Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 701 ggr
Kasp
2017-07-10 17:37

Sojabönor

Sojabönor.. står så mycket olika överallt. På vissa ställen står det att det framkallar cancer och 100 olika andra negativa inverkningar på hälsan samt antinutrienter m.m. Och det här med Gmo. Hur vet man om det innehåller det tex? Äter en hel del sojabönor. Torkade från Kanada, står ingenting på förpackningen om det är Gmo eller inte (ej eko). vad har ni för erfarenhet/kunskap om sojabönor? Är det bra? Dåligt? Nyttigt/onyttigt? Står olika överallt, men står mest negativt.

Annons:
[Roe Deer]
2017-07-10 18:19
#1

Jag har valt att inte längre blötlägga och äta hela sojabönor, annat än edamame ibland. Men äter däremot en del tofú och torkad sojafärs. Min mage kan hantera detta bättre än sojabönan i sig. Många asiater äter soja som fermenterad. Det anses vara bättre. Sojabönans antinutrienter blir mer lättsmälta nämligen, mer av dem försvinner vid tillverkning av "förfinade" produkter.

Jag har själv forskat kring din egen fråga ang. cancer. Men jag är inte rädd längre efter att jag läst en blogg (som jag tyvärr inte minns vad den hette), om en snubbe som sade att det inte finns några klara bevis på att soja ska vara farligt. Allting med måtta. Han äter soja 3 ggr per dag. Han hänvisade till flera artiklar om efterforskningar… Attans alltså att jag inte minns bloggens namn. 

Asiater har ätit soja (fermeterad), tofu, natto, tempeh… hur länge som helst och de har ju i regel väldigt god hälsa och lever länge =)

Kasp
2017-07-10 21:13
#2

Torkade sojabönor som man kokar tycker jag är gott, men det är alltså inte bra då? De jag köper är från Kanada.

Gen
2017-07-10 22:28
#3

Om de säljs inom eu så måste de märkas med GMO. Om du själv importerar från Kanada är de sannolikt modifierade, vilket inte är farligt, men kan ha väldigt negativa ekologiska konsekvenser, beroende på hur det används. Sojabönor är inte farligt. Du kan äta hur mycket du vill. Som alltid så är det bra med en varierad kost och att laga mat från grunden. Fortsätt koka sojabönor om du tycker om det, och var inte orolig över att det skulle vara farligt. Edit: lägger in en källa med bra svensk info och källhänvisning till forskning http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

veggie4every1
2017-07-11 12:40
#4

#0 Läste någonstans att sojabönan är det mest omforskade livsmedlet, så det finns mycket olika info och studier därute.

Tre servings per dag rekommenderas för hälsans skull enligt studier, om det nu inte kommit nya råd.  En serving har jag lärt mig är så stor som en liten knuten näve.

Just nu är jag insnöad på black eyed bönor, så det blir mindre soja. Du kan ju alltid variera med andra bönor om du kommer över tre servings per dag🙂

Dr Greger har en hel del intressant om soja.

https://nutritionfacts.org/topics/soy/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: