Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Fisar

2017-05-27 22:44 #0 av: Kasp

Är det bara jag som har sprutt där bak? Det är väldigt pinsamt och besvärligt att känna att man behöver släppa väder jämt och ständigt, ibland kan de också bara smyga sig ut, låter inget men jag känner att det luktar. Genant. Är det någon annan som har samma problem?
Äter en del bönor och linser men annars är det väl svårt att till exempel få i sig tillräckligt med protein.. tycker dessutom att det är väldigt gott. Blötlägger och kokar alltid bönor själv, ofta blötlägger jag längre än vad som krävs och byter vatten osv.

Anmäl
2017-05-28 00:30 #1 av: veggie4every1

Jag har nog samma sprutt som alltid, märkte ingen skillnad när jag blev vegan. Dock var jag redan van vid bönor och linser från min tidigare blandkost så det kanske hjälpte.

Men det finns lite bra tips i länken och det är nog vanligt att man får lite sådana här problem i början. Hur länge har du ätit vegankost?

http://www.benditraw.com/blog/2016/3/28/newly-plant-based-how-to-fix-stomach-bloating

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-05-28 15:36 #2 av: Rheen

Då du äter mat, dricker du mycket mellan tuggorna?

Förut drack jag upp allt dricksvatten medan jag åt, så jag fick i mig väldigt mycket luft. Efter att ha läst ett inlägg om någon som tipsade om att spara drickandet tills efter all mat var uppäten provade jag på det, och min mage blev genast mycket bättre. Tummen upp

Anmäl
2017-05-28 21:17 #3 av: TicTac

Hmm... Kan inte säga att jag upplever mina fisar som ett problem. Skrattar

Anmäl
2017-05-30 16:14 #4 av: Kasp

Har ätit liknande kost rätt länge. Brukar också dricka vatten när jag ätit klart och inte medan jag äter, äter o Skå ganska långsamt och tuggar.
3. Hehe nej alltså mig gör det inget egentligen men vill inte utsatta andra för mina vädersläpp 😳

Anmäl
2017-05-30 19:11 #5 av: sp0ngeb0b

Har också en del mag/tarmproblem som yttrar sig på olika sätt, men jag har varit så i flera flera år och bara varit vegan i lite drygt 6 mån så kan inte precis påstå att det har något med det att göra. Men jag kan tycka att vissa livsmedel gör det värre. Kanske kan du prova dig fram och se om något funkar bättre eller sämre?

Angående protein behöver man ju faktiskt inte lika mycket som många tror. Om du inte tränar jättemycket tror jag du klarar dig utmärkt utan baljväxter Glad Annars finns ju proteintillskott av hampa, havre eller ris om det skulle behövas.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-05-30 20:59 #6 av: Mirre395

Alltså, jag har en väldigt känslig mage, så jag märkte ganska starkt av det när jag blev vegan. Det höll i sig i drygt 2 månader men nu är det som vanligt. Det tar nog lite tid att vänja sig, jag vet inte annars vad det kan vara.

Anmäl
2017-05-31 13:53 #7 av: Kasp

#5. Utan baljväxter blir det ju nästan inget protein alls.. :S Älskar bönor och linser också. Får dela ut klädnypor till alla i min omgivning. Mig stör det inte men skäms så mycket när jag känner att de slinker ut. Kan ibland inte knipa, alltså de låter då inte (oftast) men det luktar. :(

Anmäl
2017-05-31 14:29 #8 av: veggie4every1

#7 Ät baljväxter om du älskar dom, det är ju fantastiskt bra mat Glad

Dock finns det andra vegetabiliska proteinkällor om man nu skulle vilja undvika dom.

Tjaa, slinker de ut så är det väl bara då att se sig omkring, sniffa lite i luften och fråga oskyldigt vad det är som luktar...OskyldigSkrattarSkämtar

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-05-31 14:57 #9 av: sp0ngeb0b

#7 Nä, jag vet det blir ganska lite. Men det går absolut att få i sig tillräckligt, kolla i tråden jag skapade som heter "Hjälp med protein". Där finns massa tips på hur man kan få i sig protein utan baljväxter ifall du vill testa Tummen upp Jag älskar också bönor och linser, men jag kompromissar hellre bort dem om det innebär att min mage håller sig lugn. Tror det bara är att testa sig fram vad man tål och inte. Kan ju vara vad som helst. 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-05-31 18:38 #10 av: Smultronfia

Man kan ju alltid undvika de dagarna man vet att man ska vara väldigt social och inte kan gå undan och fisa. Och sen äta sånt som ger mer gaser de dagarna du är hemma i lugn och ro eller när man kanske har möjlighet att gå undan.

Anmäl
2017-06-01 17:31 #11 av: Niseeu

Jag brukar fisa like there's no tomorow men inte bryr jag mig om det! Det är dock på grund av en kronisk magsjukdom men det spelar egentligen ingen roll det är mänskligt alla gör det mer eller mindre och det är inget att skämmas för Skrattar

Det verkliga tecknet på intelligens är inte kunskap utan fantasi. Citat av Albert Einstein.

Värd för ätstörningar och mag & tarmsjukdomar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.