Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1494 ggr
vendelay
2017-03-12 00:24

Vegansk kannibal?

Denna fråga dök upp när jag googlade runt lite…

Veganism handlar ju främst om att inte utnyttja icke-mänskliga djur. Innebär det att det skulle gå att vara Vegan och kannibal samtidigt?

Ni måste ju erkänna att det är en intressant fråga 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Cragan
2017-03-12 00:31
#1

rent tekniskt sett så kannibaliserar ju dom flesta växter sina egna dock i dom allra flesta fallen när deras art frände har vissnat, så är väll mer en fråga om vart man vill lägga gränsen för kannibalism.

men rolig rubrik iaf

Tjeja
2017-03-12 00:32
#2

Handlar ju om att inte utnyttja andra levande varelser och att äta upp en annan människa är ju samma sak som att äta upp en ko liksom.

Men man kan tugga i sig sina egna naglar, sårskorpor, snorkråkor och suga i sig sitt eget hår o s v men fortfarande vara Vegan! Då har du ju själv valt att ge av dig själv till dig själv så att säga!  😂

För du menar väl inte att du tänker att "människouppfödning" (aka koncentrationsläger) för att förse dina smaklökar med kött, eller använda ditt skinn till lampskärmar (gjordes med koncentrationslägrens folk på Hittlers tid bl a)  på något sätt vore moraliskt mer ok än att göra så med några andra djur?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2017-03-12 00:37
#3

#1 med ditt resonemang skulle det alltså vara helt ok att som Vegan äta roadkills och självdöda djur?… Tja… varför inte i så fall?  Jo för det skulle antagligen bara leda till systematiska "olyckor" i så fall istället för att förse dem som vill ha kött med kött. Då är i alla fall fabriksavel mer ärligt. Det är liksom svårt att få en alkis som inte inser att hen är en alkis att sluta dricka..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-12 01:16
#4

#2 Nej, jag anser förstås inte att det är mer okej att föda upp människor som vi föder upp djur. Jag tänkte nog lite tokigt… Jag tänkte nog något i stil med att människor kunde ge sitt samtyckte till att bli uppätna men det kanske inte är så vanligt 😂 Jag skyller på att jag är trött…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katniss
2017-03-12 01:20
#5

#4 nja, jag skulle nog säga att det är ganska vanligt Nom nom nom

R.I.P. Anton 💔

Babydino
2017-03-12 03:33
#6

Jag tycker människor är djur. Om jag var Vegan hade jag inte velat äta en apa. … hrm.. människa. 

bye

Annons:
Cragan
2017-03-12 04:08
#7

#3 nu har du läst något jag ej skrivit det som står är att plantor får ju sin näring från vissna plantor och om det är en artfrände eller inte bryr sig ju inte plantan om, utan är det en artfrände som vissnat så tar plantan den näringen.  fast skrivet på ett helt annat sätt.
rätt eller fel det är en helt annan disskution och inget jag berörde enda jag berörde är vart vill man lägga gränsen för kannibalism

TicTac
2017-03-12 08:10
#8

Ja, vi kan väl alla åtminstone vara överens om att kannibalism inte är vegetariskt. 😃


You'll never walk alone

Tjeja
2017-03-12 14:36
#9

#8

Det hoppas jag med att vi alla är överens om😃

Lite kul att bolla bakvända tankar ändå tycker jag, så #0 ger ändå underhållande tankevurpor.

Om man ska fortsätta den diskussionen så kan man vidare ställa sig fler lustiga frågor.

Tex, låt oss göra några påståenden:

1. Vi är alla överens om att kött, oavsett art det kommer ifrån, är animaliskt och inte vegetariskt.

2. Veganism handlar om att inte utnyttja andra djur.

Misstänker att vi alla är överens så långt.

Men då undrar jag, med tanke frågan i #0

Utesluter "att inte utnyttja andra djur" helt all användning av animalier?

Där tror jag vi säkerligen får lika många olika svar och resonemang som det finns folk.

Men ponera nu att alla vore överens om att utnyttja och använda är två olika saker (men som ofta infaller samtidigt) . Kan man i så fall, i något sammanhang, använda animalier utan att något djur blir utnyttjat?

Är svaret på den frågan "ja", så innebär det alltså, åtminstone rent teoretiskt, att veganer inte per automatik är vegetarianer för det. Eftersom man i så fall borde kunna äta någon typ av kött i någon form av sammanhang utan att något djur blir utnyttjat…

Eller?

Teori och verklighet kan sannerligen skilja sig åt markant många gånger!

Tjeja - Tankevurpar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-12 16:40
#10

#6 Självklart är människor djur! Det jag skrev i första inlägget var "ickemänskliga djur" = alltså alla djur som inte är människor. Du har helt rätt i att människans är ett djur dock 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-04-11 22:12
#11

Äh, på tal om veganska kannibaler… Har just läst Vad gör dina barn när du sover? av Mikael Strömberg. Intressant… De börjar prata om hur otroligt fel det är att döda djur, speciellt att föda upp och döda och utnyttja djur som vi gör idag. Pojkarna är runt 9-10 år gamla. De får allt mer svårt att äta kött osv. Jättebra tänker jag! Sen visade det sig att de inte skulle bli veggisar utan kannibaler… 😂 woops

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Cragan
2017-04-11 23:42
#12

#11 en fundering jag fick om man skulle odla kött på sina egna celler och sedan äta det så rent tekniskt bör det ju vara en vegansk handling (då inget djur kommer till skada av det) och kannibalism eller går odlat kött från en själv som utnyttjande av djur så det bara blir en kannibalisk handling. 
leder in till en del intressanta frågor iaf och eventuellt till ett svar på frågan om det går att vara vegansk kannibal som människa

veggie4every1
2017-04-12 00:50
#13

#12 Intressant tanke. Man bör väl även kunna göra blodpudding på eget mensblod och vara Vegan då? 

Kanske har någon redan föreslagit det, har inte läst alla svar 😃

Eftersom veganism är ett moraliskt ställningstagande emot förtryck och inte en kosthållning, så bör det väl faktiskt vara möjligt 😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cragan
2017-04-12 02:37
#14

#13 borde ju gå inte sett att någon gett det som förslag eller så bör man ju kunna åderlåta sig lite och göra blodpudding på det.  undra om det går som kannibalism

Tjeja
2017-04-12 06:20
#15

Endel äter ju upp sin moderkaka efter förlossningen för att få i sig extra näring till bebisen så "naturligt" och näringsrikt som möjligt. .. Men sblod borde ju i s f inte vara en helt fel med tanke på att det också är maximalt näringsrik slemhinna som kroppen förberett för ett foster att växa i.. Män kan ju äta sin egen säd, den är ju protein och näringsmaxad också. Kvinnor kan dessutom ha glädje av sina partners spill till hudvård då det innehåller hudföryngrande ämnen. … fast kan det verkligen räknas som veganskt då…? Uttnyttjande av annat djur kan det ju vara även om den "utnyttjade" i fråga njuter av det…? Ha ha ha … ja många saker man kan fundera över om man bara sätter sig över den spontana äckelkänslan! Men åderlåta sig själv för att äta sitt eget blod skulle jag inte rekommendera. Då blir näringsförlusten så mycket större än näringsvinsten. Dvs negativt näringstillskott. Ska man äta av sig själv skall det vara återvinning av naturliga "avfall/förluster" eller så får man odla fram nytt av sina egna celler utanför kroppen.. Om man nu då skall odla kött från egna eller så innebär det dock att även det köttet behöver näring för att utvecklas. Och då är frågan.. är tekniken för att odla kött verkligen vegansk i så fall? Är de näringsämnen som tillförs cellerna då verkligen helt växtbaserade? Man kan spekulera i all evighet över dessa frågor. Men spontant känns det enklare att bara hålla sig till grönsaker och tex baljväxter för att få i sig progein och näring man behöver. Kött är ju inte det mest lättsmälta för vårat tarmsystem att hantera ändå liksom…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: