Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1036 ggr
Beautyqueen
2017-07-25 23:55

Är det svårt att bli vegan?

Jag har egentligen alltid vetat att jag är emot att djur dödas, plågas, används. Jag tycker inte att man borde döda djur. Jag tycker inte att det är okej med det omfattande plågeri som finns inom bland annat mjölk-industrin. Jag skulle aldrig köpa päls. Jag har ett stort intresse för skönhet vilket tyvärr medför att majoriteten av mina sminkprodukter kommer i från företag som testar på djur, bidrar till testandet på djur eller innehåller animaliska ingredienser. Jag vet att jag redan är Vegan i hjärtat, för djurens skull. Jag anser djur ha lika högt värde som människor och det finns ingen anledningen till att utsätta djuren för det vi gör idag. Idag är jag allätare så jag äter kött, kyckling, dricker vanlig mjölk och tänker mig inte för alls direkt. Jag har flertalet skor och väskor som är i äkta skinn, läder osv.(Jag antar att det också inte är okej som Vegan att använda läderskor). Är det en svår omställning med kosten och livsstilen överlag? Och är det så att det är dyrare att äta veganskt än "vanligt"- många i min omgivning har påpekat det som "Hur ska du ha råd att bli Vegan?" Jag är motiverad att bli Vegan, men skulle behöva lite bra tips och råd för hur jag gör omställningen på bästa sätt?

Annons:
Namiko
2017-07-26 01:03
#1

För det första, det behöver inte vara dyrt att vara Vegan. Visst, lever du på halvfabrikat som sojakorv och färdiga biffar varje dag så blir det dyrt. Köper du istället torkade bönor som du kokar själv så kommer du undan mycket billigare än om du äter kött. Själv har jag varit Vegan sen 2011 och jag har för det mesta levt på 300-500:- i veckan i matkostnad (då ingår hygienartiklar och städgrejer i den summan). För 10 år sedan hade jag en period på 5 månader där jag åt för 500:- per månad, åt dock små mängder mjölkprodukter då så det var inte helt veganskt och är inte heller något jag är sugen på att göra om. Jag känner att jag kan både lyxa till det lite och äta väldigt nyttigt på 500:- per vecka.

Om du vill fortsätta använda dom djurprodukter du redan äger så är du inte mindre Vegan för det, det är iaf så jag ser det. Jag ser hellre att man använder det man har än att slänga och köpa nytt bara för att, det är ju inte bra för miljön och hjälper inte heller djuren. Då blir det inte heller en lika stor övergångskostnad då du ersätter det du har med djurvänliga produkter när du behöver nytt.

Jag är tyvärr för trött just nu för att ge så mycket tips, men det är bra att läsa på lite om näringslära, skaffa tabletter med B12, man bör äta 2500μg i veckan, antingen en mindre dos varje dag eller som en stor dos en gång per vecka. Det är en väldigt billig livförsäkring. Kolla upp recept på maträtter du gillar i veganska varianter och utforska även ny mat. Jag föredrar att leta efter recept som fokuserar på att det ska vara billigt, annars är det ofta många ingredienser i som jag aldrig använder annars och inte vill lägga pengar på.

Omställningen är svår för vissa, lätt för andra så det är svårt att säga hur det blir för dig. Det blir också lite vad man gör det till. I början är det mycket att läsa innehållsförteckningar, hitta ersättningsprodukter man tycker om och lära sig laga ny mat men är man bara motiverad så vänjer man sig ganska snabbt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

veggie4every1
2017-07-26 13:27
#2

#0 För mig var det lättare att ställa om än jag trodde att det skulle bli. Maten är inte svår och den är inte dyrare än icke-vegansk mat, ofta snarare tvärtom. 

Det klart att det beror på vad man väljer att äta, vissa ersättningsprodukter kan vara lite dyrare, men det finns mycket variation och massor av goda recept att tillgå. Jag är dock inte speciellt intresserad av matlagning så jag håller det ofta så enkelt som möjligt.

Jag hade kanske en fördel i att jag var lite äldre och jag har inte haft några direkta problem med omgivningens reaktioner. Jag tror att de flesta tycker att det är lite småkul och spännande att jag är Vegan istället🙂

Det svåraste för mig har varit insikten vad jag stöttat i alla år nu när skygglapparna kommit av.

Jag tror dock att det är ganska vanligt att man mår dåligt av reaktioner från omgivningen. Den här tråden beskriver en sådan känsla.

En bra länk: http://www.howdoigovegan.com/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lakritsstjärna
2017-07-26 18:02
#3

Åt lako-ovo vegetariskt innan så det var inte alls svårt att sedan byta ut mjölken och äggen. Om man inte är van att äta baljväxter som bönor så kan magen kännas lite uppblåst i början. Tar ett tag tills bakteriefloran i magen vant sig vid en mer växtbaserad kost. tror inte alls det är dyrare om du gämför priset på kött och baljväxter.

sp0ngeb0b
2017-07-26 18:52
#4

Håller med alla om att det inte är svårt att bli Vegan. Visst, det kanske kan vara lite klurigt att veta vad man ska laga för mat i början, om man är van vid att äta kött med tillbehör. Men man kan ju alltid köpa halvfabrikat och ersätta med till en början. Halvfabrikat är ju dock dyrt så det är inget jag rekommenderar till varje måltid!

När det gäller saker som inte är mat tycker jag det är svårare. Att undvika skinn, päls, fjädrar osv är ju inte så svårt men t.ex. att veta vilka hygienartiklar, smink och städgrejer som är veganska är svårare. Ingredienserna är jobbiga att läsa och ofta måste man mejla för att veta om de testar på djur. Men här har jag haft massor av hjälp av olika vegangrupper på Facebook. Det finns grupper för allmänt vegansnack men också mer specifika såsom skönhetsgrupper till exempel. Där kan man söka efter inlägg eller ställa frågor om veganska produkter så slipper man hålla på med allting själv. Jag vet att i gruppen "Motivation och inspiration mot en vegansk/vegetarisk livsstil" (eller liknande) har ett stort inlägg med massor av tips på typ ALLT. Allt från matvaror till städprodukter organiserat under olika rubriker. Så om du t.ex. undrar vilket diskmedel som är veganskt kan du bara gå in där och titta.

För egen del började jag min omställning till Vegan med kosten, för det är det enklaste och det som man köper oftast. Sen började jag byta ut alla mina oveganska saker efterhand, och jag är inte klar än. Jag använder alla mina gamla krämer, skor osv som inte är veganska, men när det är dags för nytt köper jag bara veganskt. Så efterhand som saker tar slut kollar jag upp veganska alternativ. Man lär sig efterhand, det går ju inte att lära sig allting på en gång.

[Tänkpådet]
2017-07-28 08:01
#5

Att hålla sig från djurprodukter är faktiskt inte svårt, det är väl en omställning i början men generellt så är det inte svårt… däremot har jag upplevt att vissa relationer kan knaka lite, jag bor på landet och nästan alla bekanta är jägare eller fiskare och många har reagerat negativt på att jag slutat äta djurprodukter. kan tänka mig att det är lite som om nån helt plötsligt byter religion i en sekt… många rynkade ögonbryn, diskussioner, debunkningar osv… tror att det är en stor orsak till varför fler inte blir veganer. Det sociala trycket och represalierna som kan komma kan nog stoppa många från att välja djurvänliga alternativ. kan tänka mig att det är svårare socialt typ på landet men vet inte… du känner ju din familj och dina vänner så du har säkert ett humm om hur dom reagerar. Nu var jag väldigt negativ, för mig har det positiva övervägt det negativa flera ggr om, men det kan finnas negativa aspekter ibland.

Beautyqueen
2017-07-28 22:53
#6

Tack för alla tips och råd. Jag har bestämt mig för att genomföra omställningen stegvis för att underlätta för mig själv. Det känns svårt att bli Vegan över en natt så jag ska ta det ett steg i taget. Jag kommer inte att slänga skor, väskor, kläder eller smink som inte är veganskt. Men kommer bara att köpa veganskt när det är dags att köpa nytt. Och kommer att byta ut kosten om 1 månad när jag flyttar hemifrån. Det är lite svårt att byta ut kosten innan det eftersom min familj är allätare.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-07-29 08:27
#7

#6 grymt!! 👍🙏🏽

Upp till toppen
Annons: