Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Mjölksyra?

2017-03-08 15:11 #0 av: [fin_kanin]

Hej! Nu skulle jag behöva eran hjälp...igenSkämtar

Jag har läst på flera innehålls förteckningar (tex gnocchi) att det innehåller mjölksyra, men jag förstår inte vad det är? Äter ni? Det verkar rätt logiskt att det är mjölk i men vill dubbelkolla så jag slipper slängaLipar

Anmäl
2017-03-08 15:34 #1 av: Zadie

Mjölksyra har inget med mjölk att göra, så det är veganskt :) Kan dock inte förklara exakt vad det är men det kanske nån annan kan..

Anmäl
2017-03-08 15:52 #2 av: Herveaux

Ramlade in via Nya Inlägg, vart nyfiken och googlade fram:

"Den mjölksyra som finns i många av de mjölkprodukter som säljs idag har inte bildats genom naturlig surning utan är tillsatt vid tillverkningen. Sådan mjölksyra tillverkas inte av mjölk utan av melass eller stärkelse från majs eller potatis. Därför kan även veganska produkter innehålla mjölksyra."
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lksyra

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-03-08 18:42 #3 av: [fin_kanin]

#1 Å, vad bra! TackKramas

#2 TackFörlägen

Anmäl
2017-03-14 01:52 #4 av: FemFem

Är det sant? Vad bra! Jag köpte nämligen bröd som innehöll surdeg häromdagen och tänkte inte på att kolla vad surdeg innehåller Vilar huvudet i handen Såg sen att det innehåller mjölksyrabakterier... Men det kommer alltså inte från mjölk då?

Har nyligen gått över från vegetarian till vegan, så det känns som att navigera genom en djungel full av dolda fällor just nu.

Anmäl
2017-03-14 12:29 #5 av: veggie4every1

#4 Surdeg är ok, liksom de flesta färdigbakade bröd Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.