Annons:
Etikettvegankost
Läst 817 ggr
[zero]
6/10/17, 5:23 PM

Tips på såser

Hej.

Tänkte köra en månad med att käka så "rent" som möjligt utan så mycket processad mat (dock inte raw).

Så jag skulle önska lite tips på just såser att göra själv som inte innehåller olja,tillsatt socker,sojaprodukter eller liknande.
Något recept på god mat i det stuket är naturligtvis också varmt välkommet :)

Annons:
Gen
6/10/17, 6:06 PM
#1

Hummus!! Går att variera med olika smaker. Tahinin innehåller vanligtvis lite rapsolja men går att skippa, då gör du bara ett sesamsmör. (Vad är det för fel på olja förresten?det är ju jätte-"rent") För hummusnörden rekommenderar jag denna genomgång: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2011/aug/11/how-to-make-perfect-hummus Lite bikarbonat i blötläggning och kok av kikärtor gör underverk. (Viktigare ju hårdare vatten man har)

vallhund
6/10/17, 6:36 PM
#2

Tahini som jag köper innehåller olivolja, inte raps. Hummus som jag gör innehåller samma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[zero]
6/10/17, 7:41 PM
#3

Ska testa att göra hummus då :) Bara ätit det en gång i hela mitt liv ute och just deras variant var jag inte så förtjust i,så kan bli intressant.

Jag mest att jag överkonsumerat olja så mycket att jag helt enkelt skulle vilja testa en period utan och se om jag blir mindre "tung" utan det.

Är helt enkelt bara nyfiken på hur jag mår av att käka frukt,bär,frön,lite nötter,grönsaker,rotfrukter och liknande en period utan något på burk med e-nummer. Och för att jag börjar tycka det är roligt att laga mat och vill göra saker mer från grunden :)

vendelay
6/10/17, 11:18 PM
#4

Jag antar att du inte är emot allt som är rawfood utan att du bara inte vill äta enbart raw?

Jag googlade på "raw sauce" och fick bland annat upp denna med flera olika tips:

http://www.onegreenplanet.org/vegan-food/flippin-awesome-raw-sauces/

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
6/10/17, 11:51 PM
#5

#2 mhm… verkar som att Tahinin jag brukar köpa inte innehåller olja alls. När jag gör den tar jag en så neutral olja som möjligt för att få den lite mer rinnig, och då är det oftast raps jag har hemma. Olivoljan jag har är för smakrik… men det finns ju neutrala olivoljor såklart. #3 färsk nyfluffad hummus kan man äta med sked och man slickar av slickepotten som om det är sockerkakssmet, fast det kanske bara är jag? :) dålig hummus är rätt trist så man ska inte jämföra med färdiggjorda i affären. Toppa med paprikapulver flingsalt o färsk persilja

veggie4every1
6/11/17, 1:52 PM
#6

#3 Tahinin som jag köper från kung markatta är bara oskalade rostade sesamfrön och havssalt. Jag tillsätter ingen olja i min hummus, bara kikärtor, tahini, vitlök, peppar och citronjos (ibland tar jag lite vinäger istället beroende på vad jag har hemma). Kryddar ibland med något mer om jag känner för det 🙂

#5 Haha, jag äter den också så när den är nygjord, så gott 😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[zero]
6/11/17, 3:50 PM
#7

#4  Precis jag har ingenting emot raw alls :) Och tack för länk!

#5 Toppen! Hummus nästa då alltså :D.

#6 Låter hur bra som helst :)

Hittade massa rawsidor här och där och nästan alla recept är komiskt nog med tahini så jag kan nog använda det till en hel del såser :)
Får bara hoppas att min stackars 99kronors mixer klarar några rundor till haha. Jag måste seriöst investera i en bra mixer men det verkar svårt att veta vilken mixer som är bäst för sitt pris. Vissa verkar ju vara jättebra men kostar ju enormt mycket pengar också.

Måste bara komma på vad jag ska laga också. Kändes som att jag handlade så mycket basmat igår att folk började kolla konstigt på mig,typ som "ehh ska du verkligen äta alla de där kolhydraterna???"

sp0ngeb0b
6/11/17, 6:40 PM
#8

Tror det ska gå att göra sås på cashewnötter och vatten, alltså mixa det så att det blir krämigt och sedan smaksätta. Har aldrig testat dock! Om du är nyfiken kan du ju googla 🙂

NatasjaHemby
6/12/17, 8:31 PM
#9

Kanske inte direkt sås, men dipp/röra: guacamole! Mosa eller mixa avokado och krydda med exempelvis citron/lime, vitlök, finhackad rödlök, chili och/eller salt. 

Egengjord tomatsås. Koka ihop tomater med exempelvis färska örter, vitlök och/eller chili. En variant på detta kan vara ratatoullie (som förvisso inte direkt är en sås men man behöver i alla fall ingen sås till 😛).

Hemgjord salsa enligt detta receptet är helt fantastiskt gott! Det går utmärkt att skippa sockret. http://alltommat.se/recept/mexikanska-svartbonburgare-med-lime-och-koriander/

SE*Simbelmynes

[zero]
6/12/17, 10:50 PM
#10

#8 Jag brukar ha cashewnötskräm när jag gör lasagne så har funderat på samma sak :) Min  mixer är lite tjurig med att mixa stora nötter dock ;,)

#9 Tack så mycket för tips :) Har tänkt på det där med guacamole,det är typ det enda med avokado som jag gillar.

synesthesia
6/14/17, 2:16 PM
#11

"Vanlig" sås med mjöl + vatten? Jag brukar dock använda olja, men om en istället bara kanske kokar upp vatten + kryddor och sen reder med valfritt mjöl? Tänker mig att det blir typ som ett salt och lite tjockare örtte, hahah. (obs! jag är såsfantast och inte så kräsen, men jag brukar oftast ha fett + soja i dessa såser pga mycket godare!)

Upp till toppen
Annons: