Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Djurrätt & Veganism

Kan man ha husdjur som Vegan

2017-07-23 10:36 #0 av: Pyttelite

Som titeln lyder vad gäller för regler för husdjur och vaganism.

Flertalet av de husdjur vi har idag är ju sällskapsdjur och inga nyttodjur. Hund, katt, hamster eller osv.

Vi manipulerar genom avel och hybridteknik.

Har ni som är Veganer husdjur och är det i så fall i enlighet med den rätta tron?

Anmäl
2017-07-23 10:46 #1 av: Niklas

Du kommer att få svar som säger både att det är okej för veganer att ha husdjur och att det inte är det. Det beror på vilken filosofi man har och varför man väljer att vara vegan.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2017-07-23 10:50 #2 av: Pyttelite

Ok! Tack för ditt svar.

Jag är inte insatt och frågan var inte ställd för att provocera utan jag är intresserad av hur man resonerar.

Anmäl
2017-07-23 13:02 #3 av: Smultronfia

Många tycker att det är ok om man tar hand om ett djur som behöver ett nytt hem av olika anledningar. Då ger man djuren en chans till ett bra liv och de slipper avlivas. Och det känns väl som det enda rätta att göra. Vi vill ju ta hand om de djur som lever idag så bra som möjligt.

Men att köpa ett "nytt" djur som endast avlats fram för att tjäna pengar på inte känns ok.

Anmäl
2017-07-23 18:48 #4 av: veggie4every1

#0 Det finns mycket skrivet här om det ämnet, jag länkar till några trådar:

http://vegan.ifokus.se/discussions/53ea607b8e0e74264b004193-omplacerade-du-dina-husdjur-nar-du-blev-vegan

http://vegan.ifokus.se/discussions/55ffd611ce12c43721000d2e-kan-en-vegan-ha-husdjur

http://vegan.ifokus.se/discussions/52bbda24ce12c41899000a48-kan-en-vegan-ha-husdjur

http://vegan.ifokus.se/discussions/566ddb67ce12c42399003807-djuragande-veganskt-eller-inte?4d712475b9cb46214104685a-1

http://vegan.ifokus.se/discussions/562179708e0e743c030029c8-vegan-och-djuragare

http://vegan.ifokus.se/discussions/56239386ce12c40b17002348-fundering

http://vegan.ifokus.se/discussions/54902187ce12c434a4002c50-djuragare

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-07-29 21:14 #5 av: bloodflowers

tycker det är ok så länge man ser dom som familjemedlemmar och inte saker man äger

min katt är som mitt barn

Anmäl
2017-07-29 22:04 #6 av: Lakritsstjärna

Klart man kan tycker jag. Nu är jag vegan mest av hälsokärl och då enbart vad gäller kost men rycker det är självklart att djuren man har ansvar över ska ha ett bra liv. Mår djuret bra så tycker jag det borte vara ok att ha husdjur. Tror vissa husdjur till och med kan ha ett bättre liv som husdjur om man sköter dem väl än ute i det vilda där bara starkast överlever och ingen tillgång till veterinärvård finns.

Anmäl
2017-07-30 22:59 #7 av: Tänkpådet

Klart man kan men...
Äter husdjuret andra exploaterade, plågade dödade djur?
Togs ditt husdjur från sin mor?
Lever ditt husdjurs mor under dåliga förhållanden och blir hon tvungen att para sig med en annan hund får att föda för att bli bestulen på alla sina valpar?
Lever ditt husdjur ett onaturligt liv, tuktad och kopplad?
Har du ditt husdjur för att hjälpa det eller pga av ditt självisks behov av en kamrat?

Det finns många positiva saker med att domestikera djur men det finns även många negativa, vad väger tyngst? Tänk på det...

Anmäl
2017-08-04 20:15 #8 av: Cazzos

Jag skulle aldrig köpa djur från uppfödare. Omplaceringar är det bästa alternativet!

Anmäl
2017-08-05 12:46 #9 av: Gen

det finns två övergripande skolor här,

dels en nyttoetisk, främst populariserad av peter singer där man bör sträva efter att tillfredsställa flest intressen, ofta i form av minskat lidande och ökat välbefinnande för alla kännande varelser

dels en pliktetisk, främst populariserad av Tom Regan där icke-mänskliga djur har okränkbara rättigheter likt mänskliga djur. Utifrån Kants pliktetik kan man tex tänka att inga kännande varelser får behandlas endast som medel utan att vara ändamål i sig. Kort och gott, om du har husdjur så ska det vara för för husdjurets skull, inte det du får ut av det, främst.

I båda dessa skolor går det att försvara omplaceringar av icke-köttätande husdjur. Svårare är det med köttätande husdjur, samt uppfödning. Men det är en aktiv diskussion och uppfattningar går i sär.

Anmäl
2017-08-05 22:36 #10 av: Lakritsstjärna

Läste om en som ger sin hund vegan mat så det går väll men deras matsmältning är utvecklar för att bryta ner anemaliskt fett och proteiner. De har inget eller mycket lite amylas som bryter ner kolhydrater så som vi människor och ett mycket kortare tarmsystem. Frågan är ju då hur bra hunden mår? Kanske det går att sammanställa en typ av foder som funkar för humden ändå baserat på vegetabilier ändå?
Själv har jag endast omplacerade kaniner men är ofta hundvakt.

Anmäl
2017-08-13 15:24 #11 av: Cazzos

#10 Det finns några veganfoder för hundar på marknaden och funkar finfint för de hundar som lever på fodret. En katt t.ex. har korta tarmsystem och hundar har längre för att de klarar av en vegetabilisk kost. Bästa är ju självklart att blanda animalisk och vegetabilisk föda men man gör ju som man vill med sina djur, sålänge det funkar och är hälsosamt för  dem.

Anmäl
2017-08-16 21:28 #12 av: illerälskaren

tycker att man får ha vilket djur som helst så länge man inte säger att man äger det. djuret e sitt eget men det bor hos dig

Anmäl
2017-08-17 06:16 #13 av: tiger tok

#11 kan inte hålla med om att det funkar "finfint".

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2017-08-21 11:33 #14 av: Ninja99

#0 Jag anser att det är fruktansvärt med genmanipulation och avel som leder till missbildningar så att djur t ex inte kan andas ordentligt eller föds med hälften så korta ben som vore normalt för arten i fråga, bara för att vissa sjuka människor vill använda sina djur för att ställa ut dem och vinna priser för att andra vansinniga människor har bestämt att det är snyggt eller ska se ut så, trots att det inte är naturligt alls. Jag antar att det är det du menar med hybridteknik?

Jag tycker att en vegan kan ha husdjur. För det första kanske man har utvecklats till vegan under årens lopp efter det att man började dela sitt liv med ett eller flera husdjur och självklart ska man fortsätta ta ansvar för det livet/de liven även om man ändrar sin syn på att ha husdjur.

För det andra anser jag att det är en vegansk handling att ta hand om ett hemlöst djur som hittas eller hämtas från ett djurhem för hemlösa djur. Jag tycker inte att en vegan - eller någon annan heller för den delen - bör ägna sig åt avel eller köpa ett djur från en uppfödare, det finns alldeles för många hemlösa djur som behöver tas om hand istället för att det ska födas upp fler. 

Anmäl
2017-08-21 12:12 #15 av: Ninja99

#6 Undrar lite över det du skriver "Nu är jag vegan mest av hälsokärl och då enbart vad gäller kost" - menar du då att du enbart äter vegansk kost och inte bryr dig om övriga ställningstaganden veganer gör (som att t ex inte bära/köpa kläder, skor och accessoarer av läder och päls, inte använda djurtestade eller animaliska hygienprodukter etc.)? För om så är fallet, så äter du enbart vegansk kost, men du kan knappast kalla dig vegan (än), men hoppas att du i så fall strävar ditåt. Tummen upp 

#13 Kan du utveckla vad du menar med att du inte håller med om att det funkar finfint?

Anmäl
2017-08-22 06:35 #16 av: tiger tok

#15 för att det inte är den rätta födan för det djur slaget.
Jag tycker att foder är ett intressant ämne, just för att det kan påverka så mycket.
Hundar som äter BARF (biologiskt anpassad rå föda) mår oftast bäst, vilket man kan se iom att dem oftast har lätt att bygga muskler, har bra med energi, avföringen ser bra ut, deras ögon rinner inte, pälsen är fin och glansig osv osv
Och vegan foder är inte biologiskt anpassat för hundar.

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2017-08-23 10:58 #17 av: Ninja99

#16 Jag trodde att du hade egen erfarenhet av att ha testat det och kommit fram till att det inte fungerade, men jag får inte den uppfattningen av ditt svar. Jag har själv inte testat något helt vegetabiliskt hundfoder, men har hört de som har gjort det och dessa hundar har varit fullt friska och har också haft fin fysik och väldigt bra med energi, de har alltid haft mycket bra värden vid de regelbundna hälsokontrollerna hos veterinären, strålande fin päls, bra tandhälsa, självklart inte heller rinnande ögon eller några problem med avföringen. Det tycker jag är tydliga tecken på att fodret ger den näring hunden behöver. Hundar kan äta både animalier och vegetabilier, så varför skulle det inte fungera med ett vegetabiliskt foder? Jag påstår inte att animalier skulle vara dåligt för en hund eller att det ska uteslutas helt ur deras kost, men det kan ju fungera riktigt bra även med vegetabiliskt foder.

Jag är säker på att de som tillverkar fodret självklart anpassar just hundfodret till hundar och inget annat djur.

Anmäl
2017-08-27 15:42 #18 av: Wellcraft

#17 Tror du blandat ihop en get och en hund.
Kolla på hundens tänder, matsmältningsapparat och fysik.
Hunden är en karnivor på gränsen till omnivor just för att den kan smälta stärkelse, den KAN, det betyder inte att den bör.
*redigerat av moderator
Jag vet många fall där hundar har "funkat såå bra" på olämpliga foder, men sedan visat sig att nej, hunden har mått riktigt dåligt (när man tagit sig en titt på insidan).
Djur är överlevare, de visar sällan hur dåligt de mår.
Jag hade kunnat leva på en diet bestående av kebab och mcdonalds och kunnat se frisk ut, vad som funkar är inte alltid bäst. 
Sen att hunden i många fall inte kan smälta vegetabilier ordentligt säger en del, därav är baljväxter nästan omöjligt för hunden att spjälka och ta till sig.

*redigerat av moderator
/Djurvårdare

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2017-09-07 10:19 #19 av: Tänkpådet

#18 det är skillnad på att tillföra en naturlig/onaturlig föda eller miljö och djurplågeri... jag har åxå vissa problem med att djur tvingas leva onaturliga liv men jag skulle inte jämföra det med djurplågeri för det är skillnad. Lever vi människor i en naturlig miljö? Är det plågeri att uppfostra sina barn i vårat samhälle? Att gå ifrån sin naturliga miljö tex, har sina för och sina nackdelar, ibland är det väldigt förfdelaktigt med onaturliga företeelser jämfört med naturliga, jag låter dig komma på egna exempel... (det finns en hel del) jag promotar inte att vi har husdjur men om vi ska ha det så promotar jag att dom tas om hand på ett bra sätt, tex att dom får näring, aktivitet, frisk luft, ett socialt liv och frihet från lidande. jag skulle även vilja promota alla domestikerade djur bra behandling, även djur som grisar, kor och hönor tex..

Anmäl
2017-09-08 12:21 #20 av: synesthesia

Den som kommer med flesta vetenskapliga källor som talat för/mot vegetabilisk kost till hund vinner!  Vill även tillägga att det känns fel att jämföra BARF med vegetabilisk kost eftersom  de flesta hundägare (iaf som jag träffat) inte ger sina hundar BARF. Det är ungefär som när köttätare säger att svenskt närproducerat eko-kött är bättre än veganmat, trots att 90% (obs! påhittad siffra) av alla köttätare inte äter ekologiskt... dyrt ju. :)

För att svara på TS fråga...
1. Om du redan har ett husdjur och sedan bestämmer dig för att bli vegan så vore det antagligen mer oetiskt att "göra dig av med" djuret än att fortsätta ta hand om det.
2. Om det är ett omplacerat djur så tycker jag att det är mycket mer okej.
3. Om en "vegan" köper en katt från en avlare så tycker jag inte att det är okej. Då gör du ett aktivt val till att bidra till fortsatt avel (när det finns sjuka mängder övergivna katter som hade behövt dig!), och ett aktivt val att skaffa ett husdjur som behöver kött för att överleva.
4. Så, precis som ni diskuterat så är det i många fall fodret som är problemet. Var på väg att tacka ja till ett djur i nöd som äter levande föda... vilket kändes jättefel. Men jag kommer antagligen att bo med en eller flera katter i framtiden och då kommer ju den få animalisk föda, så det handlar helt enkelt om att jag är självisk och älskar katter, och att jag på något fruktansvärt sätt tycker att en katts liv är mer värt än de djur som katten äter. Ungefär som när folk blir arga över döda hundar men inte döda grisar. :)

Anmäl
2017-09-10 18:51 #21 av: TicTac

Jag kan bara tala för mig själv och jag tycker det är fel att hålla husdjur för ekonomisk vinning samt för att utnyttja dem för mina egna syften.

Att ta hand om utsatta djur och ge dem ett så bra hem som möjligt är vår skyldighet när vi har möjlighet till det.

Anmäl
2017-09-10 19:50 #22 av: Roe Deer

Jag är vegan och är uppvuxen med husdjur, något som jag inte har haft på länge nu. Jag har länge ifrågasatt uppfödares roll och egenintresse... 

På ett sätt är det bra att vi kan leva jämsides djur, som annars kanske skulle utgöra ett hot om de vore vilda. Men att utnyttja dem: mjölk, kött, läder, päls, ull (framavlad att måsta klippas ofta för vinstintresse) känns inte okay och rent av omodernt med allt annat vi kan få från naturen för att överleva. Jag kan tänka mig omplaceringshund som pensionär (är idag 27 år). Att hjälpa en annan individ är en helt annan sak än att köpa ett husdjur för att inte känna sig ensam (egot)... 

Ja intressant. Men big NO NO till burdjur! 

Anmäl
2017-09-11 20:44 #23 av: Pyttelite

Tack för alla intressanta inlägg och länkar. Det var inte ett alldeles lätt ämne att fundera kring däremot finns det ju många ställningstaganden kring frågan.

Kanske har jag helt fel inställning men jag ser inte vårt husdjur som något jag suger ut eller utnyttjar.

Jag ser henne mer som en kompis eller att vi lever i någon form av symbios. Att vi lever sida vid sida. Jag ser till att det finns mat och värme och hon ger mig glädje och upptåg. 

Anmäl
2017-09-23 18:09 #24 av: pip.jönsson

Hej! Jag läste den här tråden och kände mig tvungen att skriva!
Alla som har möjligheten/kärleken/ekonomin till att ta hand om djur på ett sätt som alltid gynnar djurets bästa/djurens intresse borde ta sig an så många djur de tidsmässigt ansvarfullt klarar av.  Men då pratar jag självklart om "omplacering"!
Att ha "husdjur" är icke ok.  Att leva med djur/familjemedlemmar av annat djur än människa går jätte bra.  Att köpa djur från uppfödare (privat/djurbutik) är inte okej, inte vegan. Det är aldrig okej att föda upp djur för egen intresse.
Ingen har rätten att äga en annan varelse, och det är viktigt att man respekterar och lyssnar på denne individs vilja och behov.
Adoptera/rädda alltid!

Angående Vegan och hundar. Hundar tar inte skada av vegansk mat! En hund klarar sig utmärkt på vegansk kost!
Alltså, har man möjlighet att minska lidandet och mängden djur som far illa så är det din plikt att göra det, din moraliska skyldighet!, det bör också gälla när man har hund. Är du vegan och har en hund(de klarar sig lika bra på vegan kost som människor) så borde den saken vara självklar, man låter hunden äta veganskt!
Det är oetiskt att ha ett djur och ge den en kost bestående av andra djurs liv när detta djur skulle klara sig lika bra på en plantbaserad kost, dvs en mat som inte är gjord av andra mindre lyckligt lottade djur. Det låter ganska logiskt eller hur?
Det finns flera bra vegan foder med komplett sammansatt innehåll som uppfyller djurets behov av näring, inga kosttillskott behövs. 
Till er som undrar kan jag tillägga att min älskade hund är vegan sedan flera år och mår topp, den enda förändringen är att hon har en mycket finare päls nu. Kan också tillägga att jag aldrig någonsin skulle utsätta henne för någon form av fara, eller något som hon inte skulle må bra utav.
Jag tar väldigt illa vid mig av att människor här på ett vegan forum kan skriva sådana missvisande  saker och hemska påståenden om djurplågeri, helt okunniga saker ang hundar och veganism.
Det går förresten att googla sig fram kunskap genom några klick!
Att det sägs sådant här på ett VEGAN forum, ett forum där man tror människorna måste vara på djurens sida, det tycker man verkligen att dom borde iaf! Eller hur?
Nej! Etiska veganer skadar inte djur!
Ni får ursäkta mig, jag vill verkligen hålla en god ton.
Att tex inlägg nr 18 säger att jag och alla andra veganer med veganhundar utför djurplågeri, att jag skulle plåga min hund gör mig inte bara upprörd utan ledsen, och lite mer ledsen när jag tänker på alla djur som far illa pga spridandet av sådana påhitt baserade på inget annat än ren okunskap.
Var goda och informera er själva innan ni nästa gång kastar ur er hemskheter.

#18, jag mer än någon annan tycker att det är tråkigt att djurplågeri förespråkas på denna sajt.
Tack för mig! Med vänlig hälsning, ni kan kalla mig djurvårdare.

Anmäl
2017-09-23 18:28 #25 av: Dex

#24 Skitbra skrivet!  tror sajtvärden har missat inlägget du syftar på det brukar aldrig förespråkas djurplågeri här och det är säkert inte skrivet av en vegan heller.Tror det fixas snartSkämtar

Anmäl
2017-09-24 18:41 #26 av: veggie4every1

#24 Jag håller med Dex, jag tycker du skrivit väldigt bra.

Har tittat över inlägg #18 och redigerat. Jag ber om ursäkt att jag missat och jag hoppas på förståelse. 

Använd gärna anmälningsknappen om ni upptäcker olämpliga inlägg (ni som har insider vill säga).

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-09-27 22:27 #27 av: Pyttelite

Jag tycker inte att det är  fel att vi människor lever enligt ett Veganskt tankesätt men jag tycker att det är fel att prata om oetisk djurhantering när man ger djur dess "naturliga" föda.

Hur vet vi att en hund vill leva veganskt?  Är det inte att gå för långt att ta över djurets val?

Är det inte det veganism handlar om  - att låta djuren få leva ifred utan människans inblandning och övermakt?

Anmäl
2017-09-28 16:32 #28 av: Hera

Jag blir helt bestört när jag läser hur folk säger att dom är djurvänner och samtidigt tvingar på hundar en vegansk kost!

Det finns djur som äter vegetariskt. Vill man nu ha ett djur och inte tänker ge kött så skaffar man ett djur som är lämpligt och inte en hund.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.