Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1327 ggr
Niseeu
2017-04-13 01:13

Blev dömd för olaga intrång.

Det var på juldagen 2015 som Jessica bestämde sig för att besöka en bondgård. Platsen blev en grisfarm där hon hade förväntat sig få se grisar utomhus för att ta bilder. Men det blev inte alls som hon hade tänkt sig. När Jessica kom fram till grisfarmen verkade det som att något inte stod rätt till. När hon stod utanför hörde hon intensiva skrik, som om någon led. Dörren var olåst, och Jessica gick in i stallet för att se vad som pågick där och mötte skrikande, trängandes kultingar som levde på trånga utrymmen, döende grisar och en kulting som satt fast i spaltgolvet. Några var även döda. Jessica blev dömd i domstol för olaga intrång och fick böter på 2000kr hennes vän startade en insamling på facebook och på en halvtimme hade man kommit upp i summan! (kolla gärna in hennes Youtube kanal Vegan i sverige) http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/881904-jessica-26-avslojade-djurplageriet-nu-doms-hon http://www.expressen.se/nyheter/jessica-atalad-for-att-hon-filmade-doende-grisar/ Vad tycker ni om det här? Jag vill endast att veganer kommenterar.

Annons:
veggie4every1
2017-04-13 02:12
#1

Jag upplever att media verkar ganska positiva till Jessica, vilket är glatt förvånande och förhoppningsvis ett gott tecken. Det känns som att den här historien hade varit mera vinklad till köttindustrins fördel för några år sedan. 

Dock så vill jag uppmuntra till att förespråka veganism på lagligt sätt, vilket Jessica också gör i vanliga fall 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Niseeu
2017-04-13 02:45
#2

Här är Intervjun med Magdalena Bostedt, länsveterinär vid Länsstyrelsen i Västmanland hon försvara bonden i hela intervjun och anser att bonden inte begått något brott? hon kommer med konstiga kommentar som att man egentligen önskar att en sugga endast ska få 12 till 13 normal stora grisar i varje kull när kött industrin i själva värket strävar efter att få upp till 20 kultingar i varje kull och använder uttryck som om man prickar suggan väl kan hon få upp mot 20 kultingar? Magdalena säger även att eftersom vissa suggor kan få upp mot 20 kultingar blir alla inte livsdugliga ändå strävar man efter att suggorna ska få så många kulltingar och det är också väldigt vanligt? Hon säger också att det är helt normalt att suggan ligger ihjäl halva sin kull? nej usch vad iskallt. här är intervjun http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/lansveterinaren-grisbonden-har-inte-gjort-nagot-fel ( inlägget kanske inte är jätte väl formulerat men jag är ganska trött) #1 Jag tycker att Jessica är fin människa som står upp för alla djur och gör ett bra jobb med sin Youtube kanal och förespråkar veganism på ett bra sätt. För mig så är det självklart att den rätta vägen att förespråka veganism är den lagliga vägen. Jag upplever också som att jessica verkat få bra respons från media och det är positivt.

TicTac
2017-04-13 09:53
#3

Hon har ju begått ett brott och det är det hon döms för förmodar jag. Sen borde ju bonden också bli åtalad, men för ett annat brott och en annan rättegång som inte har med den här tjejen att göra.

Sen angående djurhållningen, så är den vidrig hur man än ser på den…


You'll never walk alone

veggie4every1
2017-04-13 13:41
#4

#3 Ja man tycker det, men enligt etologen som hördes på rättegången är det så här det vanligen ser ut i grisproduktion och en djurskyddsinspektör skulle godkänna förhållandena. 

Så det går inte att åtala den här bonden för något som de flesta andra bönder också gör.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smultronfia
2017-04-13 15:35
#5

Det är så tragiskt. Och helt sjukt att det anses vara normalt och ok. Man önskar att det fanns en maskin så folk kunde uppleva rädsla och alla andra hemska känslor som dessa stackars djur känner. Så kanske de skulle ändra på det. Fy vad arg och ledsen man blir.

Upp till toppen
Annons: