Annons:
Etiketthälsa
Läst 3402 ggr
jojjobojjo123
2017-03-06 11:00

Vad hade in gjort?

Har precis fått utskrivet ångest dämpade medicin. Den innehåller laktosmonohydrat och vet inte om jag ska undvika tabletterna pga av det. Vad hade ni gjort?

Annons:
Tjeja
2017-03-06 11:14
#1

Frågat läkare o farmaceft om det finns någon generika eller alternativ medicin som inte innehåller animaliska ämnen. Om det visar sig att det inte finns hade jsg tagit medicinen ändå om den är avgörande för min fysiska eller psykiska hälsa.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-06 13:15
#2

Säger samma som #1. Du är inte mindre eller sämre Vegan för att du behöver medicin. Samhället är uppbyggt på djurförtryck och det är inte ditt fel. Alla mediciner är djurtestade och de flesta innehåller animalier. Det suger men du måste hålla dig frisk. En frisk Vegan gör dessutom bra mycket mer för djuren än en sjuk Vegan, eller hur? :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-03-06 13:59
#3

Jag håller med både #1 och #2 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2017-03-06 14:43
#4

Jag är inte Vegan, men vågar säga att jag håller med. Naturligtvis förstår jag helt din veganism och respekterar den och tänker inte säga nåt typ "men ät det hallå" eller otrevligt. KAN du hitta alternativ, så är det ju bara jättebra! Men ta hand om din hälsa också, det är du inte sämre för!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Smultronfia
2017-03-06 15:39
#5

Håller med tidigare skrivare. Du måste tänka på din hälsa. Dock går det nästan alltid att hitta medicin utan laktosmonohydrat. Kanskr inte exakt samma men liknande. Dock är det då viktigt att läkaren skriver att den ej får bytas så du slipper betala mer. Oftast får du ett dyrare alternativ. Så om du orkar kan du alltid be om ny utan. Lycka till.

laiinadp
2017-03-06 16:23
#6

Hej kompis! Jag har under en tid ätit flera olika sorters ångestmediciner och antidepressiva, vilka alla på något sätt har innehållit animalier. De antidepressiva jag äter nu har både shellack och gelatin i sig, men jag anser mig inte vara mindre Vegan för det! Man måste må bra själv för att kunna sprida sin kärlek och empati för alla underbara djur det finns. Ju bättre du mår desto starkare är du, och om du är stark kan du påverka folk att välja bort animalier. 

Tror att det egentligen är svårt att äta mediciner som inte innehåller animalier, samt att all medicin är djurtestad. Men det är tyvärr något man får "stå ut med" eftersom att man inte kan påverka det. Tänk ändå på vilken enorm skillnad du gör när du aktivt väljer bort animalier i din kost och livsstil! Det är helt underbart vilken förändring man gör när man äter vegetabilier! 

Kämpa på! ❤️

Hjärta

Annons:
FemFem
2017-03-09 02:07
#7

Håller med  alla andra ovan! Du hjälper inte djuren genom att strunta i din hälsa och bli sjuk. Om du är frisk kan du ju kämpa för djuren! För att få bort djurförsök och djurplågeri och annat sånt skit måste vi jobba tillsammans och påverka hela samhällsstrukturen. Situationen blir inte bättre för djuren bara av att du väljer bort din medicin. Kram!

[Tänkpådet]
2017-03-09 07:43
#8

#0 håller helt med dom andra.

Wowy
2017-03-11 00:16
#9

Håller med ovanstående. Själv äter jag Sertralin. Jag vet inte huruvida det är veganskt eller ej, men som med så mycket medicin har det sannolikt testats på djur. Det är klart att det inte känns bra, men som #2 skrev - en ångestfri Vegan kan göra mer för djuren än en ångestfylld.

Jag vet att det kan ta emot att äta medicinen, jag kan förstå det. Men att vara Vegan handlar om att undvika animalier i största möjliga mån. Alla gör det de kan. Mer kan man ju inte göra.

Kram från en Vegan som äter ångestdämpande!❤️

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: