Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Köttersättning

Veganska proteinkällor?

2017-05-18 23:30 #0 av: aktagrottman

Hejsan, jag söker efter naturliga proteinkällor alltså ärtor, böner linser och saker man själv kan göra hemma i köket Seitan. Osv
  Saken är att för min det får inget vara fabriks processat, utan allt skall gå att odla, skörda och tillreda i köket.

Det jag eg söker ersättning för är kött. Alltså köttfärs, köttbullar, korv.
För egen det äter jag linser, ärtor och så vidare utan problem men barnen är inte lika uppåt väggarna som jag. Så det är väl dom jag vill vinna över.
Så era bästa tips på köttiga ersättare, som man själv fixar i köket.

Anmäl
2017-05-18 23:48 #1 av: Tjohalia83

Jag tycker att olika matgryn (t.ex. mathavre/-korn) är väldigt gott att ersätta köttfärs med, till exempel till tacos. Bönbiffar/-bollar har gått väl hem här hemma, finns även recept på frö-/nötbollar att hitta på nätet som jag tänker att barn kan uppskatta även om de inte är så förtjusta i bönor. Hittar barnen någon favorit så kan man göra en stor sats och frysa in, så har man ett litet lager med snabbmat.

Mixern är ett bra verktyg för att lättare få linser och bönor att gå hem. En slät "linsfärssås" eller linssoppa går hem hos de flesta, även om jag själv gillar det bättre omixat. :)

Anmäl
2017-05-18 23:52 #2 av: veggie4every1

#0 Förutom de som du redan skrivit själv så finns bland annat quinoa, hampafrön, bovete, kikärtor, jordnötter och pumpafrön.

Du kan göra burgare,bollar och plättar med goda kryddor. Seitan kan nog vara något kanske för barnen, det är ju lite mer "köttigt" så att säga och man kan krydda det med vad man gillar.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-05-19 08:00 #3 av: Smultronfia

Dipsåser och bönröror är populärt här hemma. Då kan man ju ha grönsaker, bröd eller biffar, bollar att dippa med.
Brukar göra en dipp på mandelsmör som jag blandar ut med växtmjölk. Vill man ha kryddor i så kan man det men här hemma ska den gärna vara naturell.

Bönröra görs lätt genom att mixa bönor och sen har i lite vitlökspulver, peppar och kryddor om man vill.

Det tar tid att vänja barn vid nya saker men jag tycker det fungerar bra om man ställer fram och sen äter själv. Då vill de oftast har de med. Nyfikenheten är väldigt bra ibland :)

Anmäl
2017-05-19 10:41 #4 av: sp0ngeb0b

Jag äter inga sånna klassiska köttersättningar, och heller inga baljväxter för tillfället eftersom jag har en känslig mage. Så jag får skrapa ihop protein från alla möjliga livsmedel. Quinoa äter jag en hel del, det är gott både att ha som tillbehör till det mesta (typ som ris) eller att slänga ner i grytor. Nötter och frön är gott men det är också väldigt fett/kaloririkt och dyrt så man kan ju inte överkonsumera det. Men alla växter innehåller ju mer eller mindre protein, du kan ju googla så kan du säkert få upp någon form av lista på vilka som är mest proteinrika Glad

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-05-19 16:48 #5 av: synesthesia

Jag tycker själv att gröna linser att mycket lättare att äta "som de är", pga fastare konsistens. Så om du t.ex. testar att steka ihop gröna linser med en massa smaker som barnen tycker om så kanske det går lättare? Plus sås. Allt går väl att få ner med rätt mängd sås? :)

Annars finns det en massa olika recept på biffar och bollar där ute, beroende på vad du vill använda. Jag tycker att de flesta biffarna och bollarna blir godare med fröer eller nötter i, det blir mer tuggigt och mindre "mosigt". En skvätt (eller tre) av gluten-, kikärts- eller sojamjöl binder ihop och ger samtidigt lite mer protein. Annars så finns det en massa sidor där ute med veg*sk mat för kräsna barn, google har många svar.

Anmäl
2017-05-23 01:51 #6 av: Schhh

Någon som testat göra vegansk köttfärslimpa? I stil med dessa:

Vegetarisk köttfärslimpa (bas: svamp) 
Linsfärslimpa (bas: linser, valnötter)
Linsfärslimpa, engelskt recept (bas: linser, valnötter)

Alla de ingredienserna går ju knappast att odla själv men det är i alla fall "grundrecept". Huruvida de passar barn eller ens är goda är dock en annan femma. Så någon annan får väl svara på om det är ett alternativ. :D

Anmäl
2017-05-23 01:59 #7 av: Schhh

Jag brukar göra nötfärssås med 2 dl mandel, 1 dl cashewnötter och 1 dl solrosfrön som mixas till önskad tuggighet. Inte testat att blötlägga nötterna innan, men det funkar kanske om man vill ha det lite mjukare. Annars blöter jag dem med vatten direkt i stekpannan (färdigmixat). Sedan gör man en tomatsås på det. Går snabbt och kräver inga förberedelser. 

Anmäl
2017-05-25 20:50 #8 av: aktagrottman

Kommer definitivt testa allt detta. Känns bara så främmande att ha godis i maten...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.