Annons:
Etiketthälsa
Läst 1026 ggr
inteprecis
4/12/17, 3:51 PM

Tips på B12-tillskott?

Finns det någon vänlig själv där ute som har tips på bra B12-tillskott (i form av tabletter el dyl)? Letar efter ett tillskott som inte innehåller cyanokobalamin (då jag helt enkelt vill bespara min kropp besväret att rensa ut cyano-grupperna). Vill helst också att mängden i varje tablett ska ligga på något mer blygsamt än 400% av rekommenderat dagligt intag, då alla jag sett ligger på mellan 400-600% av RDI. B-complex är självklart också okej. Tack på förhand för tips!

Annons:
2Sirius
4/12/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Apoteksgruppen han en "Multivitamin", just denna är förvisso specielt framtagen för aktiva Män, men det är ju inget som skadar kvinnor heller. I innehållsförteckningen så kunde jag inte hitta något med cyano… Vet inte hur det är med B-jäst, finns på hällsokost butiker.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
4/12/17, 6:46 PM
#2

Jag köper denna:

http://www.vitaminvaruhuset.se/holistic-b-12-sugtablett-100-st

Är ganska dålig på detta så vet inte om den motsvarar dina krav men den verkar inte innehålla cyanokobalamin.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
4/12/17, 6:50 PM
#3

Själv kör jag på näringsjäst med b12 samt havredryck som också innehåller b12.

inteprecis
4/12/17, 10:47 PM
#4

#2: Den från holistic har en bra typ av kobalamin men innehåller (enligt sidan du länkade) 4000 ggr rekommenderad mängd, vilket skulle bli lite för mycket för mig som ändå dricker berikad växtmjölk osv. #1: Jag äter för nuvarande apotekgruppens vego-multivitamin men den innehåller cyanokobalamin och dessutom många andra vitaminer som jag inte har brist på. #3: B-jäst kan nog vara en bra idé att kika på, får lära mig att digga smaken helt enkelt.

veggie4every1
4/12/17, 11:32 PM
#5

Jag använder för det mesta Devas B12 som innehåller metylcobalamin. Jag tar ett par tabletter i veckan nu för tiden. I början tog jag varje dag, men är fulltankad med B12 nu efter några år så det behövs inte längre.

http://veganlife.nordicshops.com/mobile/product.html?product_id=187&category_id=4

Att det är så höga halter i tillskotten beror ju på att vi inte tar upp mer än en bråkdel av det. 

Jag skulle nog oroa mig mer för en eventuell brist än för hög dos. Man vill inte dra på sig B12 brist, du vet säkert hur problematiskt det kan bli för hälsan🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
4/13/17, 8:31 AM
#6

Jag använder vegancertifierade B12 organic spray från Mykinds organics (Garden of life). Innehåller methylcobalamin och en massa grönsaksjuicer, men inga syntetiska smaker eller sötningsmedel, enligt vad som står på förpackningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
AilyAdams
4/16/17, 4:56 PM
#7

Finns det inget annat sätt att få i sig B12 än kosttillskott?

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annielle
4/16/17, 8:53 PM
#8

#7

Tyvärr inte som Vegan nu för tiden, förr möjligtvis när man fick i sig det via jorden på ett helt annat sätt, men är inte säker på att det gick ens då att få i sig tillräckligt av om man bara åt växtbaserat.

Spirulina talas det om ibland, men det innehåller så pass små mämgder och dessutom svårtillgängligt för kroppen att ta upp tyvärr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Smultronfia
4/16/17, 10:08 PM
#9

Många som äter kött har också b12 brist. Så att äta en köttbaserad kost betyder inte att man automatiskt får i sig tillräckligt.

vendelay
4/16/17, 11:16 PM
#10

#9 Mycket viktig poäng. Jag fick B12-brist som köttätare fastän jag åt varierat och kött, mejeriprodukter och allt sånt. Många har brist eller låga värden utan att veta om det, oavsett kost. Det är helt enkelt för att vi tvättar maten för noga nu för tiden. B12 finns naturligt i jorden.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
4/17/17, 9:08 AM
#11

Det beror även på ens mage/tarm om man kan ta upp det bra eller inte.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

AilyAdams
4/17/17, 9:49 AM
#12

Tack för svaren. 🙂

Och B12 brist hos en köttätare är nog snarare problem med upptaget än att det inte finns i maten, för det behövs inte mycket kött för att få i sig flera hundra procent av det dagliga behovet.

Men det är ju bra att det finns tillskott så att en vegansk livsstil kan fungera utan att man bli sjuk.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Smultronfia
4/17/17, 10:37 AM
#13

#13 det är det inte som Vegan heller om man har tex berikad mjölk m.m. så kommer man rätt lätt upp i flera 100%. Men som sagt beror ju på hur bra man sen tar upp det i kroppen. Men att kolla sina b12 värden nån gång kan vara bra för alla oavsett kostval.

Annons:
Smultronfia
4/17/17, 10:37 AM
#14

Skulle stå #12 :)

Upp till toppen
Annons: