Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganprat

Veganska bilar!

2017-05-18 15:15 #0 av: vendelay

Vet du att det kan behövas hud från TJUGO djur för en enda bil i form av säten och inredning? Tur att det finns alternativ - och fler alternativ dyker upp! 

http://www.vegokoll.se/2017-05-16/bilar-for-oss-som-ratar-lader

"De innovativa biltillverkarna från Tesla har redan tagit fram alternativ för oss som inte vill sitta på någons skinn! Nu överväger Bentley att följa deras fotspår och ta fram djurvänliga alternativ. Och eftersom en bil med lädersits och inredning kan kräva så mycket som hud från 20 djur, så kan det här ha märkbar effekt på lädermarknaden."

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-18 16:06 #1 av: Odd

En fråga av ren nyfikenhet, räknas fossila bränslen som veganskt?

Anmäl
2017-05-18 16:56 #2 av: TicTac

#1 Ja

Anmäl
2017-05-18 18:22 #3 av: veggie4every1

Sådan tur att min bil har tygsäten. Det finns ju animalier i däcken och säkert i något annat också, men det är ju skönt ändå att slippa sätta sig på någons skinn.

Undra om de veganska bilarna kommer att ha veganska däck, eller om det mest är inredningen som är vegansk?

Bra om det här har en märkbar effekt på lädermarknaden Tummen upp

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-05-18 18:51 #4 av: sp0ngeb0b

Men usch! Storgråter Min bil har också tygsäten, men övriga detaljer kan mycket väl vara av läder (t.ex. tyget runt växelspaken men det är ju som "tur" är inte lika mycket). Har alltid avskytt skinnsäten för att det helt enkelt är sjukt obekvämt. Speciellt på sommaren när man fastnar med låren om man har shorts, plus att de blir jättevarma om de är svarta Brustet hjärta 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-05-18 22:18 #5 av: veggie4every1

#4 Jag håller med dig, har aldrig gillat att sitta på skinn. 

Förr var det ju väldigt poppis med skinnsoffor och jag minns hur obehagligt det kändes när man fastnade och kalla var de att sitta på med bara ben.

Jag hoppas att det har gått ur modet nu...Looser

Anmäl
2017-05-19 07:53 #6 av: Smultronfia

Bara hoppas att det sen kommer till vanlig konsument också. Biltillverkarna Tesla och Bentley är ju i miljon klassen.

Anmäl
2017-05-19 10:30 #7 av: sp0ngeb0b

#5 Åh gud ja, mina föräldrar hade en jättestor hörnsoffa av skinn när jag var liten. Och soffor är ju nästan värre än bilsäten för jag sitter i alla fall ofta i soffan med mina pyjamasbyxor som är korta shorts. Inte nog med att det är obekvämt, tycker heller inte det är fint alls. Ledsen Tror tack och lov att det har gått ur modet mer eller mindre, tycker att alla soff-annonser bara har tygsoffor numera. Tummen upp

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-05-19 15:04 #8 av: Effie

Har inte alla bilmärken tygklädsel? Eller tyg/vinyl? Och skinnklädsel som tillval, om man nu vill ha det?

Vad finns det för animalier I däcken?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-05-19 18:55 #9 av: veggie4every1

#8 Det jag vet är stearinsyra som kan vara animaliskt. Dock så tror jag att Michelin har däck utan animalier. 

Så nästa gång det är dags för däck kan man välja det märket.

Anmäl
2017-05-23 01:35 #10 av: Schhh

Trodde det handlade om skumbilar, blev en smula besviken...

Anmäl
2017-05-23 08:57 #11 av: Smultronfia

#10 aw förstår att du blev besviken.

Anmäl
2017-05-23 11:32 #12 av: veggie4every1

#10 Haha, om ändå...Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.