Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 2871 ggr
vendelay
3/19/17, 6:05 PM

MiFú är INTE vegetariskt

Valio har en ny produkt som är ett alternativ till kött. Stekbart mjölkprotein kallar de det.

http://www.valio.se/produkter/valio-mifur

Överallt står det att det är vegetariskt men det är det ju uppenbarligen inte. Jag har mailat dem och berättat att de inte får märka produkten med "vegetariskt" om den innehåller mjölk eller andra animalier men skulle ni också vilja slänga iväg ett mail får ni ju gärna göra det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
LeeKnow
3/19/17, 6:11 PM
#1

Vegetariskt är det väl? Men inte veganskt?

vendelay
3/19/17, 6:17 PM
#2

#1 Nej, komjölk är en djurprodukt så det är inte vegetariskt. Det kan kallas "lakto-vegetariskt" men inte enbart vegetariskt. Företag som Felix, Max och Lidl har blivit fällda tidigare för att ha märkt sina produkter som vegetariska när de innehåller mjölk och eller ägg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JonasDuregard
3/19/17, 6:20 PM
#3

Det verkar som livsmedelsverket helst ser att man skriver laktovegetariskt på sådana här produkter: länk

vendelay
3/19/17, 6:24 PM
#4

#3 Tack för länken! 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

synesthesia
3/20/17, 4:07 PM
#5

Den står mellan tofun och veganosten på flera mataffärer i min lilla stad, blir så less. Verkligen mitt bland veganprodukterna. Är det meningen att namnet ska "hinta" om tofu tror ni?

vendelay
3/20/17, 4:09 PM
#6

#5 Den står mitt bland alla vegangrejer här i Stockholm också 😟 Jag har faktiskt inte tänkt tanken att namnet ska låta som "tofu" men det kan vara för att jag uttalar orden så olika i huvudet. Men det är möjligt, det ser ju lite ut som smulad tofu på bilderna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
3/21/17, 6:38 PM
#7

Det här tycker jag är riktigt bottendåligt 🤓

Det här "vegoköttet" är allt annat än vegetariskt. Produkten består av proteinrika gryn som tillverkas av komjölk.

Det är varken djurvänligt eller miljövänligt och stödjer mjölkindustrin med allt vad den innebär. Det kallar inte jag för utveckling 😡

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ominous
3/21/17, 7:17 PM
#8

Hörde på radion idag att de fått in väääldigt många anmälningar på denna produkten :) :D

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
3/21/17, 9:16 PM
#9

#8 Ja, jag såg någon tidningsrubrik där det stod typ "veganer förbannade på MiFú" 😃 Det är jättebra att många reagerar för då blir det skillnad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

laiinadp
3/22/17, 8:36 AM
#10

Jag var en av 63 personer som anmälde. 😉

Hjärta

LeeKnow
3/22/17, 11:06 AM
#11

#2 Aha, trodde att vegetarianer bara avstod från rent kött :)

vendelay
3/22/17, 11:39 AM
#12

#10 Bra! 🤗

#11 Det trodde jag också innan jag blev Vegan, de flesta tror det så du är inte ensam. Det är ju lite problematiskt att restauranger och sånt märker sin mat med "vegetariskt" när den innehåller animalier men reklam för produkter går emot lagen om de gör samma sak. Borde ju helt enkelt vara så att alla måste använda ordet på samma sätt 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JonasDuregard
3/22/17, 7:19 PM
#13

#12 Anser du att sajten borde döpas om till Vegetarian iFokus också? Jag menar, förvirringen runt begreppen måste ju bero till väldigt stor del på att det finns ett annat ord (vegan) för de som inte äter några animaliska produkter.

Annons:
[rumelle]
3/22/17, 7:24 PM
#14

#13 Fast veganism handlar om mer än enbart kosten.

Ominous
3/22/17, 7:37 PM
#15

#13
Veganism handlar om kost + mer. Här diskuterar vi även "mer", tex djurrätt och även produkter som inte är mat, tex smink, kläder osv. 
Hade sidan bara handlar om vegetarisk mat hade det varit en annan sak :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
3/22/17, 7:52 PM
#16

Som de andra säger, veganism handlar om allt annat också. Det är en livsstil, inte en diet. Vegetariskt iFokus finns redan även om det kanske inte är jättetydligt där vad skillnaderna är.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
3/22/17, 10:49 PM
#17

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6655876

Vi ska väl hoppas att de rättar till det här misstaget.

Jag ser faktiskt inga fördelar alls med den här produkten…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
3/22/17, 11:41 PM
#18

#17 Måste ändå säga att jag är ganska stolt över att det ändå är så många anmälningar! (Även om det såklart är väldigt lite med tanke på hur många som bor i Sverige)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
3/23/17, 7:25 AM
#19

Som sagt så finns det olika definitioner och i informationen om produkten står det i alla fall tydligt vad det innehåller och inte innehåller:

"Nu är det enklare än någonsin att välja bort kött, fågel eller fisk. Säg hej till MiFU - ett stekbart mjölkprotein helt fritt från laktos, soja, gluten och ägg!"

Innehållsförteckningen måste man läsa ändå, oavsett rubrik, antingen man kallar sig Vegetarian, Vegan, är glutenintolerant eller annat. För att vara på den säkra sidan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dex
3/23/17, 10:29 AM
#20

Med den marknadsföringen så tror säkert folk att dom väljer bort kött när dom köper det här. I själva verket så stödjer dom ju mord på kalvar och kor istället. Likaså om dom vill välja bort kött för miljön så stödjer dom mjölkindustrin vilken är skit för miljön.  Dom kanske inte stoppar köttet direkt i mun, men det kvittar väl för korna och kalvarna som utnyttjas och dör.

Annons:
vendelay
3/23/17, 12:49 PM
#21

#19 Fast det är ändå vilseledande eftersom det inte är okej att kalla sina ickevegetariska produkter för vegetariska, och det bevisas ju genom att andra producenter har blivit fällda för samma sak tidigare.

#20 Ja, folk har ingen koll. 60 % av allt nötkött som säljs i butik kommer från mjölkfabrikerna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: