Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1137 ggr
Halvdansken
4/26/17, 4:42 PM

Monokulturer fördärvar jorden.

Hur reagerar ni veganer på en film som det här? Det talas ju mycket om att en vegansk/vegeteriansk kost kan rädda jordens beolkning, men kan den det? Det finns kanske stora problem också?
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1

Jadå - jag är fullt medveten om att jag får kritik, men ändå - vad säger ni?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
unbreakable8
4/26/17, 5:03 PM
#1

Jo då, finns stora problem. Om världen vore vegetarisk.. vad gör vi då av djuren?  Aborter?  Det är väl minst lika illa som att äta djuren enligt veganer. Det är viktigt att marken blir trampad och avbetad av både kor och får.

Om man bara "tar hand om djuren och kelar med dom och tar hand om dom" får dom inte fortplanta sig mer? Om dom får forplanta sig…. , vad gör ni av dess avkommor som multipliceras?

unbreakable8
4/26/17, 5:05 PM
#2

Angående "markpackning" är bara BS .. Det har ju bara att göra med att det blir svårare att odla för dom som livnär sig på odling.  Då får vi massodling där traktorerna själva blir problemet för att odlingen inte går bra. Pengagirighet där också, som i många andra fall.

unbreakable8
4/26/17, 5:07 PM
#3

Jag är förresten inte Vegan. Jag äter gärna djur, så längre det inte är massproduktion eller tortyr på något sätt. ( det kämpar jag emot)  Jag köper hem kött från svenska privata gårdar för jag vill stödja den svenska naturliga köttproduktionen, vilket även gäller ägg och mjölk. Sen kan ni hata och hota mig hur mycket ni vill :)

unbreakable8
4/26/17, 5:24 PM
#4

Väntar på att bli manglad av veganer eller få hot.

veggie4every1
4/26/17, 6:23 PM
#5

#4 Det är nog ingen som hatar dig för det du gör emot djuren, för ett antal år sedan så tänkte jag ungefär i samma banor som dig. Nu har jag kommit till insikt att det är moraliskt fel att förtrycka, utnyttja och döda andra individer på grund av den art de tillhör när jag inte alls behöver.

Hot lär du inte få på den här sajten, det känns som att du tar för givet att få det bemötandet, varför då?

Att hata och hota tycker jag inte är något man bör lägga energi på. Hat, hot, våld, förtryck och förakt mot andra individer är istället en del av problemet som vi kämpar emot.

Det spelar dock ingen roll om du utnyttjar och dödar svenska djur eller utländska djur, det är lika fel ändå och djurskyddsnationalism går inte hem här.

#0 Tack för länken. Jag har tänkt att se programmet, det ska bli intressant. 

Utan att ha sett programmet är dock min spontana tanke att det här är ett stort problem idag i den icke-veganska världen. Så veganism verkar inte vara problemet idag, då vi är försvinnande få ännu så länge.

Men det ska bli intressant att se det 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
4/26/17, 6:47 PM
#6

Filmen var riktigt bra och informativ. Monokulturer är aldrig bra dels för att det förstör jorden pga av det kräver mer konstgödsel och pest/herbicider. Dels för att nematoder, parasiter och svampar förökar sig.

Det jag hävdat bekräftade ju filmen. Vi behöver djurhållning för att kunna odla vegetarisk mat. Utan naturlig gödsel och vallinslag så förstör vi jorden. Men naturlig gödsel och vallinslag kan vi bibehålla och men perenna grödor kanske istället bygga upp mullhalterna….

Annons:
[Tänkpådet]
4/26/17, 8:41 PM
#7

#0 jag hann bara se på halva men jag hann se att dom gav kritik till konstgödsel och ett ensidigt odlande och för lite biomassa. är verkligen inte kunnig i ämnet men det finns veganska odlingsalternativ, såsom att alternera med grödor som ger tillbaka näring till jorden, människogödsel och även biomassa från våra komposter… som sagt inte alls kunnig men det är alternativ som jag förstår fungerar… jag antar också att konstgödsel ev. skulle kunna användas sparsamt emellanåt ihop med dom andra metoderna…

Gen
4/26/17, 9:05 PM
#8

Att det ska vara så svårt att förstå att djur (vare sig de är människor eller ej) inte producerar kväve, fosfor eller kalium. Veganism är en central del i lösningen på det här problemet då djuren slösar bort kalorierna som vi istället kan tillgodogöra oss från skördarna direkt. På sin höjd kan djur transportera fosfor från en plats till en annan. Genom "mulen" som en frekvent skribent här inne uttrycker det. Men om man på allvar tror att det kan konkurrera med gruvproduktionen har man inte förstått magnituden av problemet. Att sluta kretsloppet är enda lösningen och djur är inte en del av det så länge människan äter dem och bajset från människan inte återförs. Det kommer alltid vara effektivare att inte äta djuren alls.

landsbygdsbo
4/26/17, 10:47 PM
#9

# 8

1 Fosfor i gruvor och guano är en ändlig resurs vi når peak om inte alltför många år.

2 Att sluta kretsloppet innebär att man tar mull i form av vall, mixar den med vatten i en förädlingsanläggning som dessutom producerar högvärdiga livsmedel. Vilket gör att även små brukningsenheter kan bli i det närmaste självförsörjande i  passande områden.

3 Din effektivitet är bara effektiv på de bästa jordarna,  på övriga marken kan endast mulen exploatera, den eller skogen.

4 Att producera kött i stora industrialiserade enheter håller inte i längden. Lösningen är att bannlysa antibiotikan i animalieproduktionen..då går det inte att ha för täta enheter.

5 Den moraliska aspekten. Det är den enda jag inte kan argumentera emot. Varför? jo därför att det är ett individuellt beslut.  Och jag stöder och har alltid stött det fria valet. Så väljer majoriteten av vi ska ha kött på våra tallrikar så stöder jag det.

Själv äter jag kött och kommer att fortsätta med det.

Upp till toppen
Annons: