Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hälsa och Nutrition

Tips på B12-tillskott?

2017-04-12 15:51 #0 av: inteprecis

Finns det någon vänlig själv där ute som har tips på bra B12-tillskott (i form av tabletter el dyl)? Letar efter ett tillskott som inte innehåller cyanokobalamin (då jag helt enkelt vill bespara min kropp besväret att rensa ut cyano-grupperna). Vill helst också att mängden i varje tablett ska ligga på något mer blygsamt än 400% av rekommenderat dagligt intag, då alla jag sett ligger på mellan 400-600% av RDI. B-complex är självklart också okej. Tack på förhand för tips!

Anmäl
2017-04-12 16:11 #1 av: 2Sirius

Apoteksgruppen han en "Multivitamin", just denna är förvisso specielt framtagen för aktiva Män, men det är ju inget som skadar kvinnor heller.
I innehållsförteckningen så kunde jag inte hitta något med cyano...

Vet inte hur det är med B-jäst, finns på hällsokost butiker.

Anmäl
2017-04-12 18:46 #2 av: vendelay

Jag köper denna:

http://www.vitaminvaruhuset.se/holistic-b-12-sugtablett-100-st

Är ganska dålig på detta så vet inte om den motsvarar dina krav men den verkar inte innehålla cyanokobalamin.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-04-12 18:50 #3 av: Smultronfia

Själv kör jag på näringsjäst med b12 samt havredryck som också innehåller b12.

Anmäl
2017-04-12 22:47 #4 av: inteprecis

#2: Den från holistic har en bra typ av kobalamin men innehåller (enligt sidan du länkade) 4000 ggr rekommenderad mängd, vilket skulle bli lite för mycket för mig som ändå dricker berikad växtmjölk osv.

#1: Jag äter för nuvarande apotekgruppens vego-multivitamin men den innehåller cyanokobalamin och dessutom många andra vitaminer som jag inte har brist på.

#3: B-jäst kan nog vara en bra idé att kika på, får lära mig att digga smaken helt enkelt.

Anmäl
2017-04-12 23:32 #5 av: veggie4every1

Jag använder för det mesta Devas B12 som innehåller metylcobalamin. Jag tar ett par tabletter i veckan nu för tiden. I början tog jag varje dag, men är fulltankad med B12 nu efter några år så det behövs inte längre.

http://veganlife.nordicshops.com/mobile/product.html?product_id=187&category_id=4

Att det är så höga halter i tillskotten beror ju på att vi inte tar upp mer än en bråkdel av det. 

Jag skulle nog oroa mig mer för en eventuell brist än för hög dos. Man vill inte dra på sig B12 brist, du vet säkert hur problematiskt det kan bli för hälsanGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-04-13 08:31 #6 av: Magi-cat

Jag använder vegancertifierade B12 organic spray från Mykinds organics (Garden of life). Innehåller methylcobalamin och en massa grönsaksjuicer, men inga syntetiska smaker eller sötningsmedel, enligt vad som står på förpackningen.

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2017-04-16 16:56 #7 av: Skymning

Finns det inget annat sätt att få i sig B12 än kosttillskott?

Anmäl
2017-04-16 20:53 #8 av: Annielle

#7

Tyvärr inte som Vegan nu för tiden, förr möjligtvis när man fick i sig det via jorden på ett helt annat sätt, men är inte säker på att det gick ens då att få i sig tillräckligt av om man bara åt växtbaserat.

Spirulina talas det om ibland, men det innehåller så pass små mämgder och dessutom svårtillgängligt för kroppen att ta upp tyvärr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-04-16 22:08 #9 av: Smultronfia

Många som äter kött har också b12 brist. Så att äta en köttbaserad kost betyder inte att man automatiskt får i sig tillräckligt.

Anmäl
2017-04-16 23:16 #10 av: vendelay

#9 Mycket viktig poäng. Jag fick B12-brist som köttätare fastän jag åt varierat och kött, mejeriprodukter och allt sånt. Många har brist eller låga värden utan att veta om det, oavsett kost. Det är helt enkelt för att vi tvättar maten för noga nu för tiden. B12 finns naturligt i jorden.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-04-17 09:08 #11 av: Annielle

Det beror även på ens mage/tarm om man kan ta upp det bra eller inte.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-04-17 09:49 #12 av: Skymning

Tack för svaren. Glad

Och B12 brist hos en köttätare är nog snarare problem med upptaget än att det inte finns i maten, för det behövs inte mycket kött för att få i sig flera hundra procent av det dagliga behovet.

Men det är ju bra att det finns tillskott så att en vegansk livsstil kan fungera utan att man bli sjuk. 

Anmäl
2017-04-17 10:37 #13 av: Smultronfia

#13 det är det inte som vegan heller om man har tex berikad mjölk m.m. så kommer man rätt lätt upp i flera 100%. Men som sagt beror ju på hur bra man sen tar upp det i kroppen. Men att kolla sina b12 värden nån gång kan vara bra för alla oavsett kostval.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.