Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganprat

Många anmälningar mot Arlas kampanj

2017-05-09 21:54 #0 av: veggie4every1

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/05/09/anmalningsvag-mot-arlas-kampanj/

Tummen upp

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-05-09 22:04 #1 av: Smultronfia

Skönt att folk bryr sig och att de får motstånd. Helt sjukt att de kan säga att de är arbetskamrater. Tror ingen skulle vilja jobba där om de fick välja. Tyvärr får inte korna det valet.

Anmäl
2017-05-09 22:31 #2 av: Gen

Jag tänker mig att arla och mjölklobbyn har börjat jobba som SD. Att det är en medveten del i marknadsföringen att använda ilska som verktyg att nå ut. Att de räknar med provokation.

ilska har blivit ett av de absolut mest effektiva känslorna att spela på för att få spridning. Motståndarna blir på det sättet en del i marknadsföringen, i reklamkampanjen. Frivilliga medarbetare. Varje gång man delar ett inlägg, eller rent av anmäler en kampanj, och det får spridning, så hjälper man företaget. Även om man kommenterar hur sjukt det är, och man har goda intentioner så blir man en del av reklamkampanjen när man ger synlighet åt dessa förtryckande organisationer. Det är en avvägning såklart, man måste diskutera sakfrågor, men arlaloggan ska i princip aldrig spridas, oavsett sammanhang. Tystnad är död.

Anmäl
2017-05-09 23:10 #3 av: veggie4every1

#2 Ja, det låter ju som en fuling de skulle kunna göra. Jag har inte tänkt i de banorna, men det låter fullt möjligt.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-05-09 23:43 #4 av: Gen

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/what-emotion-goes-viral-fastest-180950182/

Allt mer handlar om spridning. Som aktivist kan man tänka på detta för att bättre nå ut. Dystra budskap är inaktiverande. Ilska (som ex bottnar i orättvisor) är aktiverande; förundran, glädje och känsla av förståelse är också aktiverande. Försök slå an på dessa känslor i kommunikation kring djurrätt och veganism, och luras inte in i spiraler när andra försöker få dig att sprida deras hatiska budskap med din ilska.

Anmäl
2017-05-10 00:34 #5 av: veggie4every1

#4 Intressant artikel och definitivt något att hålla i tankarna!

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-05-10 07:54 #6 av: TicTac

Meh... Jag känner mig som en slav på mitt jobb ibland, men jag har åtminstone valt det själv...

Men som sagts, provocation är också ett sätt att nå ut. Ledsen

Anmäl
2017-05-10 13:02 #7 av: veggie4every1

#6 Ja, precis, vi är ändå i en annan situation än djuren. 

Visst har många människor det svårt och jobbigt, men jag tror att djuren på väg till slakteriet eller instängda i sina fängelser med hjärtesorg skulle byta med oss på direkten.

Att kalla djuren för arbetskamrater visar föraktet man hyser för deras verkliga situation. 

Ja, provokation är ett sätt att nå ut och det skulle inte förvåna mig att de tänker så. 

Dock som jag ser det så kan veganism åka snålskjuts med att nå ut där också, så det är en avvägning som Gen säger. 

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-05-10 16:50 #8 av: TicTac

#7 Ja, att hoppa på den här typen av reklam ger en möjlighet att nå ut till fler hur fel det faktiskt är.

Och jag har svårt att tro att de får fler mjölkdrickare genom sin reklam ändå, för  mjölk är ju inte ens särskilt gott, när man varit utan det ett längre tag... Tro mig, jag vet. Förskräckt
Dessutom är möjlk något de flesta växer upp med och vänjs till att dricka. Jag har svårt att tänka mig någon i vuxen ålder plötsligt för för sig att dricka mjölk för första gången när de ser den här typen av reklam... Funderar

Anmäl
2017-05-10 17:11 #9 av: Smultronfia

Problemet är att man försöker att få folk att tänka att korna har det bra. De får ju en mening med livet, en arbetsuppgift och de mår ju bra hos bonden. Man försöker att normalisera det så folk ser det som en självklar sak.

Nu när alternativen "växer" fram :) och växtmjölk faktiskt säljer väldigt bra så börjar de få problem. Blir inte bättre av alla cancer larm och övriga sjukdomar som kan kopplas till mjölk.

Jag hoppas att det snart är slut på vanlig mjölk och att korna får sluta vara slavar.

Anmäl
2017-05-10 17:30 #10 av: Dex

Ja, många börjar ju bry sig om hur djur har det och behandlas och då hakar dom på och utnyttjar det i reklamen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.