Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Det stora proteinskiftet

2017-01-31 22:02 #0 av: veggie4every1

Inte hade jag i alla fall hört talas om växtslaktare förrän nuSkrattar

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/31/vaxtslakt-och-proteinskifte-sa-ater-vi-2017

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-01-31 22:41 #1 av: PeterTM

Intressant. Det enda jag verkligen funderar över i artikeln och som jag har undrat över länge, är varför man ska byta ut det förhatliga kötträtterna mot veganska med samma namn?

Varför ha vegansk skinka, veganska hamburgare osv. Om det är veganska rätter ska de väl heta något som inte kan kopplas till det man vill ta avstånd ifrån?

Anmäl
2017-02-01 04:10 #2 av: Mono

Nja, kan personligen tycka att det finns en poäng i att ta över och neutralisera begreppen. Kanske inte just skinka eftersom det är en kroppsdel, men hamburgare och korv exempelvis; det är ord som beskriver form eller serveringssätt snarare än innehåll så de tycker jag att veg*aner ska ta över och göra till sina. Gärna även peka på att korv och burgare av vegetabilier inte är det minsta mer konstigt än mat i liknande form gjorda på nermalt kött.

Anmäl
2017-02-01 07:33 #3 av: Tänkpådet

#1 jag personligen tycker at det är jättebra med såna produkter... det är skönt att slippa behöva ändra sina matvanor... steget blir lixom inte så långt.... sen tycker jag att det låter som ett väldigt dogmatiskt sätt att tänka på vilket jag inte riktigt förstår mig på, (det är inte rätterna i sig som är förhatliga utan snarare hur dom producerats) men vi är ju alla olika 😜

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.