Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1747 ggr
vendelay
6/19/17, 10:29 PM

OT "Tull & moms ska betalas"

Jag vann en grej på instagram häromveckan och deras butik ligger i USA så det skickades därifrån. På paketet finns en röd lapp med texten "TULL OCH MOMS SKALL BETALAS" men jag hittar ingen information om hur, var och vilken summa jag ska betala? Kan någon hjälpa mig??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Cragan
6/19/17, 10:47 PM
#1

man skall skicka in kvitto men eftersom det är en vinst så får du skriva det och vad värdet på det hela är så beräknas tull och skatt på det.
fast fick du paketet direkt för det brukar man ej få utan saken brukar vara kvar i tullens ägo tills dess att skatt och tullavgift betalats, o om så är fallet hade jag själv ringt till tullverket och frågat/o fått hjälp med uträkning på tull& moms så det inte är något fuffens.

Zepp
6/19/17, 10:54 PM
#2

Mm, tveksamt om du behöver betala detta iomed att det var en vinst.. men fråga tullverket för säkerhets skull.

Och då behöver du kunna visa att det var en vinst!

Annars så är det bara en ytterligare införsel av vara som behöver tulldeklareras.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
6/19/17, 10:57 PM
#3

Ja, jag fick presenten i paketet i brevlådan och på den sitter alltså lappen om tullen.

Tack för era svar! Jag får ringa tullverket imorgon och fråga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
6/19/17, 11:10 PM
vendelay
6/19/17, 11:14 PM
#5

#4 Tack!

Gåvan är en väska värd 28 dollar = 244 kr och skickad från USA. Men det är ett företag och inte en privatperson som har skickat paketet till mig. Plus att det faktiskt står att det ska betalas… 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
6/19/17, 11:18 PM
#6

Det gick visst att maila, så jag gjorde det 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Smultronfia
6/20/17, 6:48 AM
#7

Eftersom att värdet är så litet så är det inte säkert att du behöver betala något. Brukar först bli för saker över 500kr men lika bra att dubbel kolla.

vendelay
6/20/17, 1:56 PM
#8

186 kr ska betalas… Det är ju för fasiken nästan lika mycket som vinsten kostade. Ska försöka skicka tillbaka skiten nu och aldrig mer delta i tävlingar som sträcker sig utanför EU 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
6/26/17, 3:44 AM
#9

#8 ..då kommer du väl få betala minst lika mycket - om inte mer? - bara för frakten, som du ska betala i tullavgift?

vendelay
6/26/17, 3:39 PM
#10

Nej, om jag valde att ta emot paketet skulle jag betala nästan 200 kr. Jag skickade tillbaka den för 70 kr. Så typ halva priset.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: