Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1442 ggr
[VCG1997]
1/3/17, 12:13 AM

Vad fick dig att bli vegan?

Jag är idag allätare. Jag äter kött, kyckling, mejeriprodukter och andra goda saker. Jag har dock alltid varit en riktig djurvän och jag är emot all form utav djurplågeri. Jag fastnade i att kolla på videos på youtube hur djuren plågas och torteras till döds på slakterier och farmer. Jag har inte bestämt mig ännu för om jag ska bli Vegan eller inte och en stor anledning till detta är att det för mig blir en stor utmaning att lägga om kosten. Jag är allergisk mot de flesta svampar, nötter och bönor. Och vad jag förstått så är ersättningen för köttet till stor del svampbaserad- exempelvis quorn då. Jag har också förstått att bönor och nötter är en ganska stor del för att få i sig viktiga ämnen för kroppen. Jag är inte heller generellt förtjust i grönsaker, skippar gärna salladen helt idag. Blir det möjligt att genomgå kostförändringen med dessa allergier, och vilka andra ersättningsalternativ finns? Jag är helt ny på detta, har aldrig ätit vegetariskt eller veganskt och känner ingen vegeterian/vegan heller. Vilka ersättningsprodukter för kosten finns och vad bör man i övrigt undvika när det gäller material för kläder, skor och sådana saker? Är det sant att matkostnaderna blir svindyra som Vegan för har hört att veganska produkter är superdyra. Vad fick dig att ta det stora steget att bli Vegan? För min del är det bara för djurens skull som jag funderar på det. Jag vet att animaliska produkter bidrar negativt till klimatet men jag är inte särskilt miljömedveten så det är absolut ingen anledning för min del. Vilken var din anledning? Och anser ni att jag kan kalla mig djurvän även om jag fortsätter att äta animaliska produkter?

Annons:
Persifone
1/3/17, 12:37 AM
#1

Välkommen till oss! :)

Jag var lakto- ovo- Vegetarian cirka tio år innan jag bestämde mig för att bli Vegan. Den största anledningen var att jag inte kunde försvara varför jag ansåg det okej att utnyttja tillexempel kor för mjölk eller höns för ägg men inte att äta själva djuret. Att köpa komjöl eller ägg stödjer indirekt att djur slaktas för att ätas. 

En vegansk kosthållning är väldigt billig, om du inte köper en massa halvfabrikat. 

Det beror nog på vad en person lägger i begreppet djurvän. Att anse sig vara vän med djur och sedan äta dem går inte ihop för mig. Men sedan lever vi i en speciesistisk värld (alltså att vi förtrycker djur) och måste med det inse att ingen kan leva helt utan att påverka eller skada djur, enligt min mening.

Jag låter någon annan svara på dina andra frågor då jag själv inte är så insatt i allergier och vegansk kosthållning :) 

Lycka till!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[VCG1997]
1/3/17, 12:48 AM
#2

1 : Det är väl av samma anledningar som jag börjat tänka på att eventuellt bli Vegan. Det känns bara omoraliskt, fel och jag kan inte försvara att jag bidrar till någonting jag är emot. Samtidigt förstår jag ju att den hemska industrin kommer fortsätta under lång tid framöver men om jag slutar bidra till den så kan jag i alla fall känna mig oskyldig.

Jag skulle kalla mig djurvän för jag älskar djur men djur har olika värden för mig. Husdjur så som hundar och katter har samma värde som människor för mig medan en insekt saknar värde helt för mig. Jag har inga problem att trampa sönder en myra och är snabb med att döda en geting som tagit sig in i lägenheten. Men en insekt räknas väl inte ens som ett djur?

Jag kan ju inte mycket om vegansk mat eller vegansk livsstil så det kanske är bäst att sätta mig in i det innan jag bestämmer mig för att ändra livsstil. Däremot så känner jag att vara Lakto-ovo-vegetarian är lite dubbelmoral så jag känner inte att det är ett alternativ för ska jag bidra till det så kan jag lika gärna fortsätta som nu.

Persifone
1/3/17, 12:59 AM
#3

#2 När jag gick över till vegansk kost så fasade jag in det under cirka två-tre månader. Det började med att jag köpte hem veganskt smör och mjölk och testade olika märken för att se vad jag gillade. Sedan började jag laga vegansk mat hemma men åt fortfarande lakto-ovo- vegetariskt när jag åt ute. 

Det var en lång process som tog tid för mig och det får den göra. Jag fick mycket hjälp här på iFokus och även i olika vegangrupper på fb :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[VCG1997]
1/3/17, 1:07 AM
#4

#3 Det är nog ett bra alternativ ifall jag bestämmer mig för att bli Vegan att fasa in det. Vad har du mött för fördomar från folk sedan du blev vegetarian/vegan? När jag berättar för vänner och familj att jag har starka funderingar på att välja en vegansk livsstil så märker jag att deras vanligaste fördomar är att alla veganer skulle vara hippies som klär sig mycket udda och allmänt sticker ut på olika sätt märkbart och detta känns ju helt löjligt enligt mig. Fick du också stöta på sådana fördomar?

Just nu så handlar det mest för mig om att hitta en 100-procentig motivation och jag kommer låta processen ta den tid det behöver ifall jag bestämmer mig för att bli Vegan. Just nu är det ganska svårt då jag går sista året i gymnasiet, inte styr matinköpen utan det gör mina föräldrar men flyttar hemifrån till hösten så det är väl då som jag i såna fall har tänkt börja leva helt veganskt. Fram tills dess skulle jag isåfall av praktiska själ vara Lakto-ovo-vegetarian då det är lite enklare så länge eftersom min familj är allätare som inte har några planer på att ändra livsstil.

Persifone
1/3/17, 12:22 PM
#5

#4 Jag hade det lite enklare än dig eftersom flera i min närhet redan var veganer/vegetarianer så jag var inte "udda" i mitt kompisgäng för att jag valde den livsstilen. Men sedan är det klart en stöter på fördomar, till exempel från ens släkt eller på arbetsplatsen. Jag brukar bara bevisa dem fel. Jag nämner aldrig att jag är Vegan förutom när det blir absolut nödvändigt (om jag blir bjuden på middag osv.).

Under tiden som jag fasade in veganmat så läste jag böcker (bl. a. denna av Jonathan Safran Foer) och såg dokumentärer ( Earthlings,  Forks over knifes och Cowspiracy). Som lite extra motivation :)

Att börja med att bli lakto-ovo- tycker jag kan vara ett bra alternativ för på så sätt är hoppet till Vegan inte lika långt :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[VCG1997]
1/3/17, 12:45 PM
#6

#5

Oavsett om man har full motivation eller inte så tror jag att det är närmast omöjligt för någon att gå från allätare och nästa dag leva helt veganskt. Det är ju en livsstil som tar tid att komma in liksom alla förändringar av livsstilar gör.

Jag är kluven kring om jag vill bli Vegan eller inte. Jag vill för djurens rättigheter och djurens skull men för övrigt känns det inte kul med kosten.

Annons:
Persifone
1/3/17, 1:37 PM
#7

#6 Kosten är ju något en vänjer sig vid, nu finner jag väldigt sällan problem med att äta veganskt.

Jag tycker du ska kolla dokumentärerna, de fick mig att verkligen vilja bli Vegan, av fler anledningar än bara djurens rättigheter.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[VCG1997]
1/3/17, 1:55 PM
#8

#7

Tack för tipsen, ska se till att kolla dokumentärerna. Det kan nog förhoppningsvis övertala mig.

Persifone
1/3/17, 2:39 PM
#9

#8 Vi håller tummarna :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

sp0ngeb0b
1/3/17, 3:25 PM
#10

Kanske kan bidra med något här, även om våra förutsättningar egentligen är helt annorlunda. Jag blev Vegan främst för att kött och andra animalier äcklar mig, men även av standard-anledningarna (djur, hälsa, miljö). Så för mig var det lätt att välja bort de animaliska produkterna i matväg. Är dessutom inte allergisk mot något födoämne så jag kan äta vad som helst. Men angående dina allergier - går det bra att äta linser och kikärtor trots att du är allergisk mot bönor? För man kan göra väldigt mycket med just linser och kikärtor. Förutom att äta dem som de är kan man ha dem i grytor, hummus, biffar och bollar med olika smaksättningar, sallader etc. Det finns många grönsaker som också innehåller mycket protein. Om du kan äta soja finns det mycket att välja på också. Det finns mjölkdryck som är gjort av både kokos och ris, utöver de vanliga soja-  och nötdryckerna. Precis som #1 sa blir det bara dyrt om du köper en massa halvfabrikat, men det blir kanske ändå svårt med tanke på dina allergier. Baljväxter och grönsaker etc är inte särskilt dyrt i sig 🙂 Det är många som kallar sig djurvänner trots att de äter kött, vilket egentligen är dubbelmoraliskt precis som du säger. Jag anser väl att man inte är djurvän "på riktigt" förrän man blir Vegan. Hoppas att det kommer fungera för dig! 🙂

[VCG1997]
1/3/17, 3:33 PM
#11

#10

Jag kan äta både linser och kikärtor så det är mest bönor och många svampprodukter jag är allergisk emot. Jag vet inte om jag har allergi mot just quorn men har varit allergisk mot i stort sett alla sorters svamp så länge jag kunnat minnas. Jag kan äta sojaprodukter och har även testat någon sojakorv samt sojafärs som jag tyckte var gott.

Det känns dubbelmoral att jag säger till folk att jag bryr mig mycket om djur men har vetskapen om hur köttet kommer till tallriken, och är starkt emot hela den processen.

Djuren är skälet i mitt fall då miljön inte är någon hjärtefråga även fast jag förstår att klimatfrågan är viktig. Detta kan ju delvis bero på att jag är väldigt dåligt insatt när det gäller just miljö, klimat och naturen.

Smultronfia
1/3/17, 5:18 PM
#12

Det kan vara bra att se vad du kan ersätta det du är allergisk mot så du kan få i dig alla näringsämnen från ett annat istället. Att bli Vegan i sig är inte svårt men när man måste ta hänsyn till allergier blir det genast mycket svårare. Inte omöjligt men man måste lägga ner lite mer energi helt enkelt. Ibland kanske man till och med inte kan bli helt 100% Vegan men att äta det till 90% är mycket bättre än att helt strunta i det. Man måste ta hänsyn till sig själv också. Lycka till!

[VCG1997]
1/3/17, 5:59 PM
#13

#12

Självklart..jag får helt enkelt kolla upp detta mer grundligt för att se i hur hög mån det praktiskt är möjligt för mig:)

Annons:
veggie4every1
1/4/17, 2:43 PM
#14

#13 Om det bara är bönor och svamp som du är allergisk emot så bör det nog inte bli några problem. Det är ganska enkelt att utesluta det ur kosten även som Vegan.

Om du kan äta soja, linser, kikärter och allt annat så får du en varierad och bra kost. Jag äter själv ytterst sällan svamp och bönor. Ett tag åt jag vita bönor i tomatsås till frukost men det har jag tröttnat på nu😃

Det löser sig säkert för dig och att bli Vegan för djuren är den bästa anledningen. Blir man Vegan för att man insett att djuren inte är produkter för oss att använda och att de har ett moraliskt värde så är det inte troligt att man går tillbaka till att tycka att djuren är produkter igen. Jag tror att det är den anledningen och det enda argumentet som är hållbart.

Hälsoskäl eller miljöskäl är bra skäl, men man kan utnyttja och döda djur på ett miljövänligare sätt än idag och vi kan leva hälsosamt med animalier i kosten. Men vi kan inte rättfärdiga att utnyttja och döda andra individer om vi anser att djuren har ett moraliskt värde, ett inneboende värde och att de inte är produkter.

En bra länk här🙂

http://www.howdoigovegan.com/

Min dotter fick mig att bli Vegan förresten,  jag insåg att hon hade rätt och att mina ursäkter var slut. Jag trodde att det skulle bli svårt, men jag upplever det som en glädje och det är inte svårt alls. Det svåra är när man inser hur blind man varit och vad man bidragit till i alla år.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[VCG1997]
1/4/17, 3:02 PM
#15

#14 Tack så mycket för ditt långa inlägg! Det är precis så jag tänker att djuren borde vara allas huvudanledning. Den enda anledningen som kan få en att hålla vegansk livsstil resten av livet.

veggie4every1
1/4/17, 3:08 PM
#16

#15 👍🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thenewbreed
1/5/17, 7:53 AM
#17

Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att börja ta det första steget. Jag var inbiten köttis som tyckte veganer var överdrivna och öh.. halvt dumma i huvudet. (Förlåt alla)

Men nu har jag varit Vegan i 4 månader och det är det bästa valet jag någonsin har gjort. Jag började göra research innan och lät det ta tid, hela övergången alltså. Jag kollade dokumentärer. Kollade på www.djurfabriken.se, besökte vegomässor, lyssnade på föreläsningar både IRL och på youtube samt kollade regler, riktlinjer och statistik på jordbruksverket. Just nu läser jag böcker om moralfilosofi för att ännu bättre förstå att djur inte är våra att utnyttja. 

Det som jag tyckte var jobbigast var att byta kost då jag i stort sett levde på kycklingnudlar och lösgodis. Hur fan tillagar man grönsaker? Men lite kokböcker och google så var det lätt att göra om mina gamla köttisrätter till veganska och nu har jag till och med vågat mig på att experimentera. Jag är så glatt överaskad att grönsaker kan vara så sjukt jäkla goda om de tillagas rätt. Jag är kär. Jag har utvecklat och lärt om mina smaklökar så jag har även lärt mig tycka om saker som jag avskydde förut. Som avokado och havregrynsgröt haha! 

Go Vegan! Så lätt när man väl kommit in i det. Men övergången är jobbig. Men det är ju värt det! 😍

Medarbetare på bildredigering! :)

[VCG1997]
1/5/17, 7:58 AM
#18

#17

Tack så mycket för tipsen och för att du delade med dig om hur det var för dig att bli vegan:)

TicTac
1/5/17, 11:14 AM
#19

Mina föräldrar var lakto-ovo-vegetarianer innan jag ens föddes. När min mamma och partner blev veganer för några år sedan började jag äta helvegetariskt också. Inte för att vi ätit några stora mängder ägg och mejerier innan. Funderade inte så mycket på det i början egentligen. Det kom väl mer eller mindre till en punkt där jag fick svårt att kritersera någon för att de åt yoghurt medan jag bar en ylletröja. Inte för att jag någonsin kritiserat någon för att de äter yoghurt, men ändå.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: