Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1696 ggr
sp0ngeb0b
2017-02-27 14:58

Hemgjort i stället för processat!

Jag har fått lite dille på det här med att göra mycket matprodukter hemma i stället för att köpa dem färdiga, vill bara testa göra fler och fler saker!! Det finns så många saker man enkelt och snabbt kan göra hemma så att man slipper onödiga tillsatser. Tänkte tipsa om saker jag själv gjort eller tänkt prova göra hemma, och samtidigt be om lite tips på fler saker jag kan prova? 😃

  • Växtmjölk - jag konsumerar inte så mycket växtmjölk utan brukar mest ha lite på gröten på morgonen. Jag provade att göra cashewmjölk och det blev riktigt gott! Planerar även att testa havre- och mandelmjölk.
  • Granola - dyrt i butik men väldigt enkelt att göra hemma! Hittade ett recept i en bok jag har (samma recept som finns i länken) men det går ju att hitta andra recept eller improvisera.
  • Chiasylt - en typ av raw-sylt där man typ blandar hallon, chiafrön och agavesirap. Har inte testat än, men jag är en stor syltätare så ska definitivt prova inom en väldigt snar framtid!

Förutom detta har jag nästan helt slutat med köttsubstitut och liknande, och äter i stället baljväxter och grönsaker som de är eller gör egna biffar och bollar. 

Sååå är det någon som har fler tips på enkla recept utan massa processade ingredienser?🙂

Annons:
Annielle
2017-02-27 15:15
#1

Vad bra att du gör det och verkar tycka det är kul med! 🙂 Önskar att jag vore likadan, men orken räcker tyvärr inte till 😕Hade jag kunnat skulle jag ha beställt lagad mat till dörren alla dagar i veckan typ…

Du kan ju testa att göra veganost, finns väl lite olika varianter, någon variant jag läst om är gjord på bland annat cashewnötter och näringsjäst (B-jäst kan det också heta ibland)

Har tyvärr inget recept, men vet att Alicia Silverstone har ett eller flera recept på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vallhund
2017-02-27 15:26
#2

Allt kan göras från grunden. Livsmedelsindustrin är en tämligen ny företeelse. Först ut var väl bröderna Heinz med konserverade tomater, ketchup o vita bönor i tomatsås. Allt utifrån mamma Heinz recept.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
2017-02-27 16:03
#3

Jag gör i princip alltid tofu själv, det är väldigt enkelt egentligen. Den enda gången jag inte gör tofu själv är vid jul då det går åt ganska mycket tofu och mycket annat ska lagas.

Jag har även gjort seitan, det gör jag däremot inte längre då jag märkt att jag inte tål gluten.

Förr gjorde jag även egen soyghurt

l'm back

sp0ngeb0b
2017-02-27 16:37
#4

#1 Ja jag vet inte vad som händer med mig, brukar alltid vara lat när det kommer till mat. Men de senaste veckorna har jag haft värsta motivationen till detta! Inte alltid så mycket tid dock så får ta en sak i taget. Ost äter jag inte så mycket, men det är väl egentligen mest för att det är så himla dyrt. Skulle vara roligt att prova göra egen! Tack för tipset!😃

#2 Jo det är klart att allt kan göras själv. Men är nu i början framförallt ute efter att göra de enkla sakerna själv.

#3 Spännande med egen tofu! Det måste testas. Har faktiskt googlat en massa på hemmagjord soygurt men kom väl fram till att det var lite för avancerat/tidskrävande för mig 🤐

tlover
2017-02-27 16:43
#5

#4 Det är inte svårt egentligen, du tar sojadryck, en klick soyghurt, ev lite socker och värmer allt till ca 40 grader i ett dygn ungefär (tex kan du göra i en termos som ligger i ett varmvattenbad).

l'm back

sp0ngeb0b
2017-02-27 21:34
#6

#5 Jaha det verkar ju inte så svårt! Recepten jag hittade skulle man använda bakteriekultur till. Läste också någonstans att det skulle vara svårt att göra soygurt på hemgjord sojamjölk, personen ifråga hade endast lyckats med köpt sojamjölk och där faller ju idén lite. Har du någon erfarenhet ang det? 🙂

Annons:
tlover
2017-02-27 21:43
#7

#6 Det är inte all köpesoyghurt som det går att vidareodla på, jag minns inte vilken det var som funkade bäst men du får prova dig fram.

Tricket med hemmagjord sojadryck är att tillsätta lite socker, då funkar det.

Det kan vara värt att nämna däremot att det blir mer rinnigt än köpesoyghurt men en stund i kaffefilter kan råda bot på det.

l'm back

sp0ngeb0b
2017-02-27 22:14
#8

#7 Tack för tipsen! Ska definitivt prova detta någon gång. Ska bli spännande😃

veggie4every1
2017-02-28 11:44
#9

Kul och bra tips i tråden 🙂

Jag har också börjat gå ifrån halvfabrikaten till förmån för bönor och linser så mycket som går. Det känns fräscht och man vet ju att det är bra för kroppen. Om det bara var jag själv så skulle jag helt gå ifrån det idag, men jag måste tänka på andra i hushållet som inte är så kära i bönor som jag 🙂

Jag har gjort egen cashew ost för länge sedan. Den blev snygg och hyvelbar, men den smakade inte ost och var mycket mjukare i konsistensen.

Jag köper violife ost nu, men om jag skulle göra cashew ost igen så skulle jag definitivt krydda den mer än jag gjorde, risken är att den blir ganska smaklös annars (enligt mina smaklökar).

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
2017-02-28 14:26
#10

#9 

Jag äter nästan inga halvfabrikatsprodukter heller, bor själv så jag behöver tack och lov inte bry mig om vad någon annan tycker om bönor, linser m.m. 🙂

Bra att veta om cashewosten, ska testa det någon gång och ha i åtanke att den behöver kryddas en del.

Är ost i från Violife god? Har bara testat en veganost för jättemånga år sedan som inte var mycket att ha smakmässigt och dessutom innehöll en del ohälsosamma ingredienser.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
2017-02-28 18:54
#11

#10 Ja, jag tycker den är jättegod, har cheddarsmaken och enligt mig så smälter den bra också, använder både på gratänger, pizzor och lasagne 🙂

Nu kör jag från minnet, så kanske glömmer nåt haha, men den innehåller kokosolja, modifierad stärkelse och aromer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2017-02-28 21:44
#12

jag är just nu besatt av hummus! går att variera oerhört

jag blötlägger och kokar kikärtor på helgen så jag har hela veckan. Mixar en batch med 150-300 g kikärter och den smaksättning jag känner för. Du kan tex prova mandelsmör istället för tahini, eller att ha i avokado, valnötter, sesamfrön, senapsfrön ja vad man känner för. 

Utgå ifrån ett bra grundrecept sen är det svårt att misslyckas. Blir 100 ggr bättre än den man köper färdig.

Annielle
2017-03-01 16:02
#13

#11

Tack!  🙂

Men blir inte så sugen på modifierad stärkelse när jag läser detta från den här sidan:http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=32202

Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden:

Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra.

Det färdiga resultatet av dessa processer är en flytande substans som renas från sina kemikalier och sprejas in i gigantiska tankar för att där snabbtorkas till det pulver som levereras till livsmedelsindustrin och hamnar i Ninas frukostyoghurt, salladsdressing och fiskgratäng.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-03-01 16:30
#14

#12 Åh ja det glömde jag ju lägga till på listan! Hade alltid hemgjord hummus i kylen under väldigt lång tid, men tröttnade lite på det. Kanske inte så konstigt eftersom jag ofta åt 2-4 hummusmackor per dag 😂 Och jag smaksatte alltid med samma sak: chili och spiskummin. Svingott, men man tröttnar ju tyvärr efter ett tag. Ska lätt göra hummus snart igen med roligare smaksättning! Tack för tipset! Förresten, har hört att det ska vara gott att ha i rostad paprika - något du har testat?

En annan grej jag glömde i listan är nötsmör (och kan inte lägga till det i efterhand😐). Älskar hasselnötssmör, tillsammans med banan är det lätt det godaste mellanmålet! Nötsmör är jättelätt att göra själv, bara att mixa nötterna tills de får önskad konsistens. Eventuellt kan man rosta dem innan.

Annielle
2017-03-01 20:39
#15

Glömde också nötsmör, har gjort sjukt gott mandelsmör en massa gånger på orostade mandlar, bara att köra i en mixer klart! Går slut på ett nafs och är gott att äta bara som det är😍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Gen
2017-03-01 21:39
#16

#14 nej jag har inte testat rostad paprika men det låter ju som en solklar vinnare, får bli nästa gång :)

jag tycker förövrigt hummusen blir krämigare om man har i lite vatten, blir nästan som kikärtsmousse som gör sig bra till lättare rätter.

jag ska prova hasselnötssmör, det lät väldigt gott. 

fröknäcke tror jag ingen hunnit nämna heller, väldigt enkelt och sjukt gott! med många variationsmöjlgheter. kombineras fördelaktigt med hummus eller nötsmör

sp0ngeb0b
2017-03-01 22:39
#17

#15 Mandelsmör har jag aldrig testat faktiskt, det ska göras! Tack för tipset!

#16 Jag brukar också ha i vatten! Men min hummus blir aldrig helt slät, såsom den är om man köper den i butik eller restaurang. Inte ens i närheten faktiskt. Inget stort problem egentligen men vore kul att kunna få den krämigare och slätare. HAr du något knep? (Kan vara min mixer som är dålig också…)

tlover
2017-03-01 22:45
#18

#17 har du olivolja i hummusen?

l'm back

sp0ngeb0b
2017-03-06 22:14
#19

#18 Ja, jag har i olivolja, tahini, vatten och smaksättning utöver kikärtorna. Glömde dock oljan nu senast och märkte ingen direkt skillnad.

Upp till toppen
Annons: