Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1828 ggr
[Tänkpådet]
2017-06-20 08:21

Hycklande veganer?!

Tja! Har nyligen bemött ett argument som jag tyckte var lite intressant, inte emot veganism men ändå. Hens argument var att jag som Vegan som arbetar i en butik som säljer djurprodukter gör en större orätt mot djur jämfört med en köttätare som jobbar på ett arbete som inte säljer djurprodukter… hur ser ni på det här med ickeveganjobb, kan en vara Vegan och jobba på typ en köttresturang lr liknande?

Annons:
veggie4every1
2017-06-20 12:28
#1

#0 Jag tänker att det här "argumentet" är en av icke-veganernas fällor för att rättfärdiga djurförtrycket liknande "om du gör så då är du lika omoralisk som jag och därför kan jag fortsätta att döda och utnyttja djur med gott samvete och du är en hycklare". 

Samhället är genomsyrat av djurförtryck och vi måste kunna leva i samhället och fungera i det dagliga livet med allt vad det innebär och det vet de också.

Visst är det optimalt att kunna jobba med något som inte innebär djurförtryck, men det är inte alla förunnat i dagens samhälle tyvärr.

Är det praktiskt möjligt för dig att byta jobb? Det kanske annars finns möjligheter att på något sätt påverka inom det jobb man har. 

Påverka kunder att välja veganska alternativ om det finns. Det är ju ändå konsumenternas pengar och icke-veganska val som stödjer djurförtrycket.

Men jag förstår om det inte känns bra för en själv och jag tycker att det är beklämmande att vi ska tvingas kompromissa på det här sättet. Men så ser det ju ut för tillfället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Tänkpådet]
2017-06-20 12:56
#2

Ja det var delvis ett billigt försök att rättfärdiga sitt eget beteende men det ligger samtidigt något i det för min egna mening, det är "möjligt" för mig att byta jobb eller bara säga upp mig, men av mina egna själ vill jag inte det. Jag kommer inte på andra veganska arbeten, Jag vill ha mer pengar än vad jag ev. Skulle få om jag levde på socialen… sen är ju mitt ansvar inte lika stort som hos dom som "beställer" djurprodukter. Men jag har såklart mitt egna ansvar och spelar min egna roll i sammanhanget… det är ett dilemma och frågan hur långt jag vill gå för att inte bidra till "djurfarmning" sätts på prov, och i nuläget failar jag det provet… det gör mig inte så mycket men kan jag kalla mig Vegan är väl frågan egentligen? Jag vill väl inte dra det till spetsen egentligen men jag funkar lite så 😜

vendelay
2017-06-20 14:04
#3

Jag anser att du kan jobba med vad som helst, du kan till och med jobba med slakt, och vara Vegan. Det är INTE veganens fel att efterfrågan finns och det är helt sjukt att skuldbelägga t.ex. slaktaren i mitt extrema exempel. Alla kan inte byta jobb. Vissa orkar inte byta jobb. Vissa trivs med alla andra aspekter av sitt jobb.

Den enda hycklaren är den där ickeveganen som ens försöker hitta på en så absurt dålig ursäkt. Mitt jobb är inte heller "veganskt". Har aldrig haft ett jobb som kan räknas som "veganskt" - jag vet knappt vad det skulle vara? Har jobbat som lokalvårdare med städprodukter som säkert var djurtestade. Har jobbat inom restaurang som självklart serverade något slags kött. I jobbet jag har nu hanterar jag ickeveganska grejer varje dag, ibland till och med rå nötfärs eller liknande, men det gör inte mig till mindre Vegan.

Och oavsett - om du inte jobbade där så skulle någon annan göra det. Det är ju inte direkt få arbetslösa i Sverige. Du har INGET ansvar för vad andra köper. Om du inte bidrar till lidandet har du inget ansvar. Om det är möjligt (utan att förlora jobbet osv) kan du ju alltid göra så mycket du kan, rekommendera veganska alternativ till kunder osv men det är ju inte ditt fel att de är dumma nog att köpa djurprodukter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2017-06-20 14:15
#4

#3 jag vill instinktivt hålla med dig helt, i min värld skulle en egentligen kunna vara Vegan och arbeta som slaktare men tekniskt sett om ingen tvingar dig så bör du som Vegan inte vara där och bidra… jag skulle inte ställa såna krav.på någon men fakta är fakta. Irriterande ämne (enligt mig) men det är trots allt intressant. Jag tänker att dom obekväma frågorna är dom bästa.

Gen
2017-06-20 22:18
#5

ansvaret ligger hos kunden och den som direkt åsamkar någon annan lidande (slaktaren, uppfödaren går ex. inte skuldlösa ). hela samhället är uppbyggt efter premissen att kunden alltid har rätt. För att låna någon annans exempel, det spelar ingen roll om man samlar världens bästa ingenjörer och bygger världens objektivt sett bästa bil - om ingen köper den är den värdelös. Värdet definieras av kundernas efterfrågan, så är samhällsordningen. Som Vegan konsumerar man inte djurprodukter och bidrar till att förändra efterfrågan. Som anställd har man inte detta ansvar. Du tycks inte ha beslutsfattande position, men även om du hade det så är det kunderna som bestämmer. Den du argumenterade med är problemet, inte du - hälsa hen det.

Ninja99
2017-06-24 13:57
#6

#3 Du skriver "Om du inte bidrar till lidandet har du inget ansvar". Jag får inte riktigt ihop det med ditt resonemang om att arbeta som slaktare. Om en person dödar kanske hundratals eller tusentals djur varje dag, då bidrar den väl i allra högsta grad till lidandet? Även om det är någon annan som köper köttet från de döda djuren..? Dessutom tycker jag att man kan bidra till lidande indirekt genom att bara vara passiv och tyst stå bredvid och titta på istället för att ingripa/förändra. Om man arbetar som lokalvårdare kanske det kan finnas möjlighet att påverka så att rengöringsmedlen som används är djur- och miljövänliga. Oavsett vad man jobbar med, tror jag att det i de flesta fall finns möjlighet att påverka företagets/organisationens inköp/förbrukning av olika material/råvaror m.m. Har själv lyckats påverka flera arbetsplatser och utbildningsleverantörer när det gäller att välja och införa miljövänliga alternativ och ofta kommer då de djurvänliga alternativen med på köpet. De flesta företag vill idag profilera sig som miljövänliga och då kan man lyfta fram sådant som inte är det i nuläget och föreslå förändringar. Till exempel en sådan enkel sak som att föreslå att frukten som köps in till hela kontoret ska vara ekologisk & faitrade och lägga fram argumenten som talar för det. Det gynnar både människor och djur. #2 Jag kan tyvärr inte låta bli att bli upprörd när jag läser att du kan säga upp dig, men "Jag vill ha mer pengar än vad jag ev. Skulle få om jag levde på socialen…" Om du klarar av att arbeta och försörja dig själv - och du har ett jobb - så ska det inte vara ett alternativ -för någon - att "leva på socialen". Då ska väl inte resten av samhället behöva försörja dig? Våra gemensamma skattepengar ska användas till de som har det svårt, de som av andra anledningar än att de "vill ha mer pengar" inte har möjlighet att försörja sig själva eller att pengarna de tjänar inte räcker för att försörja hela familjen. De som resonerar så att de inte behöver jobba trots att de kan, utan istället kan tänka sig leva på alla andras skattepengar borde skämmas. Våra gemensamma skattepengar ska gå till de som är sjuka, svaga, äldre och barn, inte till de lata som kan, men väljer att inte arbeta. Jag hoppas verkligen inte att en person i den sitsen får någon ekonomisk hjälp, för om man kan och i nuläget har ett arbete, så ska man försörja sig själv på de pengar man tjänar så gott det går och inte se det som ett alternativ att sluta arbeta för att istället leva på alla andra.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-06-24 17:29
#7

#6 tråkigt att du blev upprörd, jag försökte förmedla poängen som hade förmedlats till mig men jag kan ha gjort ett dåligt jobb… jag tycker att dom som kan bör arbeta. Poängen var att om jag anser att djurfarmande är omoraliskt (vilket jag gör) så bör jag inte vilja arbeta på ett ställe som bidrar till det. Och att skylla ifrån sig på olika sätt trollar inte bort själva dilemmat. Det är ju inte mitt resonemang egentligen utan jag bara tyckte att det ligger nånting i det och ville blöta det lite här.

VeilofElysium
2017-06-24 18:02
#8

Jag är servitris så jag serverar kött/fisk/andra animaliska produkter och jag tillagar även animaliskt för min sambo (ibland men mest gör han det själv) om han absolut vill ha det även om jag uppmuntrar honom att äta veganskt. Jag ser inte mig själv som en hycklare på något sätt just vad gäller arbetet är det inget jag kan göra något åt i nuläget, jag är erfaren inom branschen och måste tänka på min ekonomi som hör ihop med min hälsa först och främst. Jag är utbildad till något annat och när körkort är fixat längre fram kommer jag också arbeta med det.  Måste tillägga att mitt jobb har veganska alternativ på menyn och min tidigare arbetsplats utökade sin veganska meny till fyra rätter från att inte haft någon alls. Det är kul att man kan påverka, ser att jag har en sådan position eftersom att vi som äter växtbaserad kost också blir fler och fler är det något som företaget gynnas av.

[Tänkpådet]
2017-06-25 09:13
#9

#8 jag håller med dig, din aproach är rimlig men nu leker jag jävulens advokat och presenterar ett dilemma för dig judt pga att det möjligtvis finns en inkonsekvens… om du känner att du bör ändra ditt kostmönster pga att det finns ett kostmönster som på ET betydande sätt skiljer sig i form av lidande och död och kränkning av rättigheter (aka veganism) bör inte det logiskt sett åxå överföras på vilket arbete du väljer? Om du har möjlighet att arbeta på ett ställe som på ET signifikant sätt skiljer sig i hur mycket det bidrar till "djurförtryck" bör du inte välja det arbetet då? Det är självklart svårt att byta jobb och allt vad det innebär och jag tycker bara att någon som kräver det av sig själv kan kräva det av andra vilket jag inte gör, men dilemmat är ju fortfarande där… vissa är veganer av hälsoskäl och då funkar inte det här resonemanget på samma sätt. Sen vill jag tillägga att det inte bara är en veganmoral att tycka att det är fel att utnyttja, plåga och döda djur utan dom allra flesta människor känner så om dom är ärliga och logiskt konsekventa. Det är alltså inte mer ansvar på en Vegan att hålla sig ifrån att plåga och döda djur utanalla har samma ansvar eftersom det är lika fel för alla människor att göra det.(såatt påstå att bara för att man inte är Vegan så slipper man moraliskt ansvar är bara korkat och orimligt) min överskrift är medvetet triggande för att få igång diskussion. Jag arbetar själv en butik där vi säljer djurprodukter och har ingen plan på att byta jobb, som påtalats redan så kan jag trots allt görs en positiv skillnad på mitt arbete men jag det bästa valet vore att arbeta på ett ställe som inte tjänar pengar på djurförtryck… jag menar absolut inte att trycka ner eller attackera någon eller veganism jag är själv Vegan och tycker att om någon använder det här resonemanget som en ursäkt för sitt egna omoraliska/inkonsekventa beteende eller som en attack mot vissa veganer är oärliga/korkade och lite äckliga men dilemmat är som sagt kvar oavsett vem eller varför dilemmat presenteras…

VeilofElysium
2017-06-25 17:10
#10

#9 Jag är utbildad sedan 7 år tillbaka inom ett ämne som jag inte lyckats få jobb inom restaurangbranschen är det enda jag har att falla tillbaka på eftersom att jag har flerårig erfarenhet sedan långt innan jag blev Vegan. Även om ambitionen då främst har varit att hitta ett jobb inom det jag är utbildad till vilket inte skadar djur alls till syne men när jag närmare tänker efter påverkas maskar, jordgetingar och sorkar lever oftast i den miljön där jag mer eller mindre utför mitt arbete.  Det är nog svårt att ha ett jobb där man inte påverkar någon varelse på något sätt.  Jag  har sökt jobb på veganska restauranger utan större lycka eftersom att antalet veganer i Lund/Malmö området också är stort och det är konkurrens om platserna. 

Tror som sagt att man kan öka medvetenheten bland kollegor, cheferna och även rekommendera gästerna de icke animaliska alternativen på menyn och försöka påverka så mycket man kan.

synesthesia
2017-06-26 22:03
#11

En kan vara Vegan och jobba var som helst, dock kanske vissa arbetsplatser helst bör undvikas, som typ ett slakteri. Men alla behöver pengar och jag skulle aldrig döma ut någon för att hen tackar ja till ett jobb om det är det enda alternativet. Men att jobba i en mataffär ser jag inget problem med. Då kan en ju lika gärna säga att jag borde sluta handla på ICA eftersom de utöver produkterna jag köper även säljer kött. Jag kör nog mitt standardsvar: en Vegan gör så mycket hen kan för att inte bidra till djurs lidande. Det betyder inte allt, det betyder inte att en måste vara perfekt och det betyder inte att ställa sig utanför samhällets ramar för att undvika att komma i kontakt med företag som på något sätt bidrar till lidande.

[Tänkpådet]
2017-06-26 23:19
#12

#11 poängen var att du bör ju inte arbeta på ett ställe som bidrar till djurs lidande och död… alltså i förlängningen tjänar ju du pengar på djurs lidande och död. Och att rättfärdiga sitt drltagande i djurs lidande och död med att Man tjänar pengar på det funkar väl inte? Då kan en ju rättfärdiga vad som helst bara en tjänar pengar på det… jag skulle säga att en Vegan inte behöver vara helt logiskt konsekvent eller helt ybermoralisk utan kan hålla sig till en rimlig och praktisk nivå… alltså att tjäna pengar på djurs lidande är inte moraliskt försvarbart men i dagens samhälle vore det väldigt opraktiskt och orimligt att gå så långt. Jag brukar resonera som så att man bör inte kräva en moralisk standard av någon annan om man inte håller samma standard. En våldtäcktsman bör alltså inte kräva av någon att inte taffsa, eller en köttis kan inte kräva av en Vegan att inte jobba i en butik men en Vegan som inte arbetar på ett ställe som bidrar till djurs lidande skulle ju kunna vara lite dömande med rätta…

synesthesia
2017-06-27 00:29
#13

#12, jag kan väl delvis förstå poängen med att det kan ses som moraliskt inkonsekvent, men som sagt så tillåter ju inte det samhälle vi lever att en alltid gör de rätta valen. På samma sätt som jag inte skulle påstå att det är omoraliskt för mig att äta medicinen som gör att jag kan överleva (som tyvärr är animalisk) så skulle jag inte heller tycka att det var omoraliskt om jag skulle behöva ta jobb på ett slakteri för att överleva. Det svider i mig att säga detta, men: någon annan kommer att jobbet på slakteriet (eller mataffären) om inte jag gör det, så jag minskar ju inte djurs lidande genom att tacka nej till jobbet. Skillnaden är bara om det är jag som håller i "kniven" (eller säljer varorna) eller någon annan. Helt okej med att folk resonerar olika, men det är ungefär så jag ser det.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-06-27 07:42
#14

#13 ja det är väl tur att vi är olika 😜 Eller, inte alltid men whatever 😝

Gen
2017-06-27 07:59
#15

#13 hur ser du på argumentet "Någon annan kommer att äta den här skinkan om inte jag gör det , så jag minskar inte djurs lidande genom att inte äta den"

synesthesia
2017-06-27 10:47
#16

#15 Jag gör skillnad på "produkter" och arbeten, helt enkelt. Jag tror inte att minskad efterfrågan på de yrken som diskuteras här skulle minska djurs lidande om folk fortsätter att köpa animalier som de gör idag. Om det mot all förmodan skulle bli en "brist" på folk som ha de yrkena så tänker jag mig att de hade hittat någon annan lösning (slaktrobotar? helautomatiserade butiker? endast onlinematbutiker?) Om däremot animalier var på väg att försvinna ur samhället och det fanns en enda matbutik i staden som sålde kött så hade jag kanske gått med på att det är mer omoraliskt att jobba där som Vegan. :) För mig så blir att säga att en Vegan gör fel som jobbar i en matbutik bara att dra det hela för långt.

Jag skulle se det som mer effektivt om jag tog jobbet på ICA och lyckades göra en av mina kollegor till veganer och fick butiken att ta in mer vegosaker. :)

Gen
2017-06-29 01:56
#17

jag tror vi resonerar samma, med kunder o producenter. Att i rådande ordning är efterfrågan överordnad allt annat. Kunden är den ansvarige. Men oavsett om man är bödel, soldat eller kommendant i auswitch så är man ansvarig för det man åsamkar andra… Och det samma gäller slaktare och uppfödare, men där kanske vi håller med varandra

Jaguar_
2017-07-01 10:57
#18

Jag reagerade på att någon skrev att man kan jobba som slaktare och vara Vegan utan problem. Eh?! Då stödjer du ju att djur slaktas genom att utföra jobbet och få det att fortsätta… Där kvittar det hur mycket du än babblar om veganism och vad du står för i själva verket på dina raster och utanför jobbet. Allt det raderas direkt när du slaktar djur som är uppfödda i syfte att vi ska äta dom.

Att jobba i en affär där de säljer kött och man är emot detta. Tycker jag med är att hyckla om man är Vegan. Om du sitter i kassan så stämplar du igenom kött och säljer alltså sånt du inte står för. Det kvittar att du snackar för din sak om att äta mindre kött medans du gör detta. Du säljer fortfarande kött, döda djur. Du får en dag packa upp varor i hyllor och där ibland kött. Du packar upp de du är emot och är redo att sälja detta till allmänheten utan problem.

Nje, detta kan man inte skylla på icke veganer…  Om du valt bort detta "vanliga" ätande så innebär det att man får kompromissa i livet även när det gäller att välja ett jobb. Gör om, gör rätt. Välj jobb som du kan stå för helhjärtat och skyll inte på efterfrågan eller att du inte kan byta jobb. Det finns massor att göra där ute!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Gen
2017-07-01 11:16
#19

Säg att man är en framgångsrik investerare. Man är Vegan, får bra betalt, och förväntas investera i företag som utnyttjar djur eftersom så ser samhället och efterfrågan ut. Säg också att man ger 90% av sin inkomst till välgörenhet, ex. djurrättsorganisationer, animal shelters etc. Är det rätt eller fel att jobba som investerare? 

Min poäng är att det inte alltid är helt lätt att avgöra, men att man bör sträva efter att göra så gott man kan under sina förutsättningar.

Smultronfia
2017-07-01 12:54
#20

Känns dock som det är rätt stor skillnad att jobba på ett slakteri och döda djur dagligen än att sitta i kassan på Ica. Eller anser ni inte att det är skillnad att stå och faktiskt döda ett djur än att slå in varor i en kassa? Sen får man ju också tänka på att det är skillnad att bo på landet jämfört med i stan. Det finns kanske inte så jätte många alternativ till jobb på landet. Min gräns går där man själv är involverad i ett dödande vid djur. Att jobba på slakteri är inte ok. Men att sitta i en kassa där man inte har varit med och dödat någon och inte väljer vad andra köper känns som ett ok jobb. Du kan ju göra det du kan för att få folk att välja vegetariska produkter när du blir tillfrågad m.m.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-07-01 21:56
#21

En Vegan avstår från att ha nånting med djurplågande och exploatering så långt det är praktiskt möjligt, och att byta jobb för vissa är självklart opraktiskt så att jobba på tex Ica är ju självklart något en Vegan kan göra men att tex jobba som slaktare är nog att ta i… en Vegan är en person som offrar sig för att inte skada djur, men drt finns såklart gränser, speciellt med tanke på omständigheterna. Vegan är bara ett ord/epitet, hur långt du är villig att offra dig för andra är helt upp till dig. Du får inte glömma bort den skillnad du gör varje dag och hur många liv du räddar iom att du är Vegan. Ingen är perfekt, slå inte på dig själv för allt du inte klarar av utan var stolt för allt det goda du gör, tänk på var du var för ett par år sedan när du inte brydde dig ett dugg och fortsätt utvecklas i din takt till att bli den bästa varianten av dig själv! ❤️

Pyttelite
2017-07-02 20:36
#22

Intressant är om man som servitris/tör kan vägra att servera annat än vegansk mat med hänvisning till sin övertygelse. Tänker då på den sjukvårdsanställda som inte ville hantera patienter som skulle göra abort med hänvisning till sin övertygelse/tro.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Smultronfia
2017-07-03 07:00
#23

#22 nä det låter inte acceptabelt. Då får man helt enkelt byta jobb. Du kan ju inte ha en servitris/tör som inte serverar ca 90-95% av gästerna.

Upp till toppen
Annons: