Annons:
Etiketthälsa
Läst 2745 ggr
vendelay
2017-04-05 16:58

Svårare att gå ner i vikt som vegan?

Jag känner någon (som inte är vegan) som har börjat på itrim och jag bad denne fråga hur det funkar med kostscheman osv om en är Vegan. Svaret var ganska vagt och som personen jag känner uppfattade det lät det såhär: "det går att ordna men det tar längre tid". Personen tror att denna dietist / hälsomänniska menar att det tar längre tid att gå ner i vikt som Vegan än som blandkostare.

Jag tycker att det låter konstigt? Någon som kan någonting om sånt här och kan förklara för mig varför det skulle ta längre tid för en Vegan att gå ner i vikt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Herveaux
2017-04-05 17:01
#1

(Snavade in via Nya Inlägg.)

Det kan inte vara så att dietist-människan menade att det tar längre tid att ordna fram ett veganskt kostschema?

Jag har en "fördom" om att de flesta veganer äter väldigt sund och nyttig mat, så det där låter jättekonstigt att det skulle ta längre tid för en Vegan jämfört med tex mig som äter allt möjligt att gå ner i vikt. Mysko… 🤔


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

abcö
2017-04-05 17:11
#2

Kan bara tala för mig själv men när jag provade att äta vegetariskt och minska i vikt så gick det inte lika bra som med animalier. Jag gjorde säkert helt fel, men jag var så sugen hela tiden. Det blev frukt på frukt på frukt på frukt och mackor och pasta.

Jag håller mig mätt längre på fisk, kött och ägg och  av att dra ner på kolhydraterna, och då minskar jag automatiskt lättare i vikt av att jag inte är hungrig hela tiden

tlover
2017-04-05 17:16
#3

Det beror nog lite på hur man är som person, hur ens kropp är och varför man gått upp i vikt.

Det är ju svårare att hålla någon form av hög fetts låg kolhydratskost medan lågfettkost är relativt enkelt

l'm back

sp0ngeb0b
2017-04-05 17:19
#4

#2 Tror det i så fall beror på att du åt fel sorts mat. Tror inte att det är svårare att gå ner i vikt som Vegan eller Vegetarian, men det kan säkert vara olika från person till person också. Så länge man äter ordentliga, sunda måltider som håller en mätt länge så spelar det ingen roll om det är kött eller inte…Men ja, det är ju lätt att äta för mycket snabba kolhydrater så man får ju se till att köpa fullkornsvarianter.

[Tänkpådet]
2017-04-05 17:36
#5

Tror att det kan ha att göra med att det finns en spridd idé om att "proteiner" alltså kött å ägg å sånt är fördelaktigt gentemot kolhydrater (alla kolhydrater är bovar)… Low carb rörelsen har gjort intryck… sen om en kost inte innehåller ptotein aka vegankost 🙄 Så dras slutsatsen: mer kolhydrater= tjock mage… det går sen inte ihop med uppfattningen om att veganer är undernärda eller nyttiga men den motsägelsen är svår att se Om man inte forskar lite, och vem vågar/vill forska i veganism. dietister anpassar sig efter sina kunder och jobbar runt deras laster för att fortsätta tjäna pengar, hur bra en vegansk kost skulle vara skulle den inte rekommenderas av dietister eftersom dom som sagt vill ha kunder…

vendelay
2017-04-05 18:54
#6

#1 Ja, jag frågade personen om dietisten kunde ha menat att kostscheman tar längre tid att lägga upp för en Vegan men personen TROR att dietisten menade viktnedgången.

#2 Men som du själv skriver åt du ju fel. Då är det ju inte konstigt om du inte går ner i vikt 😛

#3 LCHF är itrim helt emot eftersom det finns forskning som visar på att det är riktigt farligt och dessutom har alldeles för många bieffekter. (vilket är min åsikt också)

#4 Håller med om att det antagligen är från person till person.

#5 Nu är ju deras fokus definitivt inte på veganer och de behöver det ju inte heller eftersom de har så många kunder ändå men jag håller med dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2017-04-06 15:11
#7

#0 Tror knappast att det finns några vetenskapliga belägg för det i så fall 😉

Men det känns som att det blivit ett missförstånd och att det var schema upplägget som tar mer tid eftersom det kanske saknas en del kunskaper i vegansk kost gissar jag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-04-06 15:37
#8

#7 Jag vet inte men jag har faktiskt bokat en tid för att träffa en sån där (dietist / hälsocoach / vad-de-nu-är) så jag kan fråga dem 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-04-06 16:19
#9

#8 kul, dela gärna med dig av vad hen hade för tips/synpunkter! 😉

vendelay
2017-04-06 18:45
#10

#9 Ja, det är tanken!

Efter lite brainstorming med personen som var på mötet så tror vi att det mest logiska är att problemet ligger i hur de utformar sina kostscheman. Denna personen ska nämligen leva på deras egna produkter i 12 veckor (!!!) oh efter att ha läst igenom alla innehållsförteckningar på itrims produkter hittade jag 2 som eventuellt är veganska (men som innehåller så absurt konstiga saker som jag aldrig hört talas om och därför inte är helt hundra på är veganska). Och då går det ju att förstå att det "tar längre tid" eftersom de antingen måste skriva ett speciellt just för mig eller typ låta mig fixa maten själv (och det kanske en inte är så bra på om en söker hjälp för just det hehe).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-04-06 19:32
#11

#10 antar att det är typ sånna Shakes, soppor och bars å sånt "nyttigt"… 😂 En dietist som råder folk med quick-fix perioder känns lite sådär, men som sagt det är ju en bransch och dom måste ju tjäna pengar på något sätt… det bästa och enda rådet som behövs är ät nyttigt och rör på dig men det låter nog inte lika sexigt som det dom gör på itrim 😂😂 Som sagt det vore ju jättekul å höra deras råd till veganer men ge dom inte för mycket pengar bara 😜

vendelay
2017-04-06 19:41
#12

#11 Första mötet är gratis 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2017-04-06 19:53
#13

En av våra lite nyare vänner gick ner 70 kg när han blev Vegan, utan att egentligen göra något konstigt alls. Min partner dissar dock alla halv- och helfabrikat, så denna vän fick hjälp med att lära sig laga helvegetarisk mat från grunden. Han äter inte socker eller mjöl från vete (?) fortfarande. Han har fortfarande lite övervikt men det är en helt annan människa idag, och jag tror att resten kommer att försvinna med tiden.


You'll never walk alone

Annons:
[zero]
2017-04-10 17:27
#14

Hoppas att det är upplägget/schemat man syftar på här. Jag gick ner 24 kg rätt så snabbt när jag blev Vegan.

vendelay
2017-04-10 18:10
#15

Jag har ett inbokat kostnadsfritt möte där efter påsk, jag berättar vad de säger  efteråt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-04-21 17:28
#16

Jag har väntat med att skriva hur det var på itrim helt enkelt för att jag blev så otroligt besviken. Kommer inte berättat vilken lokal jag var i eller vad någon där heter för min upplevelse var att personen jag träffade var mycket snäll och duktig och intresserad av mig - det är själva itrim som jag är besviken på, absolut inte personalen eller deras bemötande av mig.

Jag har varit Vegan i typ 1,5 år och är ganska mycket överviktig och när jag fick höra att personal på itrim sagt till min vän att det är svårare att gå ner i vikt som Vegan blev jag så nyfiken att jag var tvungen att boka in ett (kostnadsfritt) besök.

För det första visste de inte överhuvudtaget veganism innebär vilket gör mig ganska förvånad, de jobbar ju ändå med kost osv. Jag fick bland annat frågor om jag äter ägg, mjölk, fisk eller kyckling och vad en Vegan kan äta och en massa frågor angående det.

För det andra så var det tyvärr som jag befarade… De menar att det kommer ta längre tid att gå ner i vikt för att jag är Vegan - inte för att det tar längre tid att göra kostschemat. De gör, så vitt jag förstod, inga kostscheman utan det går ut på att svälta sig på deras egna matersättningar (ca 600-800 kalorier per dag i flera veckor!) och eftersom de inte har EN ENDA vegansk produkt menade hon att jag inte skulle få den "kickstarten" (jag borde ha frågat om jag inte bara kunde göra egen svältmat, grönsaker är ju ofta inte speciellt kaloririka, men jag gjorde inte det).

För det tredje sålde de inte direkt in deras egna matersättningar speciellt bra… Hon jag träffade var otroligt hjälpsam och snäll så återigen - jag klagar absolut inte på henne! - och hon gick och hämtade en tabell med allergener för alla produkter. Hittade en som inte verkade innehålla mjölk, ägg osv men såg att det hette något med kött, typ "köttbullar" (minns inte vilken produkt det var men ja) och hon sa då att "det är troligen inget kött i den" 🤐 Får det kallas köttbullar utan kött? 😂 Hur som helst innehöll den lite kött så men det säger ju ganska mycket om deras produkter. De innehåller i stort sett bara ämnen som jag bara hört talas om någon gång under kemilektionerna i skolan…

Om ni känner er ledsna över att inte kunna äta deras fantastiska svältmåltider kan jag ju berätta att min vän tycker att de är så äckliga att hen bokstavligen spydde upp maten i tallriken medan hen åt… Yummy.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2017-04-21 18:01
#17

#16 Intressant redogörelse fastän jag inte är Vegan.
Är överlag skeptisk till "pulver / svält-dieter" för att gå ner i vikt (och framförallt hålla målvikten).

Men… att hon (och kanske inte hennes kollegor heller?) har någon större koll vad det innebär att vara Vegan i kostväg?
Hur kan man inte ha tagit in den kunskapen (speciellt när man jobbar med någon form av kostrådgivning)?

Tur att besöket var gratis… Ujujuj… 🥵


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2017-04-21 18:15
#18

#17 Jag pratade bara med två stycken, den som jag bokade mötet med i telefon och den som jag träffade på mötet och av båda fick jag frågorna om jag äter mjölk och ägg. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att kunna jobba med kost och viktminskning och inte ha koll på att många läkare nuförtiden rekommenderar växtbaserade dieter för att gå ner i vikt och må bättre. Helt absurt. 

Hon frågade mig också om veganer fick äta socker och om det fanns någon gräns med socker (antagligen eftersom "alla veganer är hälsosamma") och jag satt där som en liten tjockis och svarade att jag är både Vegan och sockerälskare så… 😂

Jag är också helt emot svältdieter, jag tror inte att det är rätt sätt. Det kanske är effektivt om det handlar om någon med extrem sjuklig fetma men inte för personer med "bara" 10-20 kg övervikt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-04-21 22:46
#19

Det var väldigt kul att höra hur det gick! 👍 Helt fascinerande trots allt hur dom jobbar, jag rår inte för det men jag får bara en avsmak och en känsla av att dom bara utnyttjar desperata människor… 😠 Det kan vara väldigt psykiskt jobbigt att vara överviktig, jag hoppas att du får kontroll över vikten vendelay. 🙏🏽

vendelay
2017-04-21 23:03
#20

#19 Jag har faktiskt inga problem med att jag är tjock, jag trivs i min kropp vilket jag aldrig gjorde när jag var underviktig eller normalviktig. Jag gick inte dit för att eventuellt få hjälp att gå ner i vikt utan enbart för att höra hur de jobbar. Borde bli hälsosammare men det har ingenting med mitt utseende eller min vikt att göra - bara min hälsa 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
aktagrottman
2017-04-21 23:23
#21

Nja, mycket konstiga belägg i denna tråd.
Jag skulle vilja göra det helt ovetenskapligt men rätt basic.

GI är en viktig nämnare när det gäller mat.
LCHF ger ett väldigt lågt GI med en nästan rak linje på BS kurvan. det är bra.

Vegan kost är rätt bra det med, då det innehåller mycket baljväxter som faktiskt sänker bs, men Vegan kost innehåller även mycket kh som ger ett väldigt svängigt bs så + - noll kanske.

Men att det tar längre tid är jag tveksam till. Beror sig på.
Men lite aldrig på en kostrådgivare.
Lite på dig själv och din kropp, riktiga värden riktiga siffror.
Testa gärna LCHF eller Fet Vegan kost.

TicTac
2017-04-21 23:31
#22

#16 Lite trist att de hade så dålig koll. Och jag tror inte det tar längre tid att gå ner i vikt som Vegan, det gäller bara att äta rätt saker och undvika det som är mindre nyttigt. En "kickstart" handlar väl bara om den psykologiska effekten av att gå ner mycket under en kortare tid, eller har jag fel?


You'll never walk alone

vendelay
2017-04-21 23:32
#23

#21 LCHF är jag helt emot, jag kan inte tro på att det kan vara bra för någon. Jag vet att det finns enskilda individer som menar att det har hjälpt dem men jag har aldrig träffat någon där jag tror att LCHF faktiskt har hjälpt dem (oavsett vad de anser själva). 

Vegankost kan vara allt ifrån att bara äta rent vitt socker till att leva på gurka till att äta nyttigt och välbalanserat, så det går inte att säga något så specifikt som det du skrev som jag för övrigt inte har någon aning om vad det betyder.

Fet vegankost tror jag inte heller är bra men säkert bättre än animaliska fetter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-04-21 23:33
#24

#22 Ja, "kickstarten" handlar ju om att se resultat snabbt, men jag förstår inte varför jag inte skulle kunna äta grönsaker med samma kalorimängd? Är inte det konstigt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2017-04-21 23:37
#25

#24 Nej, det är helmystiskt. 🤔


You'll never walk alone

aktagrottman
2017-04-22 00:00
#26

Det måste vara kul att vara helt emot något som är helt ok ge folk råd om inom sjukvården. Enligt principen beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Beläggen emot LCHF finns obefogad grund för. Men för den delen finns det ingen anledning till att inte Vegan kost kan vara bra eller lika bra.
Allt handlar om att äta rätt, men på olika sätt.

LCHFens principer är långt ifrån korkade och väldigt genomtänkta och beprövade. Men det skall vara rätt saker man äter också.

Jag har ätit LCHF till och från i 10 år. Jag har aldrig mått bättre men jag har alltid lyssnat på min kropp.
Nu kommer jag bli Vegeterian i stort sätt en tid. Jag är inte orolig trots att det skriker i mig att det är fel. Men jag lyssnar på min kropp och är inte direkt rädd.
Jag skulle märka rätt snabbt om kroppen säger nej.
Givetvis säger kroppen fan i någon v men sen lär den säga ok.

Man måste äta rätt på den kosten man väljer.
Sen spelar det nog mindre roll vad man äter.

[Tänkpådet]
2017-04-22 07:46
#27

#26 jag skulle tro att drt både spelar roll hur och vad du äter… har inte studier i bakfickan men har inte ett väldigt stort antal studier visat på skadliga effekter av animaliska proteiner och animaliska fetter? Nu vet jag inte om det finns några bra långtidsstudier men det vore kanske inte så konstigt eftersom dom flesta inte klara av att hålla sig till en lchf-kost. Du skriver ju själv att du ätit så av och på. Sen har den kosten såklart en enorm nackdel vad det gäller djuretiska frågor, dom flesta lchfare äter väldigt mycket djur och saker som kommer ut ur djur vilket innebär ett enormt lidande och väldigt mycket döddnde. Har hört åxå att i USA räknas det som oetiskt att ha lchf-långtidsstudier eftersom det tros (pga vetenskap) vara skadligt.

Annons:
Honestyisdead
2017-04-22 10:01
#28

#24 Hade du ätit egen mat tjänar dom ju inga pengar. Det är ju dieten som dom tjänar mest på.

TicTac
2017-04-22 11:13
#29

#26 Finns studier som visar på fördelar med animalier också. Det där med forskning är ett kapitel för sig och man får helt enkelt välja vad man vill tro på eller rättare, följa. Forskarna tittar väldigt smalt på området de undersöker vilket gör att de inte ser andra saker som kan påverka.


You'll never walk alone

vendelay
2017-04-22 11:30
#30

#28 Det har du såklart rätt i. Min vän som är medlem där och äter deras produkter har ju köpt "mat" från dem för flera tusen kronor… Det är ju liksom lika mycket pengar som själva medlemskapet kostar typ.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Niseeu
2017-04-22 13:13
#31

#26 Här har du en väldigt bra förklaring till varför lchf inte en bra diet och vad det gör mot kroppen.

TicTac
2017-04-22 14:10
#32

#26 Jag tror även veganer skulle må bra av att dra ner på de snabba kolhydraterna i form av socker och vitt mjöl. Man kan kanske inte vara low-carb-vegan, men om jag tänker efter så är jag nog det, för mycket av min energi kommer faktiskt från fett, i form av olja och nötter. 😛


You'll never walk alone

vendelay
2017-04-27 00:00
#33

Eftersom jag är lite dum i huvudet så följde jag med min vän till itrim igen bara för att fråga dem om vegetariska alternativ och jag hade nästan aldrig känt mig så nertrampad och löjlig. Han försökte verkligen hålla sig för skratt när jag sa att en välbalanserad vegetabilisk kost är det mest hälsosamma. Hans argument var "min familj är samer så jag är uppvuxen på kött och fisk" och jag svarade att jag också är uppvuxen på kött och fisk. Vad är det för argument? Kött (vilket för fasiken inkluderar fisk), mjölk och ägg och typ makaroner var nästan det enda jag åt under mina första 15 år i livet innan jag började äta typ gurka och majs. Tycker ärligt talat att han, i egenskap av säljare för itrim, borde säga att han helt enkelt inte har den kunskapen och hänvisa mig till någon annan. Inte hånle och prata om hur mycket kött han äter. Han sa också att han hade haft en Vegan boende hos sig för några veckor sedan och att han inte kunde handla någonting för veganer kan inte äta någonting… Är det verkligen så svårt att googla "vad äter en vegan"? Det är 288 000 resultat på Google. Ursäkta ordvalet men fy fan för såna människor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2017-04-27 06:22
#34

#33 Rent veteskapligt är nog han då skapad för kött, genetiskt anpassas man så att man mår bäst av en viss kost på några generationer (10 tror jag) så anpassas man till den kosten. Så för han tex (och tex jag som är från lappmarken även om jag är nybyggarättling) så är kött och fisk betydligt viktigare del i kosten än de som har förfäder i södra Sverige (där man faktiskt odlade i större omfattning). Så han har typ rätt (fast det ger en ju inte rätten att håna folk) även om jag betvivlar att han visste anledningen till att han hade rätt

l'm back

Annons:
[Tänkpådet]
2017-04-27 06:56
#35

#34 har du Något belägg för det där?

tlover
2017-04-27 07:43
#36

#35 Det finns studier som visar att man mår bäst av att äta det som ens närmaste förfäder åt, dessa studier gjordes på slutet av 00 talet om jag minns rätt och jag går inte omkring och håller reda på exakt var dessa studier kommer från efter 10 år (jag läser väl minst en studie i veckan så det är totalt omöjligt). 

Det betyder ju inte att man kommer att dö knall fall av annan kost utan att det helt enkelt är snäppet bättre. I studien som jag specifikt minns men det fanns fler så gjordes den i Holland, en del fick äta medelhavskost, en grupp fick äta Holländsk husmanskost och en var kontrollgrupp (ev fanns nån mer grupp). Till skillnad från vad alla trodde så hade dom som åt husmanskost bättre hälsa än dom som åt medelhavskost (som annars är allmänt erkänd som nyttig). Detta ledde då vidare till andra studier där man bekräftade det. 

Att det tar ca 10 generationer är däremot en annan studie som visar att man kan ändra sin genetik för att anpassa sig på mindre än 10 generationer men alltid minst 10 generationer. Ta tex fåglar, det finns numer nya arter med kortare vingar och spetsigare näbbar för att kunna äta fågelmat på vintern istället för att flytta.

Att man här i Lappmarken åt mest kött och fisk är från boken "Urfödan" vilket handlar om just maten i Lappmarken. Den är baserad på intervjuer av dom som var unga i början av 1900 talet (och i Lappmarken hade få saker ändrats sedan de första kolonisatörerna och början av 1900 talet så den stämmer även för iallafall några generationer bak).

Edit: Jag menar alltså inte att man dör knall fall av att vara Vegan eller så utan att för just han är det snäppet bättre att äta en (traditionellt) köttrik kost. Men då ska den ju inte ha pommes frites i sig heller. Jämför man hamburgare och vegansk kost vinner nog den veganska men inte av genetiska skäl

Edit2: och som sagt, bara för att han tekniskt sett har rätt (och jag betvivlar att han vet varför) så ger det ju inte honom rätt att bete sig som han gjorde, utan det var snarare en kuriosa

l'm back

veggie4every1
2017-04-27 15:19
#37

#34 Nu är anpassad och skapad två olika saker. Vi har anpassat oss till det här klimatet, men är inte "skapade" till det från början. Använder dock ogärna ordet "skapad" då jag inte anser att vi är skapade utan snarare uppkomna.

Tvivlar inte på att den här personen är idag anpassad till en animalisk kost, men att det skulle vara sämre att äta en vegansk kost på grund av anpassningen till animalier har jag väldigt svårt att tro då han förmodligen även är anpassad till annan föda.

#33 Den här personen är ju uppenbarligen inte kunnig och då är det som bekant en försvarsmekanism att håna och vara otrevlig för att inte bli ifrågasatt. 

Att han inte kunde handla någonting åt veganen att äta visar ju att han har absolut noll koll på vad en vegansk kost är. Synd att han inte lärde sig något av veganen som bodde hos honom och väldigt tråkigt att han tillåts att fortsätta att sprida sin okunskap om vegankost.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2017-04-27 16:02
#38

#37 Iallafall på min dialekt används skapad även av ateister m.m.

Han skulle anatgligen må bättre på animalisk kost än vegansk kost om han skulle äta som hans förfäder åt. Men jag tror nog att han inte äter så mycket joumbo (förvisso en växt men det är en av få växter i traditionell samisk mat) så jämfört med mordern svensk kost med mycket kött kan den veganska maten mycket väl vara bättre.

l'm back

veggie4every1
2017-04-28 14:53
#39

#38 Blev lite nyfiken på växten som jag aldrig hört talas om och googlade. Hittar ingen växt som heter joumbo, men istället en som kallas juobmo som jag tror du menar? Det ska vara fjällsyra som kokas till en gröt med renmjölk enligt info jag hittat. Tydligen ingick blåbär, hjortron och lingon i kosten också och det motverkade väl då skörbjugg.

Ledsen för OT vendelay, låter tråden återgå till ämnet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2017-04-28 14:54
#40

#39 Jag kan mycket väl ha stavat fel, ja det var fjällsyra jag menade

l'm back

ApanAnn
2017-05-02 16:41
#41

Lite av itrims grej är ju att köra en very low calorie diet som kickstart eftersom snabb viktnedgång ofta ger en motivationskick som hjälper till med resten. Sedan går de över på low calorie diet och slutligen "riktig" mat men i bättre proportioner och mängder än innan. Allt kombinerat med träning för att minimera muskelförlusten. De flesta varianterna på deras kostersättning innehåller vassleprotein, så skulle tro att den biten är rätt körd ur vegansk synvinkel. Personer som av medicinska eller andra skäl inte kan köra extremdieterna börjar direkt på deras handmetod för att lära sig äta vettiga mängder. Det ger en långsammare viktnedgång, men det blir mer hållbart. Många faller på övergången mellan LCD och att laga mat själv, för då krävs mer tankeverksamhet än att bara värma en soppa. Personer som kommer tillbaka efter att ha gått programmet och gått upp igen får inte köra extremdieten en gång till t.ex. Jag har gått på itrim för att gymmet passar mig, men inte själv gått viktdelen av det hela. Har dock snappat upp lite av det. Det är en handflata protein, typ en knytnäve kolhydrater och två knytnävar grönsaker i programmet för viktstabilitet. För viktnedgång är det modifierat på nåt vis. Fast om personalen tänker vara rövhattar mot vegansk kost så låter det inte som nåt bra ställe att försöka gå ned i vikt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
[Tänkpådet]
2017-05-03 08:11
#42

#41 när du säger protein, menar du kött då? (Aka delar av ett dödat djur)

vendelay
2017-05-03 18:59
#43

#41 #42 Det stämmer om handflatan osv som du säger. När det gäller vegetabiliskt protein (och inget kött i kosten) rekommenderar de hela handen typ med protein plus två nävar grönsaker och en näve kolhydrater, om jag förstått rätt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-05-03 19:54
#44

#43 det är bara ett speciellt sätt att se på kött, alltså att det innehåller protein men… det känns bara lite dels stenålders men även ett effektivt sätt att omformulera så att det inte ens längre är kött. Från del av ett djur till kött till protein… alltså omskrivningarna för oss så långt från verkligheten som möjligt vilket jag tycker är sorgligt… sen att prata om makronutrienter på det sättet känns som sagt gammaldags istället för att tala om fett/proteiner/kolhydrater i procent. Har förövrigt inte räknat proteinintaget på dessa två åren jag varit Vegan och jag är i mitt livs form, både muskelmässigt och fettmässigt. Jag förstår ju att dom måste förenkla och göra det lättförståeligt för sina kunder som troligtvis har en väldigt dålig förståelse för hur en hälsosam kost är sammansatt, annars skulle dom ju inte pröjsa för deras tips… sorry för ranten 😜 Ibland så är det bara svårt att hålla käften så att säga…

ApanAnn
2017-05-04 18:46
#45

Jag menar protein typ animaliskt protein (kött ägg osv) eller sojaprotein/tofu/annat. Kommer proteinet i form av oprocessade baljväxter är det nog klokt att öka som #43 säger. Som sagt inte superinläst på hur de modifierar för att göra metoden vegansk eftersom min anhöriga som körde itrim ett tag är blandkostare och inte äter vegetariskt jämt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[Tänkpådet]
2017-05-04 20:56
#46

#45 FYI i princip all mat innehåller alla essentiella aminosyror, så att dela upp en måltid i olika delar som görs på itrim är alltså en förenkling för att förstå att vi behöver alla delar och i en viss ratio och eftersom dom flesta äter på ett visst sätt, alltså ser kött som protein så jobbar man utefter det. just proteinfrågan är rätt så intressant för att det inte finns några konkreta bevis på exakt vilken ratio protein vi behöver. andelen har pga ny men ännu inte komplett forskning minskat (ju fler studier destå lägre ratio). ett enkelt exempel som enligt mig kan hjälpa till att få oss att förstå hur mycket protein vi behöver är hur mycket protein det finns i bröstmjölk,  mellan 0 och 1 år är perioden då vi ökar som mest i massa och det vore då rimligt vara så att det åxå är då vi behöver som mest protein och tydligen så innehåller mjölken som är anpassad bäst för människor aka bröstmjölk ca 5%. så rimligtvis så borde vi lätt  klara oss på en proteinmängd av 5% i andel i vår kost vilket inte är särskilt mycket… jag skulle t.o.m  våga påstå att det är omöjligt att få proteinbrist om du äter en varierad kost. sen är det rimligt att försöka att få i sig proteinrika födoämnen ändå för att dom oftast är rika på andra väldigt viktiga vitaminer och mineraler… off topic jag vet men det är ganska anmärkningsvärt att så kallade dietister inte kan sätta ihop en vegansk kostplan, men förmodligen så ligger dom efter i kunskap, inte så konstigt, kunskapsutvecklingen har nog gått ganska fort och jag kan tänka mig att många dietister förlitar sig på den kunskapen dom fick iom sin utbildning och hellre fokuserar på sina kunder än att läsa dom senaste rönen…

vendelay
2017-05-04 22:09
#47

#46 På tal om dietister. Jag berättade för min mamma som jobbar med människor (men inte med viktminskning) och hon frågade dietisterna på sitt jobb om de visste vad en Vegan äter och de visste faktiskt att veganer inte äter mejeriprodukter, ägg, kött osv. Någon var lite osäker men ändå. Vill bara bringa lite hopp här… Alla är inte lika hopplösa som de på itrim 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-05-04 22:11
#48

Tillägg: i form av gram av 100g så innehåller BM 1g. Det blir ca 5% räknat utifrån kaloriintaget eller nått sånt… eller 🤔 Något sånt, det är iaf mindre än vad som rekommenderas idag för vuxna som knappast växer lika mycket 😁 #47 det finns alltså hopp?! Skönt! 👍😄

Annons:
ApanAnn
2017-05-04 22:42
#49

Ja det går inte att beskylla itrimanställda för att vara dietister… He he. Nu blir det lite köttsnack, ber om ursäkt! Mjo, klart det är en förenkling, många som går dit är säkert inkörda på kött/sås/potatis och då är det säkert ett bra verktyg för att lära sig hur en vettig portion ser ut. Jo, maken hamnade i en diskussion med lite olika folk online. Mängden kött som räckte till ena killens familj i flera dagar var lika mycket som amerikanen åt tre gånger om dan. Många äter antagligen åt skogen för mycket protein. Hellre då gå till en riktig dietist som kan hjälpa till med hur en ska tänka som Vegan som vill gå ned i vikt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
2017-05-04 22:50
#50

#49 Ja, jag håller med om att det är bättre att gå till en "riktig" dietist men jag tycker ändå att de borde ha någon koll när de ändå jobbar med mat och viktminskning på itrim. Men nej då, de skyller allt på de där livsfarliga kolhydraterna bara… 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
2017-05-04 22:56
#51

Det är iofs vettigt att börja minska på energitäta lismedel om det är önskvärt att få i sig mindre energi, och då är det ju fett och socker som ryker först. Eller ja… minskas på.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[Tänkpådet]
2017-05-05 09:51
#52

Ja precis, det säger ju lite sig självt…. problemet kan däremot vara när vissa blandar ihop socker med kolhydrater. Socker innehåller kolhydrater men det är skillnad på en Cola och en banan tex. Båda innehåller kolhydrater men bananen innehåller fibrer(och annat nyttigt) vilket får kroppen att hantera födan på ett snnat sätt. Frukt /grönsaker och andra växtbaserad mat som innehåller kolhydrater är hälsosamma I jämförelse med raffinerat socker tex… sedan gäller detsamma med fett, nötter är nyttiga men smör och oljor not so mutch… så som tumregel bör en som vill gå ner i vikt dra ner på raffinerat fett och socker, variera kosten, Öka grönsaker och frukter/bär och ev. Gå över till mer fullkornsprodukter.Dom flesta vet ju om det men det är väldigt svårt att släppa sina laster… för mig övervinner vinsterna med hälsa, över den kortvariga njutningen man upplever när man äter fett/socker…. sen jag blev hälsomedveten njuter jag mer av livet. Det låter jävligt klyschigt men det är sant, det är fan fett najs att må bra fysiskt och psykiskt. Har testat båda så jag vet 😜

aktagrottman
2017-05-15 21:50
#53

#54
En himla massa, tyckande, och en himla massa Lismedelsverket bibel.

I mina öron låter du som en person, som hittat din väg och anser sen att den är 100% korrekt.
Som någon som inte testat 40 olika dieter inklusive det du själv skriver.
Många går runt och tror att allt är så lätt och att överviktiga och folk med dålig hälsa bara går runt och gör så för att de har dålig disciplin och karaktär.

Intressant nog är det väldigt många som via en rätt enkel kostomläggning, får stabilare blodsocker, lägre blodfetter, bättre blodfetts balans, bättre hjärttryck.
Det intressanta är att, det går att göra detta på olika sätt.
Men det chockerande är att gör man helt tvärt emot vad du säger och Livsmedelsverket säger, är detta nästan alltid resultatet.
Ja det går att få samma resultat på flera sätt. Ingen kost är unik.
Men LCHF, utgör inget hot för den mänsklig hälsan…Snarast tvärt om.

Dex
2017-05-15 22:13
#54

#53 Ja och eftersom det kanske går att få ett bra resultat på flera sätt så kan man välja det sättet som inte stödjer utnyttjande och dödande tycker jag.Även om nu LCHF inte utgör nåt hot för den mänskliga hälsan vilket jag inte är övertygad om så utgör det ett hot mot alla dom miljarder djur som utnyttjas och dödas varje år.

[Tänkpådet]
2017-05-15 22:38
#55

#53 jag vill inte tjafsa med dig om hurruvida det är hälsosamt med lchf-dieten men eftersom du är inne på ett veganforum så: den typiska lchftallrikrn innehåller mycket djurprodukter vilket innebär att fler djur lider och dör. Är det något som du känner är negativt eller är du helt apatisk till det faktumet? Jag bryr mig egentligen inte om hur folk lägger upp sin kost men som sagt jag har varit överviktig och ohälsosam men nu är jag hälsosammare och resultaten visar sig på väldigt många fler sätt än bara att jag är i min idealvikt och det vill jag bara promota lite, det gör mig glad helg enkelt. Problemet som jag har med lchf är mindre hälsoaspekten och mer den etiska biten. Är deg verkligen ok att föda, göda och döda intelligenta individer med egna livsupplevelser bara för att vi tycker att dom och deras sekret smakar gott? Om dieten du följer får dig Att må bra så glädjer det mig men till vilket pris? Jag tycker att du borde tänka över dina matvanor och fundera på dom som du dagligen utsätter för lidande och död , och att du kanske kan iaf Minska på antalet djur du berövar livet för dina smaklökars skull… jag tror på riktigt att även du skulle tjäna på det i längden, inte bara hälsomässigt men även själsmässigt. (E lite sömnig å flummig just nu) 😝

Annons:
aktagrottman
2017-05-15 23:03
#56

#54[
#55

Absolut, så kan man tycka. Men nu handlar tråden om att gå ner i vikt som Vegan.
Men jag kan absolut hålla med er om att det är en fråga som varje person ska tänka på och bör svara på.

Men för att glädja er så är det ju så att jag själv nu är 95% Vegan varannan vecka. Och veckan där i mellan är det mycket vegetabilier och vegetariskt protein jag äter.](http://vegan.ifokus.se/discussions/58e506258e0e74223b0004b5-svarare-att-ga-ner-i-vikt-som-vegan#55 "Direkt länk till kommentar")

vendelay
2017-05-15 23:19
#57

#56 Det går inte att vara "95% Vegan varannan vecka". Då är du på sin höjd flexitarian eller något liknande begrepp. Absolut inte Vegan, oavsett procentsats.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

aktagrottman
2017-05-15 23:49
#58

#57
Mja helt korrekt jag äter 95% vegansk kost.
Vegan är inget jag ens vill likställa mig med.

vendelay
2017-05-16 00:21
#59

#58 Du äter 95 % vegetarisk kost. Fortfarande flexitarian. Inget annat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-05-16 07:13
#60

#56 det låter bra tycker jag. Tänk på vad och vem du äter.

veggie4every1
2017-05-16 12:28
#61

#58 Det är förstås bättre att exploatera färre djur, men eftersom vi har möjlighet att inte exploatera djur alls så finns det ingen anledning att inte välja det.

Du är på helt rätt väg dock och jag hoppas att vi kan inspirera dig till att välja vegankost varje dag i veckan 🙂

Du behöver inte likställa dig med Vegan för det, men jag undrar varför du verkar tycka att det är något negativt? Eller missförstod jag?

Veganer är emot förtryck och diskriminering av alla individer, det bör väl ses som något positivt? Själv är jag väldigt stolt över att kalla mig vegan 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
2017-05-16 12:55
#62

#58 Inget du vill likställas med? Det är ju du själv som kallar dig 95% Vegan i #56.

Annons:
aktagrottman
2017-05-16 22:16
#63

#61
Du missförstår nog mig. Eller jag förklarar mig nog dåligt snarare.
Ser inget fel i att vara Vegan, lika lite som jag inte ser något fel i att nykterist eller låg kolhydratare (LCHF). Grupp gemenskap och sammanhållning är ofta jätteviktig för att göra sin röst hörd, och för att kunna hålla fokus och göra det man tror på.
Det viktigaste i livet är att göra det man tror på.

Och jag kommer därför aldrig bli Vegan, inte helt i alla fall.
Dels gillar jag animalier, och ja jag gillar kött.

Men jag tror inte på att äta en kost där inte precis allt man behöver finns.
Dels finns det saker i animalier som människan behöver. Jo ja man kan käka vitaminer (onaturliga) och tillgodogöra sig detta men om jag inte kan skapa det hemma i köket och på min gård är det något konstigt och fel enligt mig att stoppa i kroppen. 
Men däremot finne det ingen anledning att man skall äta 100 kilo kött per person och år. Och att man måste äta kött flera gånger i veckan eller ens varje vecka.

#62
Nej det gör jag inte, klockan var 24:00 på natten och dagen var lång.
Ser inget fel i att vara Vegan, det är jätte fint och jätte ädelt.
Men det jag menade var att min kost består av % talet inte att jag är det.

Men jag kommer aldrig bli Vegan.
Dels tycket jag mjölk är gott, ägg, smör ost.
Dels tycket jag att skinn och ull är fantastiska materiel.

Så någon Vegan blir det inte av mig, men jag skulle aldrig äta något jag inte kan stå upp för. Jag tycker att djur har rätt till ett bra liv och jag tycker att hela djuret skall komma till användning, och jag tycket att skall man äta kött skall man även klara av att vara med i processen när man tar tillvara på djuret.

Jag vet att detta sticker i ögonen på er.
Mej jag äter mindre och mindre både kött och animalier. 
Men kommer troligtvis aldrig sluta.

vendelay
2017-05-16 23:20
#64

För att gå tillbaka till trådens ämne kan jag meddela att itrim faktiskt har en mellanmålbar (alltså INTE måltidsersättning) som är vegansk. 

http://shop.itrim.se/mat-dryck/barer/raspberry-crisp

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-05-16 23:33
#65

#63 Du låter som jag för ett antal år sedan. Om någon hade sagt att jag skulle bli Vegan då så hade jag bara skakat på huvudet för det var inte för mig, nej då.

Men sedan fick jag tillgång till den informationen jag behövde för att förstå att det handlar om en grundläggande rättvisa. Ingen individ är till för en annan att exploatera och döda och vi gör det med ca 70 miljarder landlevande djur varje år och de havslevande djur vi dödar är så  många att vi inte ens kan räkna.

Att vi tar till vara på djuren vi dödar spelar ingen roll och det spelar ingen roll hur bra vi tycker att ull och skinn är eftersom vårt ställningstagande är osjälviskt och handlar om andra individers rätt till sina liv.

Det handlar inte om oss och våra smaklökar, slitstarka skor och varma strumpor utan det handlar om grundläggande rättvisa för de arter som finns på planeten med oss, inte för oss.

I början så bökade jag runt efter all möjlig info och det finns massor att tillgå. Jag hoppas att du oavsett hur du känner just nu fortsätter att utvecklas.

Och förresten är det bara B12 tillskott som vi inte kan få via kosten och det är inte veganer ensamma om att behöva 😉

Ledsen att jag bidragit till OT i tråden. Återgå till ämnet 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

aktagrottman
2017-05-16 23:54
#66

#54 Bara en punkt du skriver blir väldigt oklar.

"Och förresten är det bara B12 tillskott som vi inte kan få via kosten och det är inte veganer ensamma om att behöva"

Nej givetvis inte ensamma, men det är bara vegansk kost den inte ingår naturligt i.

veggie4every1
2017-05-17 00:11
#67

#66 Jag tycker inte att man egentligen kan säga att det ingår naturligt i animalier heller eftersom de flesta av djuren som icke-veganer äter har fått tillskott i foder av både B12 och andra "onaturliga" tillskott. 

Skillnaden är att jag tar mitt B12 direkt från burken och ingen behöver dö för det, medan icke-veganerna tar sitt B12 tillskott via en djurkropp eller kroppsvätskor med all den död och exploatering det medför.

Vi kan ju även få B12 genom att äta berikade livsmedel, vi måste inte ta piller. Så berikad havremjölk eller berikat kött genom tillskott i foder, lika (o)naturligt kan man tycka.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ApanAnn
2017-05-17 22:04
#68

#64 Ohhh… Det är den jag tycker är godast av deras bars dessutom!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
2017-05-17 23:13
#69

#67 Tummen upp! 👍

#68 Jag köpte faktiskt en bara för att jag var tvungen att testa när jag klagat så mycket på itrim, den var god men den var alldeles för lik godis. Skulle jag försöka gå ner i vikt och köpa såna skulle jag äta de som godis 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-05-18 22:16
#70

Hej!

Lite OT men handlar ändå om itrim, så tänkte det kunde vara bra att få det sagt ändå…

Min f.d. sjukgymnast (har flyttat från Stockholm nu, så har bytt…lite långt att åka från Örebro, haha) varnade för itrim när jag skulle välja ett gym. Hon sa att det är många som kommer just från itrim som fått problem med knäna m.m. (jag behöver sjukgymnastik/träning p.g.a. att jag skadat knäna, dock inte på itrim😉) p.g.a. att de (deras personal/instruktörer eller vad de nu är) kör för hårt med de som tränar i deras program där. Meningen är ju inte att man ska få skador när man tränar.  Så en liten varning, vet ju inte om det är lika på alla ställen men…

Jag gick till ett annat gym kan jag ju säga, verkar ju galet oprofessionellt av instruktörer att lära ut fel sätt att träna (min syn på itrim har ju inte blivit bättre av att läsa om deras okunskap gällande kosten heller, i denna tråden). 

/Chinesecrestedlover

vendelay
2017-05-18 22:33
#71

#70 Oj, det låter ju faktiskt jättefarligt. Jag ska nämna det för min vän som är medlem och tränar på itrim. Jag har inte träffat eller pratat med någon PT (som de har på itrim) så jag kan inte själv uttala mig om huruvida de har koll på skador eller inte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: