Annons:
Etikettveganprat
Läst 1062 ggr
veggie4every1
2017-05-09 21:54

Många anmälningar mot Arlas kampanj

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Smultronfia
2017-05-09 22:04
#1

Skönt att folk bryr sig och att de får motstånd. Helt sjukt att de kan säga att de är arbetskamrater. Tror ingen skulle vilja jobba där om de fick välja. Tyvärr får inte korna det valet.

Gen
2017-05-09 22:31
#2

Jag tänker mig att arla och mjölklobbyn har börjat jobba som SD. Att det är en medveten del i marknadsföringen att använda ilska som verktyg att nå ut. Att de räknar med provokation. ilska har blivit ett av de absolut mest effektiva känslorna att spela på för att få spridning. Motståndarna blir på det sättet en del i marknadsföringen, i reklamkampanjen. Frivilliga Medarbetare. Varje gång man delar ett inlägg, eller rent av anmäler en kampanj, och det får spridning, så hjälper man företaget. Även om man kommenterar hur sjukt det är, och man har goda intentioner så blir man en del av reklamkampanjen när man ger synlighet åt dessa förtryckande organisationer. Det är en avvägning såklart, man måste diskutera sakfrågor, men arlaloggan ska i princip aldrig spridas, oavsett sammanhang. Tystnad är död.

veggie4every1
2017-05-09 23:10
#3

#2 Ja, det låter ju som en fuling de skulle kunna göra. Jag har inte tänkt i de banorna, men det låter fullt möjligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2017-05-09 23:43
#4

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/what-emotion-goes-viral-fastest-180950182/ Allt mer handlar om spridning. Som aktivist kan man tänka på detta för att bättre nå ut. Dystra budskap är inaktiverande. Ilska (som ex bottnar i orättvisor) är aktiverande; förundran, glädje och känsla av förståelse är också aktiverande. Försök slå an på dessa känslor i kommunikation kring djurrätt och veganism, och luras inte in i spiraler när andra försöker få dig att sprida deras hatiska budskap med din ilska.

veggie4every1
2017-05-10 00:34
#5

#4 Intressant artikel och definitivt något att hålla i tankarna!

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2017-05-10 07:54
#6

Meh… Jag känner mig som en slav på mitt jobb ibland, men jag har åtminstone valt det själv…

Men som sagts, provocation är också ett sätt att nå ut. 😕


You'll never walk alone

Annons:
veggie4every1
2017-05-10 13:02
#7

#6 Ja, precis, vi är ändå i en annan situation än djuren. 

Visst har många människor det svårt och jobbigt, men jag tror att djuren på väg till slakteriet eller instängda i sina fängelser med hjärtesorg skulle byta med oss på direkten.

Att kalla djuren för arbetskamrater visar föraktet man hyser för deras verkliga situation. 

Ja, provokation är ett sätt att nå ut och det skulle inte förvåna mig att de tänker så. 

Dock som jag ser det så kan veganism åka snålskjuts med att nå ut där också, så det är en avvägning som Gen säger.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2017-05-10 16:50
#8

#7 Ja, att hoppa på den här typen av reklam ger en möjlighet att nå ut till fler hur fel det faktiskt är.

Och jag har svårt att tro att de får fler mjölkdrickare genom sin reklam ändå, för  mjölk är ju inte ens särskilt gott, när man varit utan det ett längre tag… Tro mig, jag vet. 😮
Dessutom är möjlk något de flesta växer upp med och vänjs till att dricka. Jag har svårt att tänka mig någon i vuxen ålder plötsligt för för sig att dricka mjölk för första gången när de ser den här typen av reklam… 🤔


You'll never walk alone

Smultronfia
2017-05-10 17:11
#9

Problemet är att man försöker att få folk att tänka att korna har det bra. De får ju en mening med livet, en arbetsuppgift och de mår ju bra hos bonden. Man försöker att normalisera det så folk ser det som en självklar sak. Nu när alternativen "växer" fram :) och växtmjölk faktiskt säljer väldigt bra så börjar de få problem. Blir inte bättre av alla cancer larm och övriga sjukdomar som kan kopplas till mjölk. Jag hoppas att det snart är slut på vanlig mjölk och att korna får sluta vara slavar.

Dex
2017-05-10 17:30
#10

Ja, många börjar ju bry sig om hur djur har det och behandlas och då hakar dom på och utnyttjar det i reklamen.

TicTac
2017-05-10 22:00
#11

Så klart. Jag tänkte inte så lång, förmodligen för att jag inte ser att de har det bra… 😐


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: