Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganska matprodukter

Äter ni korv?

2016-12-30 00:42 #0 av: Tant Grön

Råd & Rön har undersökt olika vegetariska korvar. Många innehåller mineraloljor. Förskräckt http://www.radron.se/vegetariskkorv

Anmäl
2016-12-30 05:35 #1 av: Schhh

Äter väldigt sällan korv. Men det ska ske till nyår, när det tydligen ska grillas. Blev inte direkt mer sugen nu. :(

"Orsaken till att korvarna innehåller mineralolja misstänks ha att göra med hur de tillverkas. Enligt Life Food som ligger bakom varumärket Taifun kan oljorna vandra över till korven i ett produktionssteg där korven kokas i ett cellulosarör bestruket med paraffin. Men mineraloljor kan hamna i livsmedel också via andra tillverkningsmaskiner, och genom pappersförpackningar som innehåller oljerester."

Anmäl
2016-12-30 14:59 #2 av: veggie4every1

Tur då att den korven som är värst är en lakto/ovo korvGlad

Äter anammas korv ett par gånger i månaden kanske, men jag bekymrar mig inte över det här.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-12-30 18:35 #3 av: vendelay

Vad är mineraloljor och varför är det farligt?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-12-31 15:29 #4 av: TicTac

Köper inte färdig korv, nej. Min mamma gör korv, med varierande resultat, som jag äter dock.

Undrar också vad mineraloljor är och varför det är farligt... Funderar

Anmäl
2016-12-31 18:05 #5 av: landsbygdsbo

Mineraloljor framställs av råolja som också används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen.

Jag ska inte säga vad jag tycker om det, bara att riktig hemlagad *vegansk korv med bara naturliga produkter är betydligt bättre än smörjolja  på tallriken.

Och sedan är det upp till var och en vad han vill ha i korven....

*redigerad för att förtydliga att vi endast förespråkar vegansk kost på den här sajten.

Anmäl
2017-01-01 17:00 #6 av: TicTac

#3 Tack! Tummen upp

Men jag tycker det är många helfabrikat, och halvfabrikat för den delen, som innehåller mycket tvivelaktigt. Illamående

Anmäl
2017-01-02 12:49 #7 av: veggie4every1

När det gäller paraffin eller mineralolja, så är ju det en ganska vanlig tillåten ingrediens i billiga krämer, salvor (vaselin exempelvis) och läppcerat. Vissa tar även paraffinolja i laxerande syfte (finns att köpa på apoteket), även om det säkert på senare tid minskat till fördel för andra laxerande medel.

Mineraloljor finns i vissa förpackningsmaterial och kan komma in i livsmedlen på så sätt. Eu tittar väl på att reglera och förbjuda en del av detta, jag vet inte vad som blivit av det.

Men jag hoppas att man gör tester och publicerar de icke-veganska livsmedel som innehåller mineraloljor också, så att människor som läser råd & rön inte felaktigt uppfattar att det endast är vegetariska livsmedel som kan innehålla detta.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.