Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 672 ggr
vendelay
2017-02-24 14:10

Djurförsök i Sverige idag

Per-Anders Svärd berättar om olika djurförsök som godkänts av Sveriges Djurförsöksetiska nämnd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2017-02-24 14:54
#1

Ja, inte blir man förvånad precis🤓

Superbra video, lägg gärna ut den på djurrättsajten också om du vill vendelay 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-02-24 17:25
#2

En samvetsfråga dyker då naturligtvis upp. Som Vegan och motståndare till djurförsök är då så principfast att man tackar nej till medikament vid sjukdom, eftersom i stort sett alla medikament har under någon gång under framtagningsprocessen använt försöksdjur. Eller är man så "svag i tron" att man hemfaller till bruk av dessa medikament?

vendelay
2017-02-24 19:28
#3

#2 Ja, det är en vanlig fråga som många undrar över.

Självklart blir veganer också sjuka som alla andra och behöver mediciner. Det handlar inte om svaghet, det handlar om överlevnad. Det finns så himla många trådar om detta redan, så om du testar att använda sökfunktionen (finns precis ovanför det första inlägget) kommer du få många argument men för att säga det enkelt:

En välmående Vegan gör ju bra mycket större skillnad för djuren än en döende Vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-02-24 20:38
#4

#3 tolkar jag rätt då?

man så "svag i tron" att man hemfaller till bruk av dessa medikament? 😉

För det går ju bra att kritisera, men sedan ändå använda den kunskap hanteringen ger. Ett liknande resonemang förde ju  Amerikanerna efter andra världskriget, skulle man använda den information som de medicinska experimenten i de tyska lägren tagit fram, främst då höghöjdspåverkan i samband med kyla och bättre procedurer vid benbrott, Som tur var använde man dessa data. Samma sak med djurförsök. De ska undvikas i görligaste mån, men för allvarliga sjukdomar är det befogat, till o med veganer blir ju sjuka ….

vendelay
2017-02-24 20:52
#5

Jag skrev ju bokstavligen att det inte handlar om svaghet. 

Om pengar lades på djurfria försök (det finns ju redan så mycket teknik och kunskap) skulle djuren inte behöva utnyttjas, torteras och dödas.

Och det är ju INTE så att djurförsök görs för att rädda cancersjuka, det ser du ju själv i videon eller om du känner någon som jobbar med det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-02-24 20:59
#6

#5 Jag skrev ju " De ska undvikas i görligaste mån, men för allvarliga sjukdomar är det befogat, till o med veganer blir ju sjuka …."

Men det är ju så, antingen är man emot djurförsök, eller så är man inte. Den logiska följden skulle ju naturligtvis vara, antingen drar man nytta av dessa försök, eller så gör man det inte.

Med samma argumentering skulle en Vegan utan dåligt samvete kunna köpa sig en skinnjacka, för djuret är ju redan dött……

Annons:
vendelay
2017-02-24 22:06
#7

De ska undvikas men de gör ju uppenbarligen inte det. I stort sett alla förfrågningar godkänns så. 

Jag har ingen aning vad resten av det du skriver betyder, varför en Vegan skulle köpa en skinnjacka. Men om du menar att det är samma sak att äta medicin som att bära djurhud så orkar jag inte ens försöka hjälpa dig mer.

P.S. Det är inte samma sak att äta medicin som att bära djurhud. Ifall du hade svårt att förstå det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-02-24 23:30
#8

#7 Principen är ju att du eller ngn annan tillgodogör sig de resurser som dödandet och plågande av djur skapat.

Och då är det egalt om det gäller en biff, en skinnjacka eller en livsnödvändig medicin. Man accepterar eller så accepterar man inte.

Ren cyniskt uttryckt, en människa kan inte prostituera sig lite…antingen gör hon det eller så gör hon det inte.

Sedan kan man komma med en moraliska ursäkter, det ändrar dock inga fakta.

vendelay
2017-02-25 00:10
#9

Nej, principen är definitivt inte densamma. Medicin äter jag inte för att jag VILL men en skinnjacka bär jag absolut bara för att jag vill. Eller? Känner du någon som måste ha djurhudar på kroppen för att kunna leva? 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-02-25 01:23
#10

Du väljer medicin för du drar nytta av den, du drar nytta av nu döda djurs död och lidande….det vore ju dumt att kasta bort den resursen som den kunskapen innebär.

Jag bär min skinnjacka dels för att det vore dumt att kasta bort den resursen och dels för jag trivs med den. Ty den är också en resurs som kommer från nu döda djur.

Till det måste tilläggas att mycket av dagens medicin tillverkas med hjälp av djur. Så som vacciner, det är en löpande tillverkningsprocess.

[Tänkpådet]
2017-02-25 08:34
#11

#10 du verkar ha missförstått hela konceptet. själva definitionen av att vara Vegan är att man undviker djurprodukter så långt det är praktiskt möjligt, vissa produkter är praktiskt taget omöjligt att undvika… en skinnjacka är lätt att undvika att köpa men medicin är mycket klurigare… det handlar om att göra sitt bästa i form av att göra dom bästa valen med dom förutsättningarna som finns. Skulle det finnas ett djurvänligare alternativ till medicinen bör du ta det osv… några som verkligen är inkonsekventa är dom människor som påstår sig vara djurvänner men fortfarande väljer att äta djurprodukter när det finns djurvänligare alternativ… eller tänk bara på dom slavägare som klappar och håller om sina slavar ömsint innan hen ska skära halsen av dom och stolt utbrister att hen älskar sina slavar och tar hand om dom likt sina egna barn… det är ironi… att vara så bortkopplad från verkligheten är svårslaget. Men det är klart, veganers påhittade inkonsekvens när det gäller mediciner är ju såklart intressantare när man ska trolla på internetforum….

landsbygdsbo
2017-02-25 08:46
#12

#11 nej jag har inte missförstått.

Ställer man sig upp och hävdar : - mitt sätt att leva är rätt, ditt är fel.

Ja då får man finna sig i att bli skärskådad och att det uppenbara hyckleri som existerar blir exponerat.

Hade man istället sagt:- jag vill inte döda, jag vill inte utnyttja men jag vet att detta är omöjligt fullt ut. Ja då hade det varit betydligt ärligare och rönt mer respekt.

Trolla? Jag har väl inte gått till personangrepp? Bara påpekat för gruppen obekväma fakta och ställt obekväma frågor.  Men du/ni är tydligen lika känsliga för det, som en nyvald president i USA😎

[Tänkpådet]
2017-02-25 10:21
#13

#12 njae särskådning och obekväma frågor tycker iaf jag är väldigt intressant och viktigt. Du måste ju förstå att dina särskådningar och obekväma frågor väldigt uppenbart är till för att peta där du tror att det gör ont (därav trolleri) . det är ju just den inställningen dom flesta veganer har (att vi vet att vi inte fullt ut kan undvika att påverka vår omgivning på ett negativt/destruktivt sätt) det är väl snarare du som är känslig för veganers eventuella rätt/fel-hävdande, annars hade du väl inte ens vara här?

Annons:
landsbygdsbo
2017-02-25 11:44
#14

#13

Det gör ont och är obekvämt med vissa frågor, visst så är det. Men det gör det intre viktigt att ställa dem.

Nej jag är inte känslig för veganers rätt att hävda sin åsikt, tvärtom alla har rätt till sina  åsikter, däremot är jag känslig när någon oavsett vem ignorerar fakta och hävdar att just deras åsikt inte är en åsikt utan det enda rätta.

Det i sin tur kallar en del att trolla 😃

[Tänkpådet]
2017-02-25 14:35
#15

Mkay?! 🙃

veggie4every1
2017-02-25 14:42
#16

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: