Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 720 ggr
veggie4every1
2017-03-29 14:21

How Not To Die (föreläsning)

En "must see" föreläsning från den fantastiska läkaren Michael Greger🙂

"How Not To Die: The Role of Diet in Preventing, Arresting, and Reversing Our Top 15 Killers"

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Grodan
2017-03-29 16:44
#1

Helt i min linje. Mat är absolut medicin… Eller ja, det är ju tvärtom: skitmat är sjukdom!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

veggie4every1
2017-03-29 18:05
#2

#1 Ja visst, det är så. Den här föreläsningen är kanonbra verkligen och i slutet när Dr Greger likställer inställningen vi hade till tobak med inställningen vi har idag till animalier är ju klockren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-03-29 18:58
#3

How Not To Die

Meganyfiken på detta. evigt liv det skulle smaka..hur gör man det? framgick inte av filmsnutten…

Vad jag själv hittade var var för män var mortaliteten 50% lägre och för kvinnor ca 20% dvs att vegetarianer lever längre..

Men eftersom hälsomedvetandet var högre hos vegetarianer så räknade man bort de som dog pga icke matrelaterade dödsorsaker, så som rökning, alkoholmissbruk etc.

Då dök någonting nytt upp

Mortaliteten var i stort sett samma. Med ett undantag de med koronarsyndrom.

Dvs otillfredsställande genomblödning av hjärtmuskeln

Vilket i sin tur troligtvis beror på åderförkalkning eller igenslamning.

Denna uppträdde oftast i samband med en viss övervikt…

Så för den som äter normalt, rör sig i rätt omfattning och inte lever på bacon o mjölk så lär nog skillnaden inte vara så stor…

penke
2017-03-29 20:45
#4

 Vara vegetarian/vegan  handlar inte om få evigt liv
Det, finns andra sajter om ,
 mer o att ha ett bra, långt liv (denna gång)

av en s.k slump var jag på en matlagningskurs hos 7´e dags Adventisterna igår,
 som är ,,Ganska vegetariska ( och som jag minns från en serie i svt härom året)
 om att åldras, , i usa hade de ett äldreboende, eg, by för just Adventister
 medelåldern var över nittio år, de flesta var väldigt aktiva --

Konsten att inte dö( på svenska)  NÄMNDES där..igår, menar boken
 det var därför jag råkade hitta länken
Tack för delning *ler*

   penke

veggie4every1
2017-03-30 12:52
#5

#3 Filmsnutten? Det är ju ändå en föreläsning på 1 timme och 22 minuter, vilket leder mig att tro att du inte sett den.

Men givetvis räknar jag inte med något annat än att du försvarar animaliekonsumtion även i detta läget. Lite liknande som tobaksindustrin gjorde på 50-talet 😎

Doktor Greger använder en stor portion humor i sina föreläsningar och därav titeln på föreläsningen och boken förstås.

Var och en ansvarar för sin egen hälsa och jag kan väl ärligt säga att jag inte alltid är perfekt i det avseendet. Det slinker väl ned lite chips då och då (jobbar på det)…

Men man blir inspirerad till att ta ansvar för sin hälsa av Dr Greger och det tycker jag är bara positivt.

Eftersom han (enligt mig) är så underhållande att lyssna på så har jag sett föreläsningen flera gånger 😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-03-30 20:47
#6

Jag använder själv en gnutta humor.

Naturligtvis ansvarar var o en för sin egen hälsa. Tar mig därför friheten att häckla yttringar av falsk marknadsföring.

Och filmen beskriver verkligen inte hur man ska göra för att inte dö.  Den försöker enbart övertyga om en livsinställning, vilket är ngt helt annat.

Annons:
veggie4every1
2017-03-31 13:33
#7

#6 Den falska marknadsföringen står nog animalieindustrin för.

Dr Greger berättar med stöd av senaste och ledande forskning hur man själv kan förebygga och i vissa fall även bota de vanligaste sjukdomarna och förhindra att dö i förtid av dom.

"I don't mind dying, but I don't want it to be my own fault" 😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-03-31 13:51
#8

#7 A undvika att dö i förtid är ju inte riktigt samma sak som "

How Not To Die"

Eller hur?

Sedan så vad det gäller förtida död så diskuterar man ju fortfarande om en Vegetarian lever längre än en allätare om båda i övrigt lever samma sunda eller osunda liv.

För att välja att bli Vegetarian innebär ju ett aktivt val och en medvetenhet. Och ska då jämföras med andra som även de är medvetna och gör aktiva val.

Smultronfia
2017-03-31 13:58
#9

How not to die = Hur man inte ska dö…Dvs att inte dö av onödiga saker som cancer, hjärtat och kärlsjukdomar, diabetes m.m. varför vara sjuk sista tio åren och äta massa mediciner m.m när man kan må bra och bara dö en dag.

landsbygdsbo
2017-03-31 17:56
#10

#9 ja du kan plussa på vilka tolkningar du vill efter orden How not to die, Det hjälper inte även den mest rabiata Vegetarian ska dö. och kommer att dö, utan undantag. alltså är titeln felaktig, du får ingen information om hur How not to die

penke
2017-03-31 18:00
#11

 det är kanske en skillnad att dö orkeslös i smärta vid drygt sextio år
 eller somna in vid nittiofem
 som hans farmor fick göra

   penke

landsbygdsbo
2017-03-31 20:31
#12

Absolut, men frågan kan ju ställas så här, en hjärtinfarkt vid 75 och detta vid full mental vigör eller en död vid 95 som ett dement paket

En människas ålder beror på omständigheter, arv och tur.

Om jag är allätare, rör på mig, inte röker och nyttjar alkohol med stor måtta så tror inte jag att chansen är så mycket större att en Vegetarian lever så mycket längre.

För att i en sådan diskussion argumentera med enskilda exempel håller inte. Grannen var storrökare och 1/2 alkoholiserad, han levde till 94…..men det tillför egentligen ingenting.

Upp till toppen
Annons: