men det är inget olösligt problem, och djur löser det definitivt inte - eftersom de inte producerar något utav dessa ämnen. De är bara ett ineffektivt mellansteg.

landsbygdsbo
12/24/16, 7:18 AM
#26

#25

Naturligtvis kan vi maskinellt skörda vallen till rötning. Men du kommer fortfarande inte ifrån att mulen är oslagbar när det gäller att skörda gräs där maskiner inte kan användas..dvs i de hagar o ängar som idag betas.

Upp till toppen
Annons: