Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1044 ggr
Kasp
2017-04-25 23:06

Lite frågor

Det känns lite enformigt med mestadels gryn och bönor och linser fast det är gott och för närvarande har jag iallfall råd att äta det. Får man i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler? Protein? Hämmar inte fyteinsyran mycket av upptag eller spelar det inte så stor roll? Tycker ibland att det är svårt att hitta på mat. Har också väldigt begränsad matbudget. Dela gärna med er av goda, nyttiga recept. Billiga. Har för mig blivit mycket gryn (ex bovete) med bönor till. Känns svårt att variera men gör jag typ bönbiffar så är det typ samma innehåll så känns inte så varierat direkt.. Skriv gärna vad ni äter och dela med er av recept och tips. Och lite tips på mellanmål.

Annons:
veggie4every1
2017-04-26 12:20
#1

Du kanske kan få lite tips i den här tråden🙂

http://vegan.ifokus.se/discussions/56c36c7dce12c465c5006ca5-billiga-veckan-pa-youtube-vegankost

En god tomatsås som jag brukar göra: 2-3 kartonger med krossade tomater, ett par matskedar tomatpure, torkad basilika, oregano, rosmarin, svart peppar, salt. En krossad vitlöksklyfta, liten majsburk, liten champinjonburk, en kartong kikärtor, några oliver, ett par hackade lökar, fryst spenat eller plockad kirskål. 

Jättegott på pasta som ju inte kostar många kronor och man kan variera såsen efter smak och behag. Räcker ett par dagar eller längre också🙂

Bönor, linser och gryn är jättebra mat, men det är alltid bra att variera sig och inte bara äta samma mat dag efter dag en längre tid.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-04-26 16:07
#2

Testa att googla på "vegan student" eller bara "billig vegan" / "cheap vegan" så kommer det miljoner tips på recept som är billiga och bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kasp
2017-04-26 19:56
#3

Tack så mycket för respons. :) tar tacksamt emot fler svar på mina frågor och skriv väldigt gärna fler recept. Tomatsås och kikärtor älskar jag, men äter inte pasta eller ris. Precis baljväxter och fullkorn är bra, men om jag inte skulle äta det vad kan man äta då? Det är dyrt med ex vegobiffar och att göra dem själv är ju typ samma som att äta bönorna direkt, bara mindre jobb. ;)

sp0ngeb0b
2017-04-27 18:07
#4

Potatis??? Bästa livsmedlet som finns, det är så gott och passar till typ allt. Även typ alla andra rotfrukter. Har inte helt stenkoll på vad olika livsmedel kostar, då jag inte betalar min mat själv än men har väl ett litet hum i alla fall. Rotfrukter är väl generellt billigt och SÅÅ gott. Äter det hela tiden. Potatis, morot, lök, rödbeta, palsternacka osv. Går att ha i ugnen, steka, göra mos, osv. Jag äter inte baljväxter, utan brukar i stället äta rotfrukter, grönsaker och ibland quinoa, nötter och frön men det är nog inte särskilt billigt.

En sak som jag gillar att göra är att steka upp massa olika grönsaker och rotfrukter i små bitar, blanda i lite krossade tomater eller tacosås och massor med kryddor. Det ska inte bli en sås, utan bara lite geggigt typ. Brukar krydda med paprika, spiskummin, lökpulver, vitlökspulver, chili, salt och peppar. 

Om du fortfarande vill äta baljväxter kan du ju göra lite roliga soppor kanske? Rotfrukter, grönsaker och baljväxter, vatten och kryddor. Koka det tills allt är mjukt och mixa det om du vill. Mixar du det så märker du ju inte baljväxterna så blir det inte riktigt samma sak 😉

Kasp
2017-04-27 23:29
#5

Potatis har ju blivit lite svartmålad känner jag och det har påverkat mig. Är inte potatis ganska näringsfattig? Håller med om att rotfrukter är gott! Älskar rotselleri och rödbetor, även morötter är gott. Fast jag älskar baljväxter så jag vill gärna märka dem. :) har du inte svårt att få i dig protein om du mest äter grönsaker och rotfrukter? Soppor är gott men vill gärna ha något mer matigt och tuggit. Din "gegga" lät väldigt smaskig. Alla recept är välkomna. :)

[Tänkpådet]
2017-04-28 07:04
#6

Du äter varken ris, pasta eller potatis?

Annons:
veggie4every1
2017-04-28 13:53
#7

#5 Potatis är väldigt bra mat, billig och enkel att variera. Tänk så mycket man kan ha potatis till, mos, gratäng, ugnsbakad, pommes, kokt, stekt som potatissallad etc.

Men det är ju underbart att du älskar baljväxter, inte sällan att man hör tvärtom 😃

Men använd potatis att variera med, det är ju så gott och nyttigt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kasp
2017-04-28 20:06
#8

6 nix 7 potatis har ju fått väldigt dåligt rykte i media så det kanske är därför jag blivit lite anti det. Men den är alltså nyttig?

veggie4every1
2017-04-28 23:37
#9

#8 Potatis är nyttig, billig och bra mat och du kan ju variera massor. Perfekt till dina baljväxter 🙂

Lite om potatis och vad den innehåller: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=48

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
2017-04-30 08:31
#10

#5 Nu sitter jag inte och räknar antal gram protein eller så, men nej jag tror inte det är något problem. Jag försöker äta quinoa, frön och nötter som är proteinrikt, men allt man äter innehåller ju mer eller mindre protein så. 🙂 Enligt diverse källor jag stött på är proteinbrist inget problem oavsett vad man äter, så länge man äter tillräckligt mycket.

Upp till toppen
Annons: