Annons:
Etikettvegankost
Läst 2119 ggr
sp0ngeb0b
2017-05-31 13:08

Vad gör jag för fel med mina biffar?

Alltså, jag har aldrig lyckats med veganska biffar. Har både följt recept och improviserat. Har gjort på bara bönor & kikärtor, bara grönsaker och även kombinationer. De blir alltid jättelösa och håller inte alls ihop när jag har stekt dem. Förutom grönsaker och baljväxter har jag i chiafrön och rivna morötter då jag läst att det ska binda bra. Och majsstärkelse för att göra det fastare, men det hjälper inte heller. Vissa gånger har jag velat göra bollar men eftersom de inte kan hålla formen får jag steka dem som biffar i stället. Det funkar att äta men vill ha ordentliga, fasta, hållbara biffar typ som dem man kan köpa i frysdisken. Det måste väl gå att göra själv?!

Snälla ge mig alla era tips 😭

Annons:
Smultronfia
2017-05-31 13:18
#1

Om man gör typ bönbiffar med så lite annat i som möjligt så blir de väldigt lösa. De man kan göra då istället för att steka dem är att köra dem i ugnen. Då får de en ordentlig yta. Sen när du vill äta dem så steker du dem då. För att få dem att binda bättre annars är att använda havregryn, havremjöl, bönmjöl(tex kikärtsmjöl), bovetemjöl m.m. Sen det bästa tipset är att göra smeten dagen innan så den får stå och svälla ordentligt. Det gör att den blir mycket fastare. Hoppas det hjälper lite.

veggie4every1
2017-05-31 13:33
#2

#1 Bra tips 👍

#0 Mina bönbiffar blev inte heller bra. Jag gör det aldrig nu för tiden utan äter bönorna i såser eller som de är istället. 

Men hoppas att det funkar för dig 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
2017-05-31 13:35
#3

#1 Testade att ha biffarna i ugnen en gång, då var det iofs inga baljväxter i utan endast grönsaker, men det hjälpte inte :( Ska testa de andra tipsen dock, tack!!

Carmarino
2017-05-31 13:42
#4

Har du testat Tareq Taylors recept på röda linsbiffar? Vad jag kunde se i programmet (Trädgårdstider) så höll de ihop väldigt bra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

sp0ngeb0b
2017-05-31 14:58
#5

#2 Grejen är att jag brukar äta såser, grytor och soppor hela tiden så vill gärna variera mig. Dessutom ÄLSKAR jag hamburgare och vill gärna kunna göra mina egna biffar. Men annars tycker jag det är enkelt och gott med såser 😃

#4 Det ska jag kolla in, tack så mycket!

hellah
2017-05-31 16:04
#6

Maizena brukar vi ha i linsbiffar. Har du provat att låta chiafröna dra i vätska några minuter innan du blandar i dem?

Annons:
sp0ngeb0b
2017-05-31 17:04
#7

#6 Det är maizena jag använder. Hur mycket tar du? Japp jag låter dem ligga i vatten en stund innan.

synesthesia
2017-05-31 17:33
#8

Önskar att jag skrev ner recepten de få gånger jag lyckats! Men, upprepar några tips du redan fått!

1. Gojsa ihop bönor och kryddar och allt du vill!
2. Mixa ner lite nötter eller solrosfrön för lite mer "crunch".
3. Ha i ris eller potatis OM du har färdigkokt liggandes! Ger konsistens utan att göra det "mjöligt" Om du inte har det så kanske du behöver ha i olja pga torrt!
4. Ös i mjöl! Kikärtmjöl är ju bra pga mer protein (mina biffar blir lätt annars minst 50% kolhydrater…), annars är havregryn också bra för konsistensen.  Har funderat på mannagryn, men inte testat, det sväller ju väldigt bra…  Men, ös i mjöl tills det ser ut som att det går att forma bra biffar.
5.  Om det är för torrt, ha i fett eller något! Ställ in i kylen och vänta så länge du orkar.
6. När du inte orkar vänta mer, forma till biffar och teststek i en panna om du orkar! Om de är för mosiga så släng in dem i ugnen så "torkar" de ut lite. Sen kan du frysa in och steka upp vid senare tillfälle.

7: BONUSTIPSET: När smeten svällt ett tag, forma till biffar och lägg in i kylen igen, gärna inslagna i plastfolie, men om du gillar miljön för mycket för att styckplasta in 20 biffar så går det säkert bra utan. Min oveganska svärmor gör så och de håller formen mycket bättre än mina (jag är lat i köket.)

sp0ngeb0b
2017-05-31 21:58
#9

#8 Tack så mycket för alla tipsen!! Det blir snart att testa igen 😃

hellah
2017-06-04 11:07
#10

Kanske 2-3msk maizena, till 4-5 dl mjukkokta gröna linser, samt 1-2 mosade potatisar. "Vår kokbok"s recept  med ägget utbytt

[Roe Deer]
2017-06-30 23:54
#11

Nu äter jag knappt biffar längre då jag älskar bönorna som de är ^^ men nog har jag allt BIFFAT massor förut och då utan både mjöl och annat "bindemedel". Mitt knep är TÅLAMOD. Mixa exempelvis bönor med spenat, morot eller varför inte en annan typ av böna, ja vad som helst egentligen i böna/grönsaksväg i en bunke. Tillsätt kryddor och olja. Klicka ut dessa i plättar och ha först hög värme som du sedan sänker. Peta liksom kanterna inåt så att plätten blir "högre" och stadigare allteftersom. Vänd dem trots de faller sönder och håll på så. Till slut sätter de till sig :) Alternativt kan du låta smeten stå i kylen en kvart innan du steker.

Upp till toppen
Annons: