Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganska matprodukter

Varning för veggiekorv

2017-01-14 09:18 #0 av: NeferNefer

Visserligen har jag väl alltid tyckt att det är rätt så osmakligt med vegetarisk och vegansk mat som ser ut som köttmat, men jag har ändå provat olika veggiekorvar vid några tillfällen. Nu läste jag i Råd & Rön om veganska och vegetariska korvar och vill utfärda en varning! Alla utom Lidls korv innehåller nämligen farliga hormonstörande och/eller cancerframkallande mineraloljor! Lidls korv skulle jag inte käka ändå, dels för att jag bojkottar dem, dels för att den korven beskrivs i testet som att den smakar som en köttkorv Illamående

Länk till testet: http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/vegetarisk-korv/

Om inte annat kan den här informationen vara ett extra argument när en måste förklara varför en inte ens vill äta veggiekorvar. ("Tja, det är så att jag tycker det är äckligt med mat som liknar köttmat, dessutom vill jag inte få i mig cancerframkallande och hormonstörande mineraloljor", typ).

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-14 09:29 #1 av: Magi-cat

Tack för varningen, Nefer!

Veganmaten vill man ju ska vara nyttig!

Håller med om att det är osmakligt med det köttliknande. Men många strävar efter just det.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-01-14 09:39 #2 av: NeferNefer

GladDet är alltid bra att veta vad det är en äter Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-14 09:40 #3 av: kamera0710

Är visserligen inte vegan, även om jag försöker hålla ner på köttätandet. Men jag har heller inte tilltalats alls när jag provat vegetariska produkter som ska efterlikna köttprodukter. De bekanta jag pratat med har instämt.

Anmäl
2017-01-14 09:42 #4 av: NeferNefer

Det enda i den stilen som jag faktiskt har tyckt om har varit veggiebollar, men nu smakar de inte likadant längre. Förr tyckte till och med mina köttätande vänner att de var godare än köttbullar och köpte hellre dem Glad

Anmäl
2017-01-14 10:10 #5 av: Annielle

Finns redan en liknande tråd som denna som skrevs för ett par veckor sedan....

http://vegan.ifokus.se/discussions/58659f54ce12c45b61000300-ater-ni-korv?discussions-2

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-01-14 10:15 #6 av: NeferNefer

#5: den hade jag missat, sorry Generad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.