Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Pasta

2017-02-25 09:54 #0 av: [fin_kanin]

Hur gör ni när det står "kan innehålla spår av ägg" på pastaförpackningen, äter ni eller inte? Jag förstår inte vad de menar? Som att ett litet ägg råkade smita ner i pastan lixomSkrattar... Vad köper ni för pastasort/märke som garanterat inte innehåller ägg? (Kanske dum fråga men måste få vetaFunderar)

Anmäl
2017-02-25 09:58 #1 av: lilssgu

Om det står "kan innehålla spår av ägg" betyder det att fabriken som tillverkar pasta kanske också använder samma maskiner för att tillverka andra produker som innehåller ägg.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Anmäl
2017-02-25 14:21 #2 av: veggie4every1

#0 Som lilssgu säger så är det inte ägg tillsatt när det står "spår av".

Det kan stå att produkter kan innehålla spår av mjölk, nötter, ägg eller kanske andra allergener och det är information till allergiker.

Jag bryr mig inte om "spår av" utan äter de produkterna.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-02-25 14:41 #3 av: vendelay

Som de andra säger är "spår av" bara att de görs i samma fabrik, det är inte en aktiv ingrediens. Därför väljer jag att äta produkter där det står "spår av" Glad

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-02-25 15:48 #4 av: [fin_kanin]

Då förstår jag! Tack för hjälpen:)

Anmäl
2017-02-27 15:03 #5 av: sp0ngeb0b

Sådan märkning är framförallt till för allergiker, vissa tål ju tyvärr inte ens produkter med spår av t.ex. ägg eller mjölk. Vad jag förstår bryr sig de flesta veganer inte om sådan märkning, och heller inte jag Glad

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.