Annons:
Etikettvegankost
Läst 1234 ggr
Helena89
3/17/17, 2:35 PM

Sveriges Mästerkock gör "vegetarisk" pasta..eller?

Satt och tittade på Sveriges Mästerkock och deras webb-program "efter stängning" där utslagna deltagare får duellera om revansch. Där Markus är enväldig domare och den slutgiltiga vinnaren kommer att få möjlighet att skapa en egen maträtt på Markus restaurang i Stockholm.

I det sistnämnda programmet fick deltagarna i uppgift att tillaga en vegetarisk pasta. Men vad förvånad jag blev när båda deltagarna står och blandar mjöl och _ägg_. Ehm, jag trodde att även pastan skulle vara vegetarisk och inte bara tillbehören till pastan? Eller är det så illa att en vegetarisk pasta på restaurang helt enkelt inte säkert är vegetarisk? Jag tänker att detta är ändå en av Sveriges främsta kockar, har Markus Aujalay inte koll på att ägg inte är vegetabiliskt?

Annons:
synesthesia
3/17/17, 2:51 PM
#1

De flesta restauranter verkar ju inte ha koll på skillnaden mellan vegetariskt och lakto-ovo, så det hade inte förvånat mig om många "vegetariska" pastarätter (som ser okej ut) innehåller ägg. Jag tar för givet att "vegetarisk" mat innehåller något animaliskt, oftast ost, tyvärr.

Hade sådan "tur" den enda gången jag ätit pasta ute att det var vanlig köpepasta, hahah. Men kocken tyckte dock att vi hade fel när vi sa att honung inte var veganskt… för hans vän som var Vegan sa att det visst är ok. :)

Helena89
3/17/17, 2:57 PM
#2

Omg, när jag tänker efter tror jag dessutom att Johannas maträtt var fylld med ost och att Johans maträtt var toppad med ost. Alltså det är ju skrattretande.

Jag tänker att var och en äter ju som en själv vill. Där finns ingen anledning att snurra om regler egentligen. Men när man lagar mat på en restaurang så finns ju inte möjligheten att fråga varje gäst exakt vad denne äter utan då får man ju utgå från att vara strikt. Serverar man då något man kallar vegetariskt så måste det ju vara helt och hållet bara vegetabilier. Annars måste det ju framgå att det innehåller både ägg, mejeri och löpe. 

Jag tänker att Markus är ju en av sveriges mest framstående kockar, att han inte har koll på detta när det är hans yrke.

veggie4every1
3/17/17, 6:04 PM
#3

Ja, det här var verkligen urdåligt….🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
3/19/17, 10:06 AM
#4

Det är väl tyvärr det vanliga, att de flesta anser att allt som inte innehåller just kött är vegetariskt och att man nog måste nämna veganskt annars och kanske till och med förklara att det innebär att INGET i från djurriket ingår i den kosten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Helena89
3/19/17, 3:22 PM
#5

Skiljer sig vegansk kost från vegetarisk kost egentligen mer än honung?

JonasDuregard
3/19/17, 6:25 PM
#6

I vardagligt tal avser "vegetarisk" kost ofta lakto-ovo-vegetarisk, alltså är både mjölkprodukter och ägg inkluderade, då är skillnaden ganska stor.

Annons:
Smultronfia
3/19/17, 7:33 PM
#7

#5 egentligen är det ingen skillnad när man kollar på kosten. Men som Vegan tar du ju ett större kliv och försöker i den mån det går att inte använda sig av animalier alls som tex kläder, smink m.m. Sen att folk har fått det om bakfoten att mjölk och ägg är vegetariskt har tyvärr gjort det svårt för folk att förstå vad som är vad.

Helena89
3/19/17, 7:50 PM
#8

#7 Jag tänker att det väldigt ofta pratas om vegankost och vegetarisk kost som två skilda begrepp. Men om det egentligen bara är honungen som gör skillnaden (tänker i kosten nu) så kanske det är en bidragande faktor till att folk inte förstår skillnaden.

Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
3/23/17, 5:52 PM
#10

#8 Det är ju säkert en bidragande orsak till att man inte förstår begreppen korrekt.

Det finns dock ingenting som skiljer vegansk kost och vegetarisk kost åt. Veganer äter en vegetarisk kost egentligen. Honung är animaliskt och därför inte inkluderad i en vegetarisk kost.

Vi som är veganer bidrager säkert till förvirringen då vi säger att vi äter veganskt. Dock blir man så ofta missförstådd om man säger att man äter vegetariskt, så vad kan man göra…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Helena89
3/24/17, 12:32 PM
#11

#10 Men inte är väl honung animaliskt? Det är ju en sockerlösning… Som kommer av nektar och pollen. Eller räknas det som en animalie för att ett djur tuggar på det och sen stöter upp det? Varför blir det en animalie av den processen? (OBS Jag förstår att en Vegan avstår från honung, men ifrågasätter varför honungen skulle räknas som en anmilaie eftersom den kommer av vegetabilier).

veggie4every1
3/24/17, 6:58 PM
#12

#11 Honung är animaliskt. Binas kroppar tillverkar honung med hjälp av nektar och pollen. Honung kommer inte av vegetabilier, det kommer av bin som tillverkar honung med hjälp av vegetabilier.

Även livsmedelsverket håller med om det.

Jag tillverkar ibland vegetabilisk honung själv utan bin som är gjord av maskrosblommor, så jag behöver inte avstå om jag inte vill 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smultronfia
3/25/17, 1:01 PM
#13

#12 åh vad intressant. Kan du inte berätta hur du gör? Skulle gärna prova själv.

Annons:
Annielle
3/25/17, 3:22 PM
#14

#12

Håller med om att det låter jätteintressant med maskroshonungen! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
3/25/17, 6:47 PM
#15

#13 och #14 Jag snodde till mig receptet från den här artikeln. Det blev jättelyckat🙂

Som jag skriver längre ned i kommentarerna så är det bra att låta blommorna ligga på en tidning så flugorna kryper ut 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: