Annons:
Etiketthälsa
Läst 1006 ggr
Lakritsstjärna
7/15/17, 1:11 AM

Varför Livsmedelsverkets rekommendationer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ätit vegetariskt i över 10 år och valt bort allt kött förutom ägg och mjölk. I julas såg jag en dokumentär på Netflix om kost och bestämde mig då av hälsokäl att även skippa ägg och mjölk. Har aldrig mått bättre. Sen jag drabbades av utmattnings deprition/ utbrändhet för över 2 år sedan så har jag haft stora problem med sömnen. vaknat varannan timma. Sömnen var fortfarande dålig när jag började jobba trots att jag tog läkemedel som propavan som skulle få mig att sova hela natten så sov jag ryckigt och oroligt. När jag la om kosten till hel vegansk och slutade äta halvfabrikat så började jag även sova bättre och har nu inga problem alls med sömnen och känner mig gladare och piggare. Har även känt mig mycket mer effektivare på jobbet så har lyckats klättra en heldel i karriären den här våren :) tror delvis det har med kosten att göra då den gett mig bättre sömn och ork. Jag var på hälsoundersökning som man blir erbjuden på mitt jobb och där satt de och prata om att jag bör iallafall äta fisk och hamnade nästan på gult område då det gäller mat för att jag åt veganskt. De går efter Livsmedelsverkets rekommendationer. Den maten som jag uppenbarligen inte mådde så bra utav och anser själv att jag äter betydligt hälsosammare nu. Varför är livsmedels verkets rekommendationer det enda rätta som alla bör gå efter, vad har de för fakta som stödjer att deras kost är den som är bäst? Alla andra värden som går att mäta var perfekta som blodtryck kolesterol, BMI och kondition. Vilket borde vara ett bra facit på att vegansk kost kan vara riktigt bra kost kan jag tycka.

Annons:
[Roe Deer]
7/15/17, 7:24 AM
#1

Jag är själv Vegan och många kättätare är väl inte så medvetna  om att de flesta veganer är väldans pålästa gällande vad som är viktigt i mineral- och vitaminväg. Nästan mer än köttätarna själva. 

I fisk har du Omega-3, ngt som är viktigt men som även finns i tabletter av algolja och linfröolja. Och du vet redan säkert att Omega-3halten ska vara betydligt högre än Omega-6 för att undvika inflammationer i kroppen. Kanske det som "fisk-tipset" gällde. 

Jag blev sjuk av animalisk föda (inflammatorisk kost). Vi har ju för böveln alldeles för långa tarmar för att hantera kött och dyl. 

Livsmedelsverket använder jag bara för att kolla vitamin-, mineral-, och kalorivärden i olika livsmedel. 

Internet är din vän! Gör det till en vana att läsa på från andra sidor =)

Smultronfia
7/15/17, 7:38 AM
#2

Vad härligt att höra att du mår så mycket bättre. Och att du kan se det även på dina värden. Vegan kosten har hjälpt mig massor också. Det är otroligt vad kroppen kan läka om den får rätt mat. Tyvärr så ligger sjukvården åratal bakåt när det gäller kost. Och det är så uppenbart eftersom att man själv få leta fram all information. Har själv blivit ombedd att äta fisk hur många gånger som helst. Så sist jag hade kontakt med en dietist insåg jag att jag har bättre koll än vad de har på Vegan kost. Ta hem appen cronometer så kan du se exakt vilka mineraler och vitaminer du får i dig per dag. Man kan också ändra hur mycket man ska få i sig av någon mineral eller vitamin ifall man vet att man behöver något extra av något eller mindre. Sen kan du ställa massa frågor här på forumet. Alla är så hjälpsamma och försöker att hjälpa till att hitta svar.

Namiko
7/15/17, 8:25 AM
#3

Livsmedelsverkets rekommendationer utgår inte efter vad som är den allra nyttigaste kosten utan dom försöker hitta en kost som allmänheten kan acceptera och följa. Börjar livsmedelsverket rekommendera vegankost som det enda rätta tex så skulle majoriteten ignorera deras rekommendationer helt och hållet eftersom majoriteten äter animalier och vill fortsätta göra det oavsett vad forskning och myndigheter säger. När dom då redan ignorerar en rekommendation om att inte äta animalier, varför ska dom då lyssna på resten av vad samma myndighet säger? Deras kosttest är däremot helt värdelöst eftersom man får sämre poäng om man äter bättre än deras rekommendationer. 

Jag har gjort testet på hemsidan (matvanekollen) ett par gånger under åren och det jag får fram är i princip "bra att du inte äter godis men du borde äta mer fullkorn, fisk, fett, frukt och grönt". Jag är Vegan och veteallergiker så jag får minus för att jag inte äter mackor, vilket är den enda frågan som tar upp fullkorn som om det bara fanns i brödform. Jag får även minus på fettdelen för att jag inte äter mackor. Men att jag får minus på frukt och grönt är rent av skrattretande för mig. Orsaken till att det kommer upp som negativt är att jag äter 2-3 gånger om dagen och tydligen är det svårt att få in 500 gram frukt och grönt på 3 måltider.. 

Men, det finns en förklaring till det och det är för att många anser att dom ätit mycket grönsaker om dom äter en liten morot till maten och att ett äpple till mellanmål är tillräckligt med frukt för dagen. Så, om dom inte äter frukt och grönt 5 gånger om dagen så har dom inte en chans att komma upp i den mängden och det är dom som äter en sån kost, baserad på animalier, vitt bröd, ris och pasta som dom försöker fånga upp och leda i rätt riktning.

Att din läkare följer vad Livsmedelsverket säger har garanterat att göra med att läkare inte får utbildning inom kost och näringslära så om dom inte är intresserade av att lära sig själva så har dom inte så mycket annat att gå efter. Läkare lär sig sjukvård på universitetet, inte friskvård. Veganskt omega-3 är inte heller särskilt välkänt bland icke-veganer, dom får lära sig att omega-3 finns i fisk och funderar inte ens över var fiskarna får sitt omega-3 från.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
7/17/17, 9:09 AM
#4

Jag har också gjort det testet, mest som en rolig grej typ. Tyckte att min kost var närmast felfri men fick stort minus för det där med fisken. "Du måste äta fisk för annars får du inte dessa jättenödvändiga fetter" osv osv. De borde ju bli lite mer moderna och skriva något om alternativ för vegetarianer, eller att man borde kunna utesluta frågan om man är Vegetarian. Blir väldigt missvisande annars. Men skit i det testet, det är gjort för allätare.

Upp till toppen
Annons: