Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 694 ggr
veggie4every1
4/18/17, 12:03 PM

Bra hemmagjord deo

Jag brukar inte göra hemmagjorda hygienprodukter, men jag vill ha en deo med så lite ingredienser som möjligt och givetvis utan kemikalier och aluminium. Så jag bestämde mig för att prova.

Så här gjorde jag: 

Ta lika delar av varje, jag tog 0.5 dl (nästa gång gör jag mera).

Kokosolja

Potatismjöl

Bikarbonat

Smält kokosolja i ett vattenbad och vispa i bikarbonat och potatismjöl.

Man kan doftsätta med några droppar eterisk olja, jag tog fem droppar nejlika.

Häll upp i en liten glasburk och låt stelna i kylen.

Man smörjer in en liten mängd och på mig fungerar det perfekt. Inget kladd och fräsch hela dagen 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Smultronfia
4/18/17, 1:34 PM
#1

Kul! Tack för tipset. Jag har också funderat på att göra egen.

sp0ngeb0b
4/18/17, 4:26 PM
#2

Spännande, det kanske man får prova.

Hur är det med hållbarheten, vet du det?
Och vet du om det är billigare jämfört med att köpa deo?

veggie4every1
4/18/17, 6:19 PM
#3

#2 Nej, jag vet inte riktigt hur länge den håller sig, men kan tänka mig minst så länge som hållbarheten på kokosoljan för de andra ingredienserna håller ju i stort sett hur länge som helst. Min kokosolja har ett utgångsdatum 25/1 2019 🙂

Potatismjöl och bikarbonat är jättebilliga produkter. Min kokosolja kostar 49 kr för 500 ml, så det blir säkert mycket billigare att göra egen. Jag tog ju samma olja som jag använder till matlagning, så min är neutral. Men annars vore det kanske trevligt med en olja som doftar kokos 🙂

Det märks knappast att jag har använt den, så den verkar superdryg. Får se hur länge den räcker, tippar på flera månader.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
4/18/17, 7:58 PM
#4

Här kommer en pinsam fråga men hur mycket svettas du? 😛 Jag är en ganska svettig person nämligen. Har tänkt göra egen deo men har aldrig blivit av för jag är rädd att det inte ska funka lika bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
4/18/17, 9:45 PM
#5

#4 Jag svettas inte så jättemycket, så om du svettas mycket och behöver en starkare antiperspirant så kanske du blir besviken på den här. 

Men har du ingredienserna hemma så prova, man gör den på 10 minuter 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
4/18/17, 10:22 PM
#6

#5 Jag får väl lov att testa någon gång!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Annielle
4/20/17, 7:59 PM
#7

Har också gjort en med samma ingredienser (för några år sedan)fast med kokosolja med doften/smaken kvar och eterisk olja av ylang ylang, jättedryg, väldoftande och fungerade hur bra som helst…

Fast jag har insett att jag inte behöver någon deo, har aldrig varit den som luktar även om jag kan svettas en hel del ibland, så hur den fungerar på de som luktar rejält kan jag ju inte uttala mig om.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: