Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Havremjölksrens

2017-01-05 05:22 #0 av: Mono

Hej!
Jag gör egen havremjölk. Men, när jag silar de mixade havregrynen blir det ju som en klump havregegga över som jag brukar slänga, vilket känns rätt onödigt.

Vad gör ni andra med havreklegget? Någon gång har jag bakat med det men jag bakar ju inte flera gånger i veckan...

Anmäl
2017-01-05 07:03 #1 av: rumelle

Kanske sprida ut det på en bakplåt och torka det i ugnen på låg temperatur? Så kan du spara det lättare och använda det vid bakning en annan dag. 

Anmäl
2017-01-05 07:41 #2 av: Tjeja

Surdeg? Plasta in och lägg i kylen eller frysen tills nästa bakning. 

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-01-05 09:14 #3 av: thmz

Gör du egna burgare eller biffar är det bra att blanda ned "havreklegget" i dem.

Anmäl
2017-01-05 11:00 #4 av: TicTac

Många bra tips här. Av någon anledning, när havremjölk tillverkas här hemma, ligger det på mig att ta resterna i min havregrynsgröt på morgonen... Oberörd

Anmäl
2017-01-10 20:33 #5 av: Annielle

Testa att blanda det i chokladbollar och som redning till sås skulle vara något också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-01-11 00:09 #6 av: E-l-vira

Jag har haft det i hemmagjord granola, "vanligt" bröd, stekpannebröd (både tjockare med pålägg och tunnare att äta med), bön-/grönsaksbiffar :)

Anmäl
2017-01-14 04:15 #7 av: Hanna Youvan

Behöver du sila?
Det kan ju vara en tjockare kvalitet på drycken.
Då blir det mer fibrer som är nyttigt .

Anmäl
2017-01-14 04:18 #8 av: Hanna Youvan

Eller rör i solrosfrö, linfrö (, flingsalt) lingon och torka i torkugn!

Anmäl
2017-01-16 04:35 #9 av: Mono

Tack för alla tips! Det blev några att beta av.

#7, bra tänkt, värt att prova!

Anmäl
2017-01-16 16:22 #10 av: Annielle

Dela gärna med dig av receptet på Havremjölken du gör! Glad

Testade att göra havremjölk en gång men det blev bara blaskigt och smaklöst Ledsen

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-01-21 17:28 #11 av: Mono

#10,
Jag tror nog min blir rätt så blaskig också, dricker den aldrig "ren" utan har den i min frukostsmoothie och om jag gör t ex pannkakor.

Men, 3 dl havregryn och 5 dl vatten körs i mixer/matberedare ihop med någon matsked olja och lite salt. Mixa några minuter.
Häll sedan över i finmaskigt metalldurkslag och slå på en halvliter vatten till. Låt rinna igenom.
Tillsätt eventuellt lite vaniljpulver.

Klart!

Anmäl
2017-01-21 19:14 #12 av: vendelay

Jag har aldrig testat själv, men såg något recept någonstans på någon slags växtmjölk där de tillsatte agavesirap. Det kanske kan funka? Sött och kanske blir någon minimal skillnad i konsistensen?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-21 21:22 #13 av: Smultronfia

Vill man ha lite sötma så rekommenderar jag att ha i två dadlar. Nyttigt och gott.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.