Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2183 ggr
Odd
2/3/17, 6:16 AM

Mjölkfri yoghurt

Hej! Kan ni tipsa om någon god mjölkfri yoghurt, eller ett liknande substitut? Testade Oatly's havregurt jordgubb nyligen men den var förskräcklig =X Sen blir sortimentet ännu mindre eftersom jag inte tål sojaprodukter heller… Vill kunna äta något krämigt och gott på morgonen ibland!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[rumelle]
2/3/17, 6:33 AM
#1

Tål du inte sojaprodukter så är sortimentet inte så brett. Jag tycker att Oatly's naturella havreghurt funkar. Brukar blanda i lite sylt. De smaksatta är jag inte lika förtjust i.

Odd
2/3/17, 6:55 AM
#2

#1 Ja tyvärr så tillagas de flesta ersättningsprodukter av soja =/ Med sylt kanske den kan funka, jag tyckte den smakade så jäkla konstigt, det var inte äckligt på det sättet att man inte ville stoppa det i munnen, men den hade någon grådassig färg och konstig smak som slog till vid varje tugga, men sen försvann. Motsatt effekt av en bismak alltså, haha. Jag blev lite körig i magen av den också, men det kan vara pga stärkelse, tål inte det heller >< Det är tyvärr väldigt mycket i ersättningsprodukter som jag inte tål, vilket är jättefrustrerande när man inte tål orginalprodukten heller. Fick ett recept på hemmagjord kokosyoghurt på matlust.ifokus som jag ska testa mig på, är dock inte förtjust i kokos så ska se om den går att smaksätta på något vettigt vis, testa kan man ju alltid! Funderat på att käka kräm också, men det blir nog lite för sött direkt på morgonen, och all köpe-kräm innehåller stärkelser…

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[rumelle]
2/3/17, 7:57 AM
#3

#2 Ja, något hemmagjort kanske är bättre när man är känslig mot mycket. Då har du ju kontroll över vad som stoppas i. Men så gäller det ju att det funkar smakmässigt också. Om du inte har gjort det redan så googla på till exempel "non dairy yogurt recipe" eller "vegan yogurt recipe". Tror du kan hitta mer om du söker på engelska än på svenska.

Smultronfia
2/3/17, 9:31 AM
#4

#2 tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något tips på yoghurt. Har själv försökt göra lite olika som inte är på soja men inte lyckats ännu. Däremot när det gäller kräm så kan jag tipsa om att göra egen. Köp frysta bär och koka upp och ha i något för att göra den tjockare. Nu är du ju känslig mot stärkelse så antar att potatis, majsstärkelse går bort. Prova att ta havremjöl och blanda med vatten som du sen silar genom en finmaskig sil. Detta fungerar alldeles utmärkt för att binda ihop. Säg gärna till här om du lyckas med någon yoghurt!

thmz
2/3/17, 1:20 PM
#5

Ingen yoghurt men krämigt och gott blir ju overnight oats med havregryn och valfri växtmjölk. Om man mixar grynen lite snabbt innan får man mer krämig textur.

Odd
2/3/17, 3:17 PM
#6

#3 Testade google men fick bara upp en massa smoothies som de hade namngett 'Yoghurt' och avokado röror, vilket jag tycker är jättegott men inte riktigt det jag var ute efter! #4 Tack för tipset om havremjöl, det hade jag inte tänkt på! Hur många msk i relation till bären borde man använda? Brukar göra egen blåbärssoppa på bara blåbär som jag låter koka ner tills det blir en tjockare konsistens. #5 Overnight oats har jag aldrig tyckt om, brukar käka havregrynsgröt varje morgon dock, varierar med nötsmör och frukttopping när jag känner för det! Dadelsirap är jättegott i gröt, blir sött men ändå lite bittert, väldigt bra kombination

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Smultronfia
2/3/17, 3:57 PM
#7

#6 det är jätte svårt att svara på eftersom att om du gör eget havremjöl tex så beror det på hur fint mjölet är. Är det grövre så behövs mer. Tänk bara på att blanda med vatten och sen häll av direkt. Om det står en stund så sväller det och då kommer det inte fungera likabra. Detta fungerar även som redning till grytor och sås. Något jag ramlade över då jag lagar mycket allergimat.

Annielle
2/3/17, 4:00 PM
#8

kokosyoghurt finns på vissa ställen, men nog vanligast i hälsokostbutiker, man kan göra det lätt själv också på kokosmjölk och flytande probiotika, det brukar min syster göra. 

Hittade det här receptet via en snabb googling, där var det probiotiska kapslar i…

http://www.halsasomlivsstil.com/hemmagjord-kokosyoghurt-html/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Odd
2/3/17, 5:43 PM
#9

#8 Tack! Fick det receptet på matlust.ifokus också =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: