Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 2859 ggr
veggie4every1
7/4/17, 12:07 PM

Baljväxter och diabetes 2

FYI🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Carmarino
7/4/17, 12:53 PM
#1

Här är en svensk artikel om diabetes och bönor:
http://www.hemmets.se/sa-kan-du-sanka-blodsockret-med-bonor/

Tänkte testa, även om jag inte har diabetes, och har nu ätit 1 dl bönor morgon middag och kväll. Vet dock inte om jag ska fortsätta, för även om jag gillar bönor så börjar det bli lite svårt att få ner dem tre gånger om dagen. Eftersom jag bara hållit på i knappt en vecka så kan jag inte säga något om ifall de haft någon inverkan på vikten heller.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Smultronfia
7/4/17, 2:50 PM
#2

Provat att äta dem på olika sätt? Eller äter du dem bara rakt upp och ned? Att göra en bönröra är väldans gott att ha på tex smörgås. Bönor i en egen tomatsås är gott. Att ha dem med i vegfärssås, soppor, sallader och grytor är också ett enkelt sätt att få i sig dem. Jag har bönor i nästan allt :)

Carmarino
7/4/17, 3:00 PM
#3

Jo, jag vet att man kan blanda dem i mat, och det gör jag också, men jag läste den här artikeln (som handlar om flickvännen till killen i artikeln jag länkar till i #1): http://www.allas.se/maria-rasade-40-kilo-med-nya-bonmetoden/

Där står "Totalt har Patrik och Maria ätit tre dl kalla bönor per dag. 1/2 dl före maten, sedan 1/2 dl med maten". Så det är det jag har gjort. Slevar i mig dem med sked. Glad

Längst in i skafferiet hittade jag nämligen fem förpackningar med olika bönor, som jag köpte på extrapris för rätt länge sedan. Det visade sig att det var exakt 3 dl bönor i varje paket, så det var bara att öppna paketet, skölja av bönorna och dela upp dem i tre delar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
7/4/17, 6:32 PM
#4

Jag kör mest med kikärtor, fast jag är inte så noga med att äta dom till varje måltid. Det ska jag börja med och se vad som händer 🙂

Jag tyckte kikärtor var helt ok förut, men nu har jag blivit helt galen i dom. Ju mer jag äter ju godare blir dom…🤪😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
7/5/17, 10:45 AM
#5

Tyckte inte alls om kikärtor förr, men min mor var galen i dem. Därför kokade jag en "balja" till henne, och när jag smakade på dem så insåg jag att det är skillnad på färdigkokta och hemkokta. Kunde inte sluta äta. 🙂

Fast jag har märkt att när jag har ätit kikärtor lite för ofta så börjar det bli svårt att få ner dem. Då får jag vänta några månader innan jag äter dem igen.

Köpte faktiskt en stor påse (900 g) torkade kikärter i måndags. Det kommer att bli mycket kokta kikärter av dem. Tur att man kan koka i omgångar.Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
7/5/17, 2:00 PM
#6

#5 Ja, det blir väl ca tre gånger så mycket, de ger en hel del 😃

Jag har en gryta med black eyed bönor som jag köpte igår på spisen nu, kokade tre deciliter den här gången för frysen är full. Men det blir mycket bönätande framöver och det är ju meningen 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Carmarino
7/5/17, 2:43 PM
#7

Har en påse vita bönor och en påse bruna bönor också liggande. Har aldrig testat att koka bruna bönor som "vanliga bönor", men det är väl ingen större skillnad. Man behöver ju inte koka dem med ättika och sirap. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
7/8/17, 11:02 PM
#8

5. Vart hittade du påse med 900g? 7. Å spännande! Har du ätit dem nu för sig utan en massa "gegga"? Hur var dem?

Carmarino
7/9/17, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Kikärtorna fanns i min lokala ICA Maxi-affär, se bild. De kostade 29 kr, eller mer exakt 28:95 kr. 😉

Har inte testat att koka dem ännu. Ska försöka komma ihåg att "recensera" dem här när jag gjort det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
7/11/17, 12:47 PM
#10

#7 Hör också gärna en recension på bruna bönor au naturelle 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
7/11/17, 1:34 PM
#11

#10 Kommer förmodligen inte att ha möjlighet att testa förrän om ett par veckor, men har skrivit en påminnelse till mig själv att jag ska recensera de bruna bönorna här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
7/11/17, 6:51 PM
#12

#11 Låter bra 👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
7/22/17, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Hittade en väldigt bra sida om bönor, linser och ärtor:
https://www.landleyskok.se/tips-trix/linser-bonor-och-artor

Läste också en artikel av Lotta Lundgren, men den är bakom betalvägg. När jag hittade den igår var den dock öppen, så det är möjligt att man kan läsa den om man inte tidigare läst något på DN.
http://www.dn.se/mat-dryck/lotta-lundgrens-matlektioner-sa-lagar-du-de-basta-bonorna/

Vad hon bl.a. skrev, som jag tyckte var rätt bra, det var att man inte behövde vara så noga med blötläggningstiden. Vill man inte hålla reda på tiderna för de olika bönsorterna så kan man lägga dem i blöt i 24 timmar. Det är tydligen bara bra att låta dem ligga i blöt länge.

Har nu tagit fram mina bruna bönor. Upptäckte att de hade ett bäst före-datum på februari 2015, men de såg helt okej ut. Tror inte att bönor blir för gamla om de inte förvaras fel. De här har förvarats ungefär så som de ska, men det återstår att se hur de blir efter kokningen.

På bilden ser det ut som om det inte är så mycket vatten, men det är ett halvt kilo bönor i ca åtta liter vatten, så det bör räcka till. 🙂

Återkommer med recension av smaken imorgon när jag kokat dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
7/22/17, 12:15 PM
#14

#13 Ingen fara att dom är för gamla. Det enda är att koktiden blir lite längre.
Jag har provat bruna bönor i grytor m.m. Man får tänka på att dom smakar lite sött mot andra bönor.

Carmarino
7/22/17, 1:11 PM
#15

#14 Tror inte heller att de är för gamla. Testade ju färdiga bönor som dragit över tiden en hel del, men det var ingen skillnad i smak.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/23/17, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bönorna hade svällt rejält. 1,2 liter blev det av dem. De håller just nu på och puttrar i grytan, så det luktar bönor i hela lägenheten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/23/17, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu är de bruna bönorna klara. Var osäker på hur länge de skulle koka, så jag gick efter receptet på paketet för de vita bönorna, vilket sa "koka på låg värme i 1 timme 20 minuter.

Efter den tiden var de någorlunda mjuka. Eftersom jag varit med om att bönorna känts mjuka, men sedan har det visat sig att många av dem bara var halvkokta, så lät jag dem koka ytterligare 15 minuter. Som synes på bilden så är många lite överkokta, så förmodligen är det lagom med ca 1 timme 25 minuter.

Smaken då? Ja inte smakar de som de bruna bönor man kokar med sirap och ättika i alla fall. 🙂

De smakar ungefär som bönor brukar smaka, d.v.s. inte särskilt mycket. Smaken är alltså rätt neutral, fast kanske lite söt, precis som Tant Grön säger. Tycker att de var ganska goda, och man kan säkerligen använda dem som alla andra bönor, t.ex. att dryga ut grytor med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

veggie4every1
7/23/17, 6:50 PM
#18

Kul, tusen tack för recensionen 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: