Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 2816 ggr
Intra_vires
2017-01-18 09:07

Gjorde jag fel, eller ligger problemet hos andra?

Jag har halvnyligen blivit Vegan och verkligen tagit till mig livsstilen. Den korta versionen om varför jag och min sambo tagit till oss detta leverne är att vi gillar djur och vi tycker det är viktigt att dra vårt strå till stacken vad gäller miljön. Både jag och min sambo har varit vegetarianer förr, i många, många år. Jag tog ett uppehåll några år eftersom jag blev sjukligt fixerad vid träning och få en snygg kropp och gick på den där "proteinbluffen" och levde på kyckling och kvarg. Typ. Ja, ni fattar. I höstas kände jag dock att nä… Jag klarar inte av det mer, jag tycker inte det är moraliskt rätt att äta djur. Inte heller kan jag acceptera att jag och min familj bidrar till de förhållande mjölkkor och värphöns (alltid köpt frigående ekologiska innan men tycker inte de får leva bra nog) lever i. Att vara Vegetarian har jag aldrig upplevt att folk tycker är speciellt provocerande. Vegan däremot… Min son är 9,5 år. Han har haft svårt för det där med att vara Vegan. Jag har sagt till honom att det är helt upp till honom hur han vill äta utanför hemmet, men hemma är det veganskt som gäller, men jag vill att han ska veta att man dödar ett djur för att få kött. Jag har sagt att kalvarna tas från sin mamma redan vid födseln för att vi ska få mjölk. Jag tycker nämligen det är viktigt att han förstår konsekvenserna av att äta kött. Jag själv är uppvuxen med djur och jakt och jag har alltid tyckt det varit så hemskt att se när höns nackas, döda halvätna griskultingar i gödselstacken och stanken av svinstia bland grisar som aldrig får se solen. Jag har känt mig ledsen när jag sett skjutna harar rensas eller en skjuten älg med blod från mulen runnit ut. Men jag är uppfostrad med "men vi måste för att få mat, den lider inte för det säger bara pang så är grisen, tuppen, älgen, fisken, what ever död. Men GRISEN vet ju inget annat. Om vi inte skjuter och rådjur så blir det för många och då blir dom sjuka och får lida ihjäl i naturen istället". Jag var typ 20 när det gick upp för mig att kalvarna tas från sin mamma,för ingen hade sagt nåt annat. När jag var 12 blev jag Vegetarian och min familjs första reaktion var att undra hur jag skulle klara av det, jag som älskar kött. Det klassiska "men liiite kött kan du väl äta? Det är ju ändå jul/din födelsedag/fredag". Men jag upplevde iafl att omgivningen inte höjde på ögonbrynen särskilt mycket. Tillbaka till min son… Jag hade önskat att någon sagt till mig när jag växte upp, förklarat för mig att vi inte måste döda djur, tvinga kalvarna från deras mammor och allt det där för kunna leva och ändå äta gott. Jag tycker också att det är så mycket enklare idag med substitut och veganska alternativ. Vi är mycket mer upplysta vad gäller djurhållning och miljö, djurs känslor och välmående. Men jag får så mycket kritik och beskyllningar. I går sa min mamma att jag måste gå långsamt fram med min son, för om jag berättar hur man dödar en gris på ett slakthus så kan det bidra till ångest, ÄTSTÖRNINGAR, stamning och annat. Jag håller inte med. Tycker en 9-10 åring definitivt kan ta information om hur djur behandlas. När jag drog mina nackade höns som exempel eller döda griskultingar från barndomen så var det inte alls samma sak. Även det där med kalvar och kor togs HEEEELT fel och jag blev beskylld att beskylla min mamma för att hon aldrig berättat hur mjölkindustrin ser ut. Även min sons kompisars föräldrar börjar babbla "kravmärkt, eko och frigående" när han berättar att hemma äter vi bara växtbaserat. De förklarar att man inte alls dödar kalvar och att det finns gårdar som har kor och kalvar ihop tills kalvarna blir 3 månader. Osv, osv… Vad tycker ni? Har jag varit för hård mot min son? Har jag tänkt för mycket ur mitt perspektiv? Jag tycker det är bra att han tänker till när han blir bjuden på kött, men jag kanske har varit för brutal när jag berättat hur det går till att slakta djur? Jag har verkligen tyckt att jag gjort helt rätt men känner mig så himla nedtryckt och tycker det känns hemskt att folk runt omkring oss tycker jag brister i mitt föräldraskap när de hör min son berätta för dom "vi äter inte djur hemma, för man slår ihjäl dom, och innan man slår ihjäl dom får grisarna leva jättedåligt". Hur gör ni andra familjer? Jag kan ju knappast vara ensam om dessa påhopp från familj och vänner. Förlåt för långt inlägg.

Annons:
[babels]
2017-01-18 09:14
#1

Jag tycker att du har gjort helt rätt! Vid den åldern förstår man döden och precis som med allt annat är det ditt ansvar som föräldern att lära ditt barn konsekvenserna av ens handlade, vare sig det handlar om att inte göra läxorna, eller att äta kött.

[NeferNefer]
2017-01-18 11:24
#2

Jag tycker också att du gör helt rätt. 👍🌺

[Tänkpådet]
2017-01-18 11:55
#3

Jag tycker åxå att du gör helt rätt, att ljuga för sina barn är inte ok, sanningen måste förr eller senare fram… Jag skulle inte visa min 6åring slaktvideos men att att förklara på ett sakligt sätt varifrån "maten" kommer är bara rimligt. Som sagt att ärlighet varar längst… Sen att omvärlden inte respekterar dina val eller att dom ljuger för sina barn eller dig det är nånting du måste leva med och hantera… Tyvärr…

Smultronfia
2017-01-18 12:12
#4

Jag håller med föregående i att du gör rätt. Man känner sina egna barn och märker man att de mår dåligt av sanningen så kan man ta det lite lugnt och berätta mer när de blir äldre. Det är viktigt att kunna prata med sina barn om jobbiga saker. Det ger trygghet i sig också. Folk blir arga för att de tvingas tänka på vad kött är och hur det blir kött. Folk trivs så bra med huvudet i sanden. Det är inte ditt problem utan deras. Man kan ju dra en parallell till tomten. Visa föräldrar säger att han finns andra inte. Rätt eller fel? Men att kräva att alla ska säga att han finns är inte rimligt. Tycker du är stark som står för dina åsikter. Och du verkar bry dig väldigt mycket om din son. Fortsätt att prata med honom om allt. Det kan bara vara positivt.

veggie4every1
2017-01-18 18:04
#5

#0 Jag tycker också att det är rätt av dig att berätta sanningen för din son. Jag är annars emot att visa barn slakt därför att det nästan alltid är i syfte att avdramatisera och härda barnen inför att stödja det fortsatta dödandet av andra individer. 

Miitt råd är att när du lär din son moraliska värderingar som att det är fel att diskriminera,mobba eller mörda mänskliga individer så inkluderar du även de icke-mänskliga individerna och lär din son att det är lika fel.

Det här med släkten, jaa, haha, du är nog långt ifrån ensam om att ha problem. Jag hade ju en fördel att jag var ganska gammal när jag blev Vegan och ingen säger emot direkt😉 Så jag är väl inte den rätta att råda där, men jag tycker att du ska känna dig stolt över ditt ställningstagande och inte ta åt dig personligen. Veganer är ett hot emot icke-veganers goda samvete och då reagerar en del med hån och en del blir kränkta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-01-18 19:42
#6

Jag tycker att du gör rätt. Du känner ditt barn och vet vad som är "för mycket" att berätta. Det är viktigt att barnet (och alla andra) förstår vad köttet är, vad mjölken innebär, vem som måste dö för att det ska finnas ägg på frukostbordet. Jag önskar att någon hade berättat det för mig när jag var barn.

Andra kommer alltid lägga sig i, det gäller i stort sett oavsett vad du gör. Några exempel: Du är sämst förälder i världen om din unge får använda en smartphone - men å andra sidan är det ett jättebra verktyg för att lära sig och alla barn borde kunna hantera en mobil! Du är en dålig förälder om du bara ger din unge halvfabrikat men samtidigt är du för mycket om du alltid lagar perfekta måltider. Det här är lite samma grej. Du är en dålig förälder om du låter din unge äta McDonalds-kött varje dag och du är en dålig förälder om du inte låter din unge äta McDonalds-kött alls. Folk kommer alltid ha åsikter om hur du ska uppfostra ditt barn men det viktiga är hur DU SOM FÖRÄLDER vill uppfostra DITT BARN.

Varför skulle någon få ätstörningar för att någon berättar hur slakt går till? Är det för att "veganer bara äter gräs och vatten""? Veganer kan vara tjocka och smala, vältränade eller otränade. Precis som alla andra. Jag tror definitivt inte att det finns någon tydlig koppling mellan veganer och ätstörningar.

Sen är det så att folk blir förbannade på veganer. Oftast (eller ca alltid) handlar det om deras dåliga samvete. Försök utbilda dem om du orkar och vill, eller skit i dem. 

Stor kram till dig och din son!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[NeferNefer]
2017-01-18 19:48
#7

Jag tycker (som jag redan har sagt) också att du gör rätt, och du vet själv vad som är bäst för ditt barn 🌺Som Vendelay säger: hur vi än gör så finns det alltid någon där som kritiserar och säger att vi gör fel. Jag har exempelvis fått kritik för att jag inte lät min då ettåriga son dricka cocacola - personen som kritiserade mig för det menade att jag hjärntvättade mitt barn att hata USA om han inte fick dricka cocacola … 🤦‍♂️(Cocacola är inte nyttigt någonstans, tvärtom, och jag personligen tycker inte att någon ska dricka det, allraminst barn!)

Så bry dig inte om vad vet-bästarna säger. Det är DU, och ingen annan, som vet bäst i det här fallet. 👍

vendelay
2017-01-18 19:52
#8

#7 MEN VA?! Hjärntvätta någon att hata USA bara för att hen inte får dricka cola?! Det var bland det absolut dummaste jag hört. Hur kan någon överhuvudtaget tycka att en ettåring ska dricka cola? Vad är fel på folk?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-01-18 19:55
#9

#8: Hahaha, ja, det kändes väldigt konstigt att bli anklagad för en sån sak … Det var på en fest, ska jag kanske tillägga, och många drack just cocacola, och personen ifråga ville bjuda min lilla ettåring på det och jag sa nej. Det togs inte väl upp.

Stallmima
2017-01-18 19:58
#10

Du har ju faktiskt inte förbjudit din son att äta vad han vill utanför hemmet så där är det ju upp till honom. Det jag är trött på är utomstående folks moralkakor som tror att vegetarianer/veganer "svälter" ihjäl på sin kost och att vissa saker kan man bara få i sig genom kött. Så neej fortsätt du med vad du tycker    👍

Intra_vires
2017-01-18 20:44
#11

Åh, så härligt att få min inställning bekräftad! Tack hörrni! #6 jag hade ju precis du också önskat att jag hade förstått allt lidande runtomkring djurhållning, att det där med kött inte hade blivit så avdramatiserat som det blev för min egen del. Det är ju därför jag så himla gärna vill att mina barn förstår vad det innebär att vara icke-vegan. Det där med ätstörningar berodde nog mer på att vetskapen om den brutalitet som händer vid en slakt skulle ge så mycket ångest att du skulle bidra till skuldkänslor som i sin tur skulle leda till nån form av allmän "maträdsla". Att jag genom min information hur både svenska och utländska djur behandlas innan och under slakt, att det är levande varelser med eget själsliv som förtjänar att vara egna skulle bidra till nån form av existentiell kris hos min son med ångest över att han omöjligt kan rädda alla dessa djur. Låter väl skitluddigt, men det är väl det hon ville ge mig dåligt samvete för. Och som jag verkligen tog illa vid mig av! För jag vill tvärtom få min son att känna att han gör nåt bra för djur som individer, men också för miljön. Att han som liten pojk bidrar till en bättre framtid genom att avstå animaliska produkter. Inte att han ska bli skadad för livet. Jag tycker naturligtvis det är befängt att bidra till ångest genom ett "var snäll"-budskap. Det faller ju på sin egen orimlighet! Men jag tycker det är väldigt sårande när en annan förälder frågade vart jag fått mina källor ifrån. Som om jag vore en kvart efter och följer nån form an trend och inte är kapabel att tänka själv. Tack igen! Så skönt att få medhåll och inse att många har samma tankebanor som jag :)

sp0ngeb0b
2017-01-22 10:36
#12

#6 ÅH!! --> "Sen är det så att folk blir förbannade på veganer. Oftast (eller ca alltid) handlar det om deras dåliga samvete. Försök utbilda dem om du orkar och vill, eller skit i dem."

Mer eller mindre exakt detta sa jag häromdagen till min pojkvän (köttätare) och hans bror (före detta Vegan, numera köttätare). Jag har funderat ibland på varför många beter sig så konstigt så fort man nämner att man är Vegan.  Så fick jag en snilleblixt - det måste ju vara för att de får dåligt samvete över sina val. Kom alltså på detta när jag var på väg för att umgås med dem, så när veganism kom på tal sa jag vad jag hade tänkt. Menade det mest som en liten, kanske lite smårolig kommentar som man bara tänker "haha, sant" om och går vidare med sitt liv. Men pojkvännens bror blev riktigt stött och började med en utläggning om varför det påståendet inte är sant. Jag blev bara irriterad och sa till honom att jag inte tänkte diskutera det med honom. Skönt att veta att jag inte är den enda som tänker så i alla fall…🤔

landsbygdsbo
2017-01-22 12:07
#13

#12 Har absolut inget dåligt samvete för mina val vad det djurhållning, slakt och födo-val..Möjligtvis då att jag någon gång lagt upp för mycket på tallriken.😉

De flesta Svenskar däremot lägger inte en tanke på hur deras livsmedel tas fram. Vare sig grönsaker, ost eller kött. Bara att det finns i butiken så är de nöjda.

Så där lär du heller inte finna ngt dåligt samvete. Möjligtvis hos nyfrälsta vegetarianer som ångerfullt ser tillbaka till tidigare måltider.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-01-22 14:21
#14

#13 Menade ju självklart inte att alla köttätare har dåligt samvete. Men för de människor som blir arga och beter sig illa på grund av att man är Vegan tror jag det grundar sig i dåligt samvete - vare sig de vill erkänna det för sig själva eller inte. Oavsett vad du säger kommer det alltid vara fel att döda, misshandla och plåga, och veganer har tillräckligt med empati för att inte se skillnad mellan djur och människor i den aspekten. 

Vill även påpeka att även om man inte bryr sig om hur ens grönsaker tas fram är det fortfarande inga djur som har fått misshandlas, dödas och skiljas från sina ungar vid födsel för att jag ska få äta min gurka - oavsett hur den är odlad. Möjligtvis har människor jobbat under dåliga förhållanden för att producera den men det är inte i närheten av vad djuren får stå ut med bara för att "kött är gott".

veggie4every1
2017-01-22 14:45
#15

Jag tror inte heller att särskilt många har dåligt samvete. Jag tror man har gott eller neutralt samvete och vill behålla det så. Därför kan jag tänka mig att det kan kännas besvärligt och irriterande om någons handlingar och moraliska ställningstagande antyder att ens eget ställningstagande är fel.

Är det då en närstående som har ändrat sitt moraliska ställningstagande så känns det kanske extra viktigt att försvara sitt eget och det gör ju vissa med nedlåtande kommentarer, påhopp och pikar.

Personligen hade jag i alla fall inget dåligt samvete när jag var icke-vegan. Mina samvetskval kom senare när jag förstod vidden av det jag bidragit till. Så fantastiskt det är för de som har förmånen att bli veganer från födseln eller som barn/ungdomar och har ett helt liv att leva enligt veganska värderingar🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-01-22 15:38
#16

#14

Nu ska vi se, att plåga och misshandla, där finner du nog inte många som ställer upp på att det är OK

Men att döda, ja då blir det ju en helt annan fråga. 9 av 10 svenskar anser det ok och 10 av 10 här i landet tillgodogör sig näringsämnen som förutsätter dödande…så?  Vad lever du av

landsbygdsbo
2017-01-22 15:40
#17

#15

Jag skrev i #13 "Möjligtvis hos nyfrälsta vegetarianer som ångerfullt ser tillbaka till tidigare måltider."

Tack för att du bekräftar mitt antagande i #15 "Mina samvetskval kom senare när jag förstod vidden av det jag bidragit till."

sp0ngeb0b
2017-01-22 15:58
#18

#16 "10 av 10 här i landet tillgodogör sig näringsämnen som förutsätter dödande" Där har du ju dock helt fel. Jag tillgodogör mig inga näringsämnen som förutsätter döende. Tänker dock inte diskutera detta med dig mer 🙂 Ha en bra dag!

landsbygdsbo
2017-01-22 17:48
#19

#18 Jag förstår att du föredrar att blunda, men veitabilieproduktion förutsätter land, land där man med rätt tuffa medel kontrollerar att inte djur o natur tar tillbaka detta land.

Men fortsätt gärna blunda inför det som sker.

Eller är det så underbart att du som den förste knäckt den stora gåtan med fotosyntes ?

Jag för min del accepterar det hela eftersom jag brukar skog o mark 😎

Annielle
2017-01-22 18:34
#20

#18

Blev nyfiken på din pojkväns bror som varit Vegan men inte är det längre, varför började han äta kött igen?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-01-22 19:09
#21

#20 Det blev jag också nyfiken när jag fick reda på det haha! Tror inte de flesta veganerna skulle kunna tänka sig att börja med kött igen. Så jag frågade honom. Tydligen var det för att han inte åt ordentligt och därför mådde dåligt. Jag förstår att han sätter hälsan först, men jag förstår inte varför han inte försökte mer med den veganska kosten, eller åtminstone nöjde sig med att bli l/o-veg. Men det beror nog på att det största skälet till hans veganism var hälsa (och inte djur/moral vilket nog skulle göra det svårare att göra avsteg) och att många i hans familj och släkt är negativa till veganism och kan säkerligen ha övertalat honom att sluta.

Sarafiaklara
2017-01-22 21:24
#22

#21 Det är väl tyvärr ganska så många som börjar äta kött igen. Iaf enligt den här undersökningen: http://www.mabra.com/sa-manga-vegetarianer-borjar-ata-kott-igen/ https://en.m.wikipedia.org/wiki/Faunalytics

landsbygdsbo
2017-01-22 21:57
#23

😉

vendelay
2017-01-23 10:53
#24

#22 Fast vad är det för undersökning? Hur många människor var med i undersökningen? Det nämns ju typ ingenting om undersökningen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-01-23 11:10
#25

#22 Men den fkatan kan jag bestå med

"The HRC formed a coalition three years back in order to study what play into a person’s decision to go Vegetarian or Vegan. By the HRC’s own admission, the study offered “some potentially disappointing but illuminating conclusions:” They found two percent of 11,000 adults ages 17 and older were currently a Vegetarian or vegan; 10 percent abandoned the diet; while 88 percent have never given up meat."

Med tanke på att man normalt tittar på ett par tusen vid opinionsundersökningar så är det väl rätt bra.

Källa?

Självklart  : http://www.medicaldaily.com/vegetarian-relapse-84-non-meat-eaters-abandon-their-diet-animal-products-313240

vendelay
2017-01-23 11:42
#26

#25 Tack! Men vad har det att göra med att "70-80 % av alla veg. börjar äta kött igen"? Som de står på måbra-hemsidan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-01-23 11:58
#27

#26

88% behöll sin köttdiet

12 % var eller blev vegetarianer = 1320 personer

Av dessa 1320 personer återgick 1100 till köttdiet. Ca 83%

Hepp 😃

Annons:
Sarafiaklara
2017-01-23 13:24
#28

#24 På Wikipedia länken står det mer om både organisationen och om undersökningen. Så som jag förstår jobbar organisationen med att ta fram forskning till djurrättsorganisationen i USA. Här är en länk till ett dokument där de presenterar en del av undersökningen och där de även diskuterar vad som bör göras för att personer inte ska börja äta kött igen. Där står det också att 37% är intresserade av att bli veganer/vegetarianer igen: https://faunalytics.org/wp-content/uploads/2015/06/Faunalytics_Current-Former-Vegetarians_Full-Report.pdf Här kan man ju också se att många av de som började äta kött inte varit veganer/vegetarianer särskilt länge och många verkar också utgått ifrån tveksamma definitioner av vegan/vegetarian. Och utifrån deras tips tror jag man kan se forum som detta som viktiga :)

landsbygdsbo
2017-01-23 14:20
#29

#28

"Där står det också att 37% är intresserade av att bli veganer/vegetarianer igen:"

nu undrar jag om det du eller jag som tyder fel jag tyder det som om 37% av de fd detta vegetarianerna som skulle kunna tänka sig att testa igen. det vill säga 3,7 % av gruppen

Och av dessa 3,7% så säger lite drygt hälften (59%) att det är sannolikt att de ska återgå till vegetarisk kost.

Dessutom är väl siffrorna för Sverige lite annorlunda. Ca 5% veganer/vegetarianer 5%vegetarianer och 90% äter kött/fisk/mejeriprodukter

Sarafiaklara
2017-01-23 14:45
#30

#29 Där står det också att 37% är intresserade av att bli veganer/vegetarianer IGEN. Då borde jag väl logiskt skriva om gruppen som varit det tidigare?

landsbygdsbo
2017-01-23 14:49
#31

#30

Där står "More than a third (37%) of former vegetarians/vegans are interested in re-adopting the diet,"

Och former vegetarians/vegans utgjorde ca 10% av hela gruppen

Alltså blir dina 37% bara ca 3,7% av hela gruppen..ä vecktet mä pocenten Hägge😉

Sarafiaklara
2017-01-23 15:03
#32

#31 Ja och jag syftar till gruppen som varit veganer/vegetarianer tidigare inte till hela gruppen och det är därför jag använder ordet IGEN, är ju svårt att bli något igen som du inte varit tidigare…..

landsbygdsbo
2017-01-23 15:46
#33

#32

och hur stor blir då andelen av hela gruppen? Jo som jag skrev 3,7%

2% var fortfarande veganer/vegetarianer då undersökningen slutade

10% hade provat på men återgått till normal diet*

88% bibehöll normal diet*

Normal = det allmänt förekommande.

Sarafiaklara
2017-01-23 16:04
#34

#33 Har ingen aning vad du försöker argumentera för eller emot. Diskussionen som från början var OT handlade om hur många veganer/vegetarianer som börjat äta kött och den statistik jag tog upp rörde denna grupp. Förstår inte varför det i detta sammanhang är intressant med gruppen i stort då denna främst består av personer som aldrig varit veganer/vegetarianer. Ja i hela gruppen blir det 3.7% och i gruppen som var av intresse (tidigare veganer/vegetarianer) blir det 37%. Vad är du ute efter? Varför är det så spännande för diskussionen hur stor del av gruppen i stort denna grupp utgör? Som jag skrev tidigare borde det bli logiskt att det var gruppen som tidigare varit veganer/vegetarianer jag syftade till eftersom jag använde ordet igen och inte gruppen i stort eftersom majoriteten av dessa inte kan bli veganer/vegetarianer igen eftersom de aldrig varit detta. Är ju därför inte särskilt intressant att veta hur många i gruppen i stort som är intresserade av att bli veganer/vegetarianer igen eftersom de flesta aldrig varit detta. Tror nog att alla förstår att det inte är 37% av den undersökta gruppen som är intresserade av att bli veganer/vegetarianer igen eftersom detta är omöjligt då en majoritet aldrig varit detta. Det blir lite som att säga 4% vill äta på vår restaurang igen. Blir ointressant om man inte vet hur många av de tillfrågade som tidigare ätit på restaurangen. Att däremot säga 67% av de som tidigare ätit hos oss vill äta här igen är ju mycket mer intressant.

Annons:
Sarafiaklara
2017-01-23 17:08
#35

#33 Sedan kunde jag ha formulerat meningen tydligare och skrivit att av gruppen som tidigare varit veganer/vegetarianer är 37% intresserade av att bli det igen. Men jag tycker detta är onödigt då informationen i inläggen innan och mitt ordval av igen borde göra det logiskt att det är denna grupp jag syftar till då jag omöjligt kan syfta till undersökningsgruppen som helhet.

landsbygdsbo
2017-01-23 17:20
#36

#35 vad jag gjorde, var ju att klargöra att det handlar om 3,7% av hela gruppen i undersökningen. Jag förstår att det ser bättre ut att säga att 37% kunde tänka sig att åter prova en vegetarisk livsstil, än att skriva att det rör sig om 3,7%

Pocenten var ju viktig konstaterade Helge 😉

Sarafiaklara
2017-01-23 17:42
#37

#36 Och jag står fast vid att för de som kan läsa och dra logiska slutsatser är det självklart att jag inte menar den större gruppen då det aldrig varit 37% i denna grupp som varit veganer/vegetarianer och då inte kan bli detta igen vilket framkommer i inläggen innan. Eftersom det som jag tidigare kommenterade var hur många som börjar äta kött ansåg jag det intressant hur stor del av denna grupp som var intresserade av att bli veganer/vegetarianer igen vilket var 37%. Hur stor del av undersökningsgruppen denna grupp sedan utgör ansåg jag för diskussionen om föredetta veganer/vegetarianer vara mindre intressant då majoriteten av denna grupp består av personer som aldrig varit veganer/vegetarianer. Det är ju inte intressant att veta hur många som aldrig varit veganer/vegetarianer som kan tänka sig att bli det igen. Iaf inte enligt mig. Jag är själv inte Vegan och är inte i detta fall intresserad av att få saker att se bättre ut utan jag vill tillföra intressant fakta om hur många och varför människor slutar vara veganer. Att undersöka och diskutera detta tror jag är viktigt för djurrättsorganisationer och människor intresserade av djurrätt.

vendelay
2017-01-23 17:58
#38

Oj, här spårade det visst ut. Tillbaka till trådens ämne nu, men starta gärna en ny tråd om ni vill fortsätta prata om undersökningen - det är bara välkommet 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
2017-01-23 18:04
#39

#38 Förlåt att jag snodde tråden. Apropå trådens innehåll så anser jag inte att det är fel att berätta för sina barn om köttindustrin däremot är det svårt att veta vilken ålder detta funkar i för det kräver nog en viss känslomässig mognad och förmåga att hantera känslor. Jag personligen hade väldigt svårt att hantera tankar och känslor rörande döden som barn och mådde dåligt av detta. Träffade en gång en person som jobbade på ett företag som tillverkade chark-produkter och han berättade att han tog med sina barn till slakthuset så att de skulle se vad som låg bakom köttprodukterna de äter så att de kunde göra genomtänkta val och inte bara utgå från den färdiga produkten.Kommer däremot inte ihåg ålder på hans barn.

vendelay
2017-01-23 21:11
#40

#39 Det är okej, det var ju jag som började ställa frågor om undersökningen! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-01-23 21:30
#41

Jag tycker man som förälder ska tänka efter noga innan man delar med sig av vissa detaljer, men känner man sen att ens barn kan hantera det så varför inte. Jag som barn växte upp på landet, vi hade inga egna djur men en granne hyrde vår lada och mark av oss och de hade kor som senare gick till slakt. Så för min del var det något som alltid följde med, att jag visste vart kött kom ifrån och jag förstod det där med att det på tallriken en gång varit t:ex en gullig kalv. JAG kunde hantera det, tog inte illa vid mig. Fast jag var bara 4-5 när vi flyttade dit. Och jag ställde ofta frågor till bönderna när de var och tog hand om djuren och de svarade ärligt.

Men känner man att nej, min son/dotter kommer nog att kunna må dåligt av att veta detaljer, då tycker jag man kan berätta lite mindre. Behöver ju inte vara antingen låtsas man att maten kommer från butiken men är orelaterat till levande djur, eller så visar man videos från djurfabriker där man ser hur de skriker etc. Finns ju en rätt stor gråskala däremellan menar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vendelay
2017-01-23 21:54
#42

#41 Samtidigt tycker jag att det är viktigt att en inte berättar det på ett sätt som "normaliserar" slakten. Det är inte okej att döda (jag är ju vegan) och även om jag inte skulle visa de värsta delarna ur slaktfilmer för mina barn (har inga men ni fattar vad jag menar) så skulle jag förklara att det är liv vi tar om vi väljer att äta kött. Kalven är söt men det är inte därför kalven ska få leva. Kalven ska få leva för att den har ett liv, för att vi inte har rätt att ta någon annans liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-01-24 00:46
#43

#42 Oj, jag såg nu hur mitt inlägg kan tolkas. Det var absolut inte så att jag lärdes att djur enbart fanns till för att ätas. Min dåvarande styvpappa är Vegetarian och har varit i 40 år så han var ju det även när han och mamma var gifta. Och på den tiden åt mamma enbart kyckling och fisk. Så det blev ofta vegetariskt hemma, men vi barn fick även välja. Vi var väl medvetna om att de fanns de som enbart åt som t:ex mamma, eller de som var vegetarianer, eller veganer. Pappas grannar hade t:ex höns, som de tog äggen ifrån men hönorna åt de inte. 

Så jag tycker inte man ska lära barn att djur bara finns för att vi ska äta dem, absolut inte, jag tycker att man ska vara så öppen man kan med vart maten kommer från dock om man nu äter kött inom familjen. Men tycker det är jättebra om man informerar om "andra sidan" också. :)

För att vara extra tydlig: Jag tycker inte man ska trycka på sina barn varken det ena eller det andra, utan öppet informera och låta dem välja själva. Jag kan förstå om man som Vegan t:ex inte vill laga kött hemma, men då tycker jag samtidigt man ska bara säga "hemma äter vi inte kött/mjölkprodukter, men i skolan får du äta det om du vill" typ. Och detsamma gäller åt andra hållet. Jag kommer aldrig bli Vegetarian eller Vegan (har dels rätt starka medicinska skäl), men skulle stötta mina barn absolut om de ville bli det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-01-24 11:38
#44

#43 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-01-24 12:12
#45

#43 Då säger jag till mina barn "hemma förtrycker vi inte icke-mänskliga individer, men utanför hemmet kan du göra det om du vill".

Lär vi våra barn samma moral när det gäller mänskliga individer? "Hemma mobbar vi inte, men i skolan gör du som du vill". Givetvis inte och då undrar jag varför vi skulle lära våra barn det när det gäller djuren?

När ens val av kost är direkt kopplat till det mest gigantiska förtryck och massmord på miljarder av individer varje år då behöver vi vara tydliga med att det inte är moraliskt rätt att stödja det oavsett om man är i skolan, hemmet eller ute på stan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2017-01-24 12:15
#46

#45 Jag förstår hur du menar, men samtidigt tycker jag att man absolut kan uppmuntra sina barn till en livsstil, men tycker inte den ska påtvingas. Lika lite som att en kristen familj ska bestämma att deras barn måste vara kristna, etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2017-01-24 12:24
#47

#46 Man kan bara lära sina barn vilken moral de bör leva efter och förhoppningsvis lägga en moralisk grund. Sedan är det alltid upp till individen ändå i slutändan.

Är fel att "påtvinga" en moral hos barn som inte skadar andra? Är det fel att sätta ned foten och inte acceptera att man mobbar eller diskriminerar andra?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2017-01-24 17:35
#48

#47 Jag tycker inte att veganism kan jämföras med mobbing eller diskriminering. Alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-24 17:51
#49

Det är väl naturligt att föräldrar vill överföra sina livsval på avkomman. frimicklare och andra, veganer inte undantagna är exempel på det.

Sedan finns det ju de föräldrar som inpräntar ifrågasättande och nyfikenhet (tack för det 😉)

[Tänkpådet]
2017-01-25 07:52
#50

#48 skulle du tycks att det vore ok att behandla hundar på samma sätt som grisar behandlas? Dom föds upp i trånga bås utan att få komma ut i hela sina liv och så dödas dom på ett brutalt sett (koldioxidmetoden) när dom är runt ett år gamla… om du skulle behandla hundar så är du konsekvent men om inte så behandlar du liknande djur på väldigt olika sätt, därav diskriminering.., engelska ordet speiciesim. Det ät inte "samma" sak att diskriminera grisar och människor men det är absolut jämförbart i vissa sammanhang.

Calcifer
2017-01-25 13:11
#51

#50 Bara för att jag äter kött betyder det inte att jag tycker det är okej att behandla djur fel, oavsett vilket djur det är. Jag respekterar veganer och jag tycker de är jättebra som talar ut mot djurfabriker etc. Jag hade fått intrycket efter några riktigt givande diskussioner på sajten att respekt ska ges åt båda hållen men då det verkar som om jag bara hade tur i de ämnena så lämnar jag diskussionen och sajten. Tjingeling.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2017-01-25 13:36
#52

#51 Jag förstår att du inte tycker att det är okej att behandla djur dåligt och det är många som håller med dig i det. Jag tror att nästan alla är för djurskydd.

Men veganism handlar inte om ett kostval, utan det är ett moraliskt ställningstagande emot förtryck och diskriminering av icke-mänskliga individer.

Att veganer inte äter eller använder djur som produkter är ett resultat av det ställningstagandet.

Så om vi säger till våra barn att det är okej och rätt för dom att använda djur (som mat eller annat) utanför hemmet, så är det detsamma som att vi säger att det är okej att diskriminera mot andra arter utanför hemmet. Speciesism är diskriminering mot andra arter pga av den art man tillhör.

Vi säger det troligen inte när det gäller rasism eller annan typ av diskriminering, vi säger det bara när det gäller diskriminering mot andra arter. Varför är det okej för barn att välja om de vill deltaga i förtrycket av de mest utsatta i vårt samhälle, men inte välja om de vill deltaga i mänskligt förtryck?

Varför är det ena rätt och det andra fel?

Jag tycker inte att du har blivit respektlöst behandlad i den här tråden och det är tråkigt att du känner så. Jag förstår hur du menar med att barn ska få välja själva, men barn bör inte alltid få välja allt själva. Det är en förälders jobb att lära sina barn rätt och fel. Välja får man tids nog ändå och då kan vi bara hoppas att vi som föräldrar lagt en bra moralisk grund.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Tänkpådet]
2017-01-25 16:32
#53

#51 jag menade inte att vara otrevlig, jag ville bara demonstrera kopplingen mellan diskriminering av människor och diskriminering av icke-människodjur.. 😬

Noctis
2019-12-17 22:55
#54

Så länge sonen ges fri vilja är allt i sin ordning. Det som serveras hemma ska ju tillgodose hans fysiologiska behov näringsmässigt, med vitaminer och mineraler också så klart. Om han inte förstår varför ni äter som ni gör så kommer han heller inte kunna göra sitt eget val, som borde vara baserat på fakta. 

En del förespråkar att inte predika, utan att endast förklara när frågan kommer. Men när det gäller barn så vill vi ju undervisa dem. 

Hårfin linje. Du har gjort det du tror på, allt handlar om varför du gör vad du gör och för vems skull du gör det.

vendelay
2019-12-18 16:26
#55

#54 Hade du också ansett att sonen ska ges fri vilja om det hade handlat om människor? T.ex. "i detta hushåll slår vi inte kvinnor, men vad du gör utanför hemmet är din ensak" eller "i detta hushåll är det okej att vara gay, men om  du väljer att döda homosexuella utanför hemmet är det din rättighet"? Varför är det okej när det handlar om grisar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
CFIT
2019-12-21 03:27
#56

Intra Vires säger det själv 2017-01-18 kl 09:07. Rad 5: "sjukligt fixerad" Fokusera alltid på "sjuklig fixering" och både du…..men framför allt dina närmaste kommer att må så mycket bättre. För livet är aldrig svårare än man själv gör det.

CFIT
2020-05-23 00:28
#57

Tänker fortfarande på dig Intra Vires. Hoppas verkligen att det löst sig för dig…och framför allt för din son. ❤ Tror vi alla ska vara både ödmjuka och accepterande inför livets verkliga utmaningar.

Upp till toppen
Annons: