Annons:
Etikettveganprat
Läst 601 ggr
[Tänkpådet]
4/2/17, 9:29 PM

Vegan eller bara inte carnist?

Såg på nån intervju med skaparen av carnage (Simon Amstell), och han tog upp en sak som jag tycker är intresant och det var om att kalla sig Vegan eller inte? Det är ett epitet som passar in enligt definitionen men som bär med sig en massa förutfattade meningar och förväntningar vilket kan vara drygt, varför ska jag ge mig själv ett epitet bara för att jag inte deltar i ett visst beteende? Vi ger inte någon som inte spelar fotboll ett epitet… jag är ju bara jag, alltså inte en carnist/djurplågare/dödare/ätare… ponera ett scenario där det är onormalt att vara djurätare, på släktmiddagar så får denne istället sura miner och ifrågasättande… ickecarnisterna är inte veganer dom är bara normisar… gillar tanken…

Annons:
vendelay
4/2/17, 10:03 PM
#1

Om jag förstår dig rätt:

Men veganer kan ju inte kallas "normisar" förrän veganism är normen, även om jag absolut håller med om att det såklart borde vara normen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
4/2/17, 10:17 PM
#2

Ordet Carnivor har jag hört förut för köttätare men carnist var ett helt nytt ord för mig! Finns det? För min del är jag väl i så fall kanske i första hand en "icke animalieätare" än "vegan" om jag har förstått dig rätt? Dvs jag har aldrig gillat smaken av kött eller fisk av något slag riktigt. Men inte förrän i vuxen ålder tagit etisk ställning grundat på kunskap så att säga. Vilket jag tänker att en Vegan har. Dvs veganer gör ett medvetet etiskt val medan mitt val från början handlade om smak.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
4/2/17, 11:13 PM
#3

Vad som är normalt eller inte normalt ändrar sig med tid och med inställning hos folk.

För länge sedan ansågs det normalt att ta livet av dem man inte gillade, det är inte många som accepterar det idag.

Det kanske en dag blir normalt att bara leva på vegetabilier..men det lär nog dröja länge än

[Tänkpådet]
4/3/17, 8:27 AM
#4

Sorry, frågan blev nog lite tankspridd…  Och jag tror att tjeja satte fingret på en viktig del i varför det ser it som Det gör… dom flesta köttisar äter inte djur med nån tanke på det egentligen, det går bara av farten. Det är tradition och norm och det smakar gott… många idag vet nog inte om att det finns ett annat alternativ, än mindre "igår". Carnism är i sig en ideologi men jag antar att dom flesta individer inte är carnister i sig. Utan att samhället är carnistiskt så att säga (och spieciesistiskt). På samma sätt som vårat samhälle är materialistiskt och kapitalistiskt, men dom flesta som lever i vårat samhälle inte skulle identifiera sig med dom termerna eller tankegångarna… jag tror bara att det Simon sa träffade nån nerv. En köttis gör dagligen val som har signifikanta konsekvenser, medans hens motpart veganen, har reducerat dessa konsekvenserna svsevärt, alltså veganens inverkan/påverkan på andra/annat är så mycket lägre att det ter sig lite märkligt att den utan inverkan ska få ett epitet eller ska tillskrivas någon slags ideologi. Det borde rimligtvis vara tvärtom tycker jag. En mördare/fotbollsspelare/lärare/kommunist/carnist är dom som gör handlingar som bör definera eller kategorisera dom inte dom som inte är aktiva deltagare i just dessa aktiviteter, alltså veganism är inte en aktivitet utan snarare en brist på aktivitet… vilken Ramble/rant… jag skyller det på nån egendiagnostiserad diagnos! 

[Tänkpådet]
4/3/17, 3:18 PM
#5

En bra liknelse är en nykterist

landsbygdsbo
4/3/17, 3:57 PM
#6

#5 kan nog stämma vi är ju beroende av mat.

Eller som ramsan så träffande beskriver:

-Äta bör man, annars dör man.

Äter gör man, ändå dör man…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: