Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Recept (Varmrätt & Övrigt)

Era godaste böngrytor + lite frågor

2017-07-18 00:09 #0 av: Kasp

Tips gärna om goda grytor och smaksättningar för bönor i olika former.
Hur mycket bönor brukar ni använda per portion? Är 1dl torkade bönor per portion för mycket?
Blir ni mätta på vegansk mat? Hur? Känns ibland som att jag kan äta hur mycket somhelst utan att bli mätt. :/

Anmäl
2017-07-18 12:15 #1 av: veggie4every1

Jag blir mätt utan problem. Men jag äter större portioner nu och det är ju bara braGlad

Nej, jag tycker det låter som en bra mängd bönor om det känns lagom för dig. Studier har visat att tre portioner ( en liten knuten näve) av sojabönor per dag är lagom. Andra bönor tror jag att vi kan äta hur mycket som helst av Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-07-18 12:57 #2 av: Smultronfia

Om du inte blir mätt så bör du äta mer grönsaker, bönor/linser och/eller sädesslag. Glöm inte bort nötter och torkad frukt som också ger mycket näring. Dock får man äta det lite mer sparsamt om man inte vill öka i vikt.
Problemet många gör när de går över till en växtbaserad kost är att de äter för lite. Man får helt enkelt äta mer för att få i sig samma kalorier.

Anmäl
2017-07-20 19:47 #3 av: Kasp

1. Hur mycket är du ca?
2. Grönsaker är ju lite dyrare. Äter också en del matvete, havregryn , linser och sånt. Och en del nötter och frön. Är det en okej kost eller saknas massa ämnen?
Vad är mer? Vad är lagom till en portion ungefär? I torkade spannmål och bönor/linser? Känns som att ja skulle kunna äta hur mycket som helst ibland. :O

Sen önskar jag fortfarande tips på mumsiga böngrytor, utan mjölkliknande produkter. Brukar göra med krossade tomter men kan tröttna lite.

Anmäl
2017-07-20 22:36 #4 av: Smultronfia

Grönsaker är jätte viktigt även om de är dyrare. Speciellt gröna blad och alla från kålfamiljen.
Ta hem appen cronometer och fyll i dina uppgifter och sen vad du äter under en veckas tid så ser du tydligt vad du inte får i dig när du kollar över en vecka.
Det är inte svårare att äta en vegan kost problemet är att folk tror att bara för att man äter kött så mår man bättre. Så enkelt är det inte.
Oavsett vilken kost man äter så är det viktigt att se till att man får i sig en balanserad kost som innehåller alla vitaminer och mineraler.

Anmäl
2017-07-20 22:47 #5 av: Namiko

Jag gör sällan böngrytor, mest för att jag är kass på att laga grytor så jag har tyvärr inga tips där, jag äter desto mer biffar och bönsallader. Men jag äter ofta drygt 2 dl bönor/linser (färdigkokt mängd) per portion, men det är svårt att äta för mycket bönor med tanke på hur nyttigt och mättande det är, så öka mängden om du känner att du behöver mer mat. Jag skulle lägga till gröna bladgrönsaker, tex grönkål och broccoli om du vill satsa på mycket näring för pengarna. Gröna bladgrönsaker är bland det nyttigaste du kan äta så försök inkludera det i maten så mycket du kan.

Angående portionsstorlek så får man känna efter själv, Man ska ju bli mätt och sen kunna stå sig ett bra tag på maten samt ha energi som räcker hela dagen. Själv är jag van vid att jag äter 2-3 gånger så mycket som mina arbetskamrater till lunch trots att jag är rätt liten. Dom få gånger jag följer recept så stör jag mig nästan alltid på hur små portioner dom räknar på. Lagar jag mat som ska räcka till 4 portioner så får jag räkna med att det är 1½-2 portioner för mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2017-07-21 19:53 #6 av: Kasp

5 den känslan känner jag igen. Tycker många äter så himla lite och förstår inte hur de kan hålla sig mätta. Brukar också äta mer än vad som är per portion men känner mig konstig då för att jag inte blir mätt på det man "ska" per portion. Men vad kan vara lagom? För att bli mätt?

Anmäl
2017-07-21 22:36 #7 av: Namiko

#6 Lagom skiljer sig som sagt från person till person och även vad man äter. Jag har ätit enorma portioner sen jag var 13 för att jag helt enkelt behöver det. För mig var det redan då normalt att äta lika mycket som mina 4 kompisar åt tillsammans (trots att jag då vägde ynka 30kg) och det har fortsatt på samma sätt sen dess.

Det man får tänka på för mättnadskänslan är att äta ordentligt med fibrer och se till att man får i sig tillräckligt med näring och energi. Jag klarar mig på lite mindre mat om jag äter väldigt näringsrikt eftersom kroppen får precis vad den behöver och inte behöver skrika efter något mer trots att jag ätit. Men det är helt normalt för mig att sätta mig och äta 9-10hg potatis till lunch, det är också normalt att bli lite utstirrad av mina kollegor innan dom vant sig vid dom mängder mat jag behöver. 

Använder jag hjärnan mycket, tex om jag pluggar, då måste jag äta mycket och ofta för att ens kunna hålla mig vaken. Vet inte hur många gånger jag höll på somna sittandes en timme in i föreläsningarna på universitetet.. Härnan drar massvis med energi.

Att äta en stor frukost hjälper till med mättnadskänslan under resten av dagen. Ofta äter folk en liten frukost, liten lunch och sen avslutar dom dagen med en större middag, men vi behöver energin under dagen, inte under kvällen/natten.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2017-07-22 10:34 #8 av: RÖsthi

Denna:
http://www.tasteline.com/recept/superenkel-bonchili/

Mycket spiskummin och med havrefraiche och tortillabröd till.:)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.