Annons:
Etiketthälsa
Läst 1278 ggr
Lakritsstjärna
7/18/17, 11:37 PM

Ge barnen vegan mat?

Jag har ätit vegetariskt sen tonåren och sen en ett halvår tillbaka även veganmat. Jag har märkt hälsoeffekter av det. Jag vill ge det bästa till mina barn och vill nu att även de ska äta vegasnkt. Min man är ofrivilligt flexi Vegan och tycker inte jag ska föra över mer av vad han kallar fix idéer på våra barn. De äter lako ovo vegetariskt + kyckling som var ett krav från min man. Jag har tagit fram riktiga studier på att mjölk gör mer skada än nytta Lika så ägg och kyckling. Han menar att det kommer bli svårt för barnen med maten i skolan och att mor och far föräldrar kommer ogilla det. Är det någon av er som har erfarenhet av Vegan mat till barn? Hur reagerar omgivningen på det? De är 2 och 6 år gamla. Jag har blivit av med sömnproblem och nedstämdhet sen jag tog bort ägg och mjölk från kosten och så långt det går gluten (vet att gluten är veganskt men ändå onyttigt)

Annons:
Smultronfia
7/19/17, 9:11 AM
#1

Kan rekommendera boken grön barnmat näringslära och vegomat av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund. Om man bara läser på så man känner att man har bra koll så märker också omgivningen att du har bra koll när det kommer upp. Man blir alltid ifrågasatt men se till att ha bra svar så blir det svårt att säga emot. Gluten är i sig ingen fara men man ska välja fullkorn. Det vita mjölet är inge bra då det innehåller mindre mineraler och vitaminer. Samt att ta bort socker för det är bara tomma kalorier och barnen behöver så mycket vitaminer och mineraler som de bara kan få i sig.

Lakritsstjärna
7/19/17, 12:35 PM
#2

Med all fakta jag har tagit fram med växt baserad kost och bättre hälsa så har jag börjat få min man att överväga att även barnen ska få äta det och slippa mjölkprodukter och kycklingkorv. Problemet är nu bara att förklara för 6 åringen varför vi slutar med mjölk, kycklingkorv och ägg. Hon förstår inte vad åderförkalkning, hjärt och kärl sjukdomar, diabetes och förebygga magproblem. Kan inte heller hå in på näringslära, för tidig pubertet och förklara på så sätt varför ko mjölk inte är bra. Lycka till att förklara att laktos, som bryts ner till galaktos i kroppen skapar oxidativ stress. Eller att det försurar kroppen och på så sätt urkalkar skelettet. Att nämna att Barn som äter en ändamålsenlig vegansk kost med b12 tillskott växer upp friskare och minskar också risken att de senare i livet drabbas av övervikt, höga koletrolvärden, hypertension, hjärtkärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Gör inte en 6 åring mycket klokare. I morse fick hon havre mjölk till frukost. 2 åringen åt med god apptod samtidigt som 6 åringen satt gnällde över att hon tvingades ha "mammas äckliga mjölk i gröten" Det här med övergång känns inte som det kommer bli lätt.

Smultronfia
7/19/17, 2:08 PM
#3

Berätta att ko mjölken är kalvens mjölk. Så förstår hon nog bättre. Och hon är så pass stor att du kan försiktigt förklara varför du inte vill äta kött. Om man förklarar att det varit ett djur så brukar de inte vilja äta det. Nu vill du mest göra detta för hälsans skulle men antar att du tycker det är bra ur ett djur perspektiv också? Barn brukar älska djur så prova det. Det tar några dagar att vänja sig vid havremjölk om man inte brukar dricka den rent i vanliga fall. Men tvinga inte på henne det utan låt det vara framme och låt henne ta om hon vill. Hon ser ju hur ni andra dricker det och tillslut blir det vardag. Och finns det inte ko mjölk hemma så blir det inte samma sak heller för då finns det inte som alternativ.

[Thiah]
7/20/17, 8:17 AM
#4

Jag skulle också förklara att mjölken är kalvens mat och egentligen inte bra för människor. 

Men jag hade nog också fasat ut det långsamt och övergått sakteliga till Vegan. För för henne blir det en större omställning eftersom hon även kommer få en annan kost på förskola/skola.

[Roe Deer]
2/6/18, 8:27 PM
#5

Jag är uppvuxen på blandkost: mamma vegan/vegetarian i perioder + pappa köttätare. Jag blev själv Vegetarian som 11-åring först, sedan åter igen som 19-åring, då min far var negativt inställd till barn som inte åt kött. Nu är jag Vegan sedan några år tillbaka och väldigt påläst om vegansk föda!

Rent praktiskt är det viktigaste att barna får i sig tillräckligt med energi, proteiner samt vitaminer och mineraler (D-vit, kalcium, järn, zink, B-12, B-2…). I förskolorna/skolorna finns alltid ett vegetariskt alternativ idag, vilket är en enorm förbättring från då jag växte upp (28 bast), men veganskt verkar motarbetas p.g.a. riskerna som kan medföras om man slarvar. Kanske vill de inte förespråka veganskt då det troligen alltid kommer att finnas föräldrar som vill väl men inte har full koll på vegansk mat för kids som växer. JU fler som VÅGAR gå emot strömmen och visa på att det GÅR att ha veganska barn, desto mer kunskap kommer det att spridas. Idag är det ju väldigt vanligt med veganska familjer. Hurra! ^^ Sedan så får vi alla brister om vi inte tillgodoser oss med kosttillskott tyvärr. Så är det.

AccedeToVegan
2/10/18, 7:19 AM
#6

Hmm försökte ge barnen på iFokus/Gravid Veganska råd om det viktigaste förspelet är Kosten ;-) 

LoL Det vart snabbt deletat

Hmm hela iFokus känns som en slemmingare version av FaceBook

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

Annons:
[Thiah]
2/10/18, 9:35 AM
#7

#6 nu var det ju inte sådana råd som efterfrågas i den tråden du skrev. Som sagt, är det inte för OT så behålls inläggen. Jag är ganska ofta här inne så att tro att jag skulle neka inlägg pga vegansk inriktning är helt fel. (Sajtvärd på gravid och den som raderat ditt inlägg)

AccedeToVegan
2/10/18, 11:15 AM
#8

Raderat av Medarbetare, Vendelay, pga OT. Alla sajtvärdar har rätt att ta bort det som de anser inte tillhör tråden eller sajten. Det är bara att acceptera.

/ Vendelay

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

Upp till toppen
Annons: